AARHUS/ØSTJYLLAND: Som Århus Stiftstidende kunne fortælle fra morgenstunden, er der fredag opstod problemer med letbanetrafikken på både Grenåbanen og Odderbanen.
På strækningerne mellem Ryomgård og Grenaa samt Aarhus H og Viby J var der været aflyste afgange. I første omgang kom trafikken på sidstnævnte strækning i gang og kort før klokken 11 meddelte Midttrafik, at trafikken så småt ville komme i gang på Djursland igen.
Fredag formiddag lød forklaringen så fra direktør i Aarhus Letbane Michael Borre, at det var frosten, der havde sat letbanetogene i stå.
Frost på køreledningerne betød, at letbanetogene ikke kunne tage strøm til sig og derfor kunne de elektrisk drevede tog naturligvis ikke køre. Ud over frosten var årsagen til problemerne, at der ikke var foretaget de nødvendige forberedelser forud for frostvejret, selv om vedligeholdelsesentreprenøren Aarsleff Rail allerede mandag 23. november blev bestilt af Aarhus Letbane til at påføre glycerin på såvel Odderbanen som Grenåbanen natten til fredag 27. november. Vejrudsigterne fra DMI viste mulighed for is på køreledningerne.
- Det er meget skuffende, at den opgave, der er bestilt, ikke er gennemført. Det er netop det her, der ikke måtte ske, siger direktør Michael Borre.
Michael Borre, direktør Aarhus LetbaneAarsleff Rail ved, hvor vigtigt det er at forebygge is på køreledningerne, og vi har selvfølgelig bedt om en forklaring på hvorfor de ikke har kunnet gennemføre den bestilte opgave som planlagt. Det er et ret alvorligt svigt
Aarhus Letbane ved endnu ikke hvorfor, det - trods lang tids varsel - ikke er lykkedes entreprenøren at gennemføre nattens opgave på hverken Grenåbanen eller Odderbanen.
Flere frostnætter i vente
Aarhus Letbanes vinterberedskab for vinteren 2020-21 har været igangsat siden oktober 2020, blandt andet med de to indkøbte anlæg til påføring af glycerin på køreledningerne. De to anlæg er leveret og betjenes af Aarsleff Rail. Begge anlæg er testet og meldt klar, og det ene anlæg, der blev leveret i starten af 2020, har kørt flere gange allerede i denne vinter.
- Aarsleff Rail ved, hvor vigtigt det er at forebygge is på køreledningerne, og vi har selvfølgelig bedt om en forklaring på hvorfor de ikke har kunnet gennemføre den bestilte opgave som planlagt. Det er et ret alvorligt svigt, siger Michael Borre.
Letbanen er i tæt dialog med Aarsleff Rail om at finde årsagerne til den manglende kørsel. Samtidig er Aarsleff Rail blevet bedt om at sikre at udstyret bliver funktionsdygtigt hurtigst muligt, da der er bestilt kørsel igen i weekenden.
På strækningen på Djursland var der indsat erstatningsbusser.