Annonce
Debat

Frisind i snerpernes tegn

"Balls tell it all" er skabt af Henrik Busk Andersen og opsat i Godsbanens gårdhave. Foto: Flemming Krogh
Annonce

LÆSERBREV: I 1990'erne sad jeg i en jury i Wien ved en konkurrence for vordende operasangere. I en af semifinalerne stred en tenor sig forklemt gennem arien "Una furtiva lagrima" fra Donizettis opera "Elskovsdrikken".

Jeg spurgte konkurrencens private mæcen, som sad ved siden af mig, om han ikke syntes, der manglede noget? "Ja, Nüsse!", svarede han omgående. Det er åbenbart det tyske ord for "nosser", og tenoren, operas traditionelle helterolle, gik da heller ikke videre.

Episoden randt mig i hu ved læsningen af ingeniør Ole Rasmussens herlige indlæg om skulpturen "Balls tell it all" ved Godsbanen i Aarhus. Men også Lise Nørgaards skildring i hendes erindringers bind 1, "Kun en pige", om skulpturerne Roar og Helge – med/uden rød neglelak på penisserne – på torvet i Roskilde er rigtig god at få menneskeforstand af.


Man bifalder næsten, hvad Paulus skrev i sit Første Brev til Korintherne: At kvinder skulle tie i forsamlingen ...

Uffe Lindum


Syntesen er, at nationen snakker meget om frisind og åbenhed, men bag snakkeriet lurer snerpernes stjernetegn. Man bifalder næsten, hvad Paulus skrev i sit Første Brev til Korintherne: At kvinder skulle tie i forsamlingen ...

Var det ikke en idé, om vi overlod krænkethed og deslige til dem, der til enhver tid og ved enhver lejlighed – helst på andres vegne – gør sig til ofre for "krehnkelse" (som ordet udtales af fru dr. Priddy i Patrick Dennis' roman "Geniet") og viftede skaberiet af med et "nå"?

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce