Annonce
Indland

Fronterne står i kø i efterårsuge med kraftig regn

Henning Bagger/Ritzau Scanpix
Tidligt på ugen kan en front sydøstfra måske give op mod 24 timers uafbrudt regn nogle steder i Danmark.

Ikke mindre end tre fronter skal passere over Danmark i den kommende uge, som bliver præget af ret store mængder regn.

Det fortæller vagthavende meteorolog ved Danmarks Meteorologiske Institut (DMI) Frank Nielsen.

Mandagen begynder tilforladeligt med tåge, langsom opklaring og temperaturer mellem 15 og 18 grader.

Men sent mandag kommer et lavtryk fra Polen, som skal passere over Danmark.

- Det er et af den slags lavtryk, som vi meteorologer har en vis respekt for nedbørsmæssigt, siger Frank Nielsen.

Da fronten bevæger sig ganske langsomt og indeholder store mængder nedbør, har DMI varslet kraftig regn.

Det betyder, at visse steder i landet fra sent mandag til sent tirsdag kan regne med over 24 millimeter regn på seks timer.

Sent tirsdag forventes det, at fronten i store træk har bevæget sig videre, og der kommer et ophold i regnvejret, som varer indtil onsdag aften.

Her skal en koldfront ind vestfra, som ifølge meteorologen har forbindelse til samme vejrsystem som orkanen Dorian.

Vinden tiltager og bliver jævn til hård omkring sydvest, lyder det fra Frank Nielsen. Der ventes regn igen, men sammenlignet med Dorian bliver det ganske anderledes roligt.

Opklaringen begynder igen i løbet af aftenen, og den når først Bornholm ud på natten.

Torsdag aften rammer et lavtryk igen-igen. Dette kommer også vestfra, indeholder også regn og ventes at have passeret igen fredag.

I løbet af det meste af ugen holder temperaturerne sig på mellem 15 og 18 grader i dagtimerne og mellem 10 og 15 grader om natten.

Der er dog lys for enden af rækken af frontsystemer, fortæller Frank Nielsen.

Frem mod weekenden og især søndag ventes det, at vejret stabiliserer sig, bliver varmere og mere tørt ifølge DMI.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Millionindsprøjtning til århusianske daginstitutioner: 75 pædagoger kan ansættes

Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

Aarhus

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Aarhus

'Daniel fra Rigspolitiet' ville hjælpe 59-årig med banklån: Men den hoppede offeret ikke på

Annonce