Annonce
Aarhus

Frivillige har pudset og poleret: Egås private letbane åbner for sæsonen

Formand Eric Christiansen er en af de frivillige, der har været med til at bygge modeltoget i Egå. Foto: Ole Christensen

600 glade passagerer lagde vejen forbi Egås mini-letbane sidste år, og snart åbner den igen, så børn og barnlige sjæle kan få en tur i det seks en halv meter lange modeltog.

EGÅ: Det er ikke så stort som Aarhus Letbanes 'rigtige tog'. Og det yder heller ikke meget beskyttelse mod regn, vind og dårligt vejr.

Til gengæld er den efter alt at dømme mere populær.

Der er tale om et modeltog, en tro kopi af et århusiansk letbanetog i størrelsesforholdet 1:5. Modeltoget holder til i Modelparken Danmark i Egå, der råder over 16-17 forskellige tog. Alle er bygget af de enkelte medlemmer, der betegner sig selv som en flok 'tognørder'.

Mini-letbanen er seks en halvt meter langt og vejer 350 kilo.

Annonce
At den rigtige Letbane ikke åbnede til tiden, stoppede ikke modeltoget i Egå, der kørte trofast fra september til efterårsferien. Foto: Modelparken Danmark

600 glade passagerer

Planen var, at det lille letbanetog skulle stå klar til åbningen af den rigtige letbane tilbage i 2017.

Medlemmerne af Modelparken Danmark knoklede i et halvt år for at være klar. Der var endda bygget skinner rundt om Pakhus 13 på havnen, så publikum rigtig kunne nyde synet af modeltoget køre side om side med det rigtige tog.

Åbningen af Letbanen blev - som bekendt - desværre aflyst i sidste øjeblik, men det slog ikke foreningens medlemmer af pinden. De valgte alligevel at åbne deres udgave af letbanen, og den kørte de følgende søndage på den permanente jernbane i Egå indtil efterårsferien, hvor det var tid til at holde vinterpause.

Og toget var en stor succes. Det præcise passagertal er ukendt, men et slag på tasken fra foreningen er 600 mennesker, der nåede at køre med mini-letbanen inden den lukkede ned for vinteren.

Gjort klar til den nye sæson

Nu har foreningens medlemmer så brugt vinteren på at pudse og polere modeltoget, så det er klar til den nye sæson, der begynder 1. april.

Udover modeltoget, har de frivillige også brugt tiden på at gøre den flotte rundremise (en bygning, hvor man klargør og vedligeholder lokomotiver), der skal betjene alle togene, klar til åbningen.

- Det er en flok entusiastiske medlemmer, der er samlet i foreningen Modelparken, de glæder sig til at køre tog, men vil også gerne vise rundt og fortælle om alt det spændende, der er omkring en minijernbane, skriver foreningen i en pressemeddelelse.

Togene kører hver søndag klokken 10-15 helt frem til efterårsferien, og der er plads til både børn og voksne på de små tog. Modelparken ligger i nærheden af den gamle Egå Mølle ved Mejlbyvej.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Parkering i Skejby: Gylden mulighed for at få parkering til at fungere

En arbejdsplads med næsten 9.734 medarbejdere samlet på et areal, der svarer til cirka 500 parcelhusgrunde. Det er ikke svært at forestille sig, at det vil give problemer på mange forskellige områder. Men når det drejer sig om selve en af grundpillerne i vores velfærdssamfund; nemlig et sygehus, så tillader vi faktisk ikke, at der er alt for mange problemer. Så forventer vi - alle vi skatteborgere - at tingene bare kører efter en snor, der hverken knækker eller flosser det mindste. Men sådan er det selvfølgelig ikke i virkelighedens verden og slet ikke, når sygehuset er Aarhus Universitetshospital, der siden den tankemæssige fødsel har oplevet at få fjernet millioner og atter millioner af kroner, så det har meget svært ved at leve op til betegnelsen et supersygehus. Aarhus Universitetshospital er ét af de absolut bedste sygehuse i Danmark med nogle af de absolut bedste indenfor deres fag og specialer. Ingen tvivl om det. Men de senere år har Aarhus Universitetshospital fået et ry for også at være mangelfuldt og problemfyldt. Ikke på grund af personalet, men på grund af en økonomi og nogle økonomiske krav fra stat, der gør, at der alt for ofte har været sparerunder, nedskæringer og omorganiseringer. Samtidig har hospitalet kæmpet for at blive færdigbygget med de forsinkelser og fejl, som - desværre - alt for ofte er på store byggerier i Danmark. Nu står sygehuset færdigbygget, men der er stadig mulighed for forbedringer. Især på parkeringsområdet, som vi beskrev i mandagsudgaven af Århus Stiftstidende. Det har sygehusets ledelse, Region Midtjylland og Aarhus Kommune endelig erkendt og har derfor bedt konsulentvirksomheden Cowi om at udtænke noget bedre og langt mere funktionelt end det eksisterende. Som en - heldigvis - sjælden bruger af Aarhus Universitetshospital er det ikke svært at pege på skiltningen, som et forbedringspunkt. Ikke så meget antallet af skilte, mere størrelse og selve indholdet. Som ansat ved man godt, hvor man skal hen. Som indlagt er det mere eller mindre ligegyldigt, da andre oftest afleverer én. Som pårørende og gæst er man straks mere udfordret. Men hospitalet er førdigbygget og parkeringspladserne er lavet, så nu kan Cowi studere det adfærdsmønster, vi bilister har, når vi ankommer til et sygehus. Cowi har alle muligheder for at lave en analyse, der helt ned til de enkelte pladser kan optimere det for både ansatte og pårørende, så begge grupper får optimale parkeringsforhold tæt på supersygehuset. Alt andet vil være ærgerligt.

Danmark

Anden brøler fra myndighederne: Derfor må udskældt omskæringlæge fortsætte

Annonce