Annonce
Aarhus

Frosten stopper letbanen i Aarhus: I Odense har de løsningen på det problem

Letbanen har problemer med is på køreledningerne på Odderbanen og Grenåbanen. I Odense mener de, at de har løsningen på den slags problemer. Foto: Søren E. Alwan
Aarhus Letbane har været ramt af store udfordringer med aflysninger og forsinkelser som følge af is på køreledningerne. Odenses kommende letbane har en anordning der forhindrer den slags problemer.

AARHUS/ODENSE: Aarhus Letbane har flere gange måttet indstille dele af driften på grund af is på køreledningerne. Senest har letbanetogene holdt stille på Odder- og Grenåbanen både tirsdag og onsdag morgen. Overmandet af isen.

På kort sigt vil letbaneselskabet sikre stabil drift ved hjælp af intensiv nattekørsel, som skal sørge for, at køreledningerne ikke iser til. Til januar dukker Aarhus Letbanes næste våben i kampen mod is på køreledningerne op. Letbanen har nemlig bestilt et køretøj, der kan smøre glykol - som er en væske, der holder køreledningerne frostfri - på. Aarhus Letbane ville naturligvis gerne råde over køretøjet allerede nu, men der er leveringstid på maskinen, der derfor først kommer til Aarhus i 2020's første måned.

I Odense anlægger de også letbane i disse år. Banen er planlagt til at åbne i 2021, og allerede nu er det besluttet, at købe samme type letbanetog, som kører på strækningen Odder-Aarhus H-Lisbjergskolen/Lystrup - nemlig Variobahn.

Administrerende direktør for Odense Letbane Mogens Hagelskær forventer dog, at letbanedriften på Odense Letbane ikke får samme problemer med frost på køreledningerne som den århusianske af slagsen.

- Vi har nemlig i vores kontrakt om togleverancen indarbejdet, at der etableres et system kaldet Ice Run Mode, forklarer han til Fyens Stiftstidende.

- Når systemet aktiveres, vil vores Variobahn-tog kunne trække mere strøm fra køreledningen, hvorved temperaturen i køreledningen hæves. Dette kan holde køreledningerne fri for frost.

Odense Letbanes direktøren forklarer, at skulle køreledningerne trods opvarmningssystemet fryse til, så er planen at lade letbanetog køre om natten - uden for normalt drift - for at holde ledningerne frostfri. Samme metode som holdt Aarhus Letbane i drift torsdag morgen.

Annonce

Aarhus vil kontakte Odense

Ifølge direktør hos Aarhus Letbane Michael Borre har de århusianske letbanetog også et system, der kan holde køreledninger frostfri. Men i modsætning til Odenses model, så virker den århusianske kun, så længe toget holder stille.

Hovedparten af Aarhus Letbanes tog holder om natten under tag i Aarhus, men både i Odder og i Grenaa overnatter et par tog under åben himmel. For at undgå, at deres strømaftager fryser fast til køreledningerne, har de århusianske letbanetog en funktion, der kan varme køreledningen op, men kun i området hvor toget umiddelbart holder.

- Vores system fungerer ikke, når toget er i fart. Det er kun beregnet til at sikre, at togene ikke 'fryser' fast om natten, fortæller Michael Borre.

Hvor effektivt Odenses system til at afise køreledninger er, kan kun tiden vise, men ifølge Odense Letbane, virker deres system kun så længe toget er i fart og kan derfor sikre frostfri køreledninger.

Vil kontakte Odense, men tvivler

Michael Borre finder Odense Letbanes anordning, der skal sikre mod frost for interessant. Han vil derfor tage kontakt til kollegaerne i Odense for at høre mere om, hvordan deres system virker.

- Umiddelbart er jeg dog i tvivl om, om deres system er tilstrækkeligt til at sikre frostfri køreledninger på strækningerne til Odder og Grenaa.

Michael Borre påpeger desuden, at det er lettere at holde en kort letbanestrækning gennem byen fri for frost, end det er på længere strækninger som især Grenåbanen, men også Odderbanen er.

Det giver Odense Letbanes administrerende direktør ham i øvrigt ret i.

- At holde ledningerne isfri er en meget overskuelig opgave på 14,5 km dobbeltsporet bybane – i modsætning til en lang enkeltsporet letbanestrækning ude på landet, som det er tilfældet i Aarhus, siger Mogens Hagelskær til Fyens.dk.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Blog

Blog: Kampen om Kongelunden

Hvor mange af Aarhus´ byrådspolitikere har fri adgang til AGF´s kampe? I og for sig et ret ukompliceret spørgsmål at få besvaret, ikke? Så jeg sendte i god tro en mail til kommunaldirektøren for Aarhus kommune. Der skete ikke det store. En kommunaldirektør har mange vigtige sager at tage sig af, så håbet var vel bare, at det lille ”?” var sendt nedad. Nå, ja! Nu skal man jo ikke komme med udokumenterede påstande, end ikke i en blog, der står for tastaturantens egen regning. Samme mail, men nu i ny retning: Kulturrådmanden og pressechefen. Her var der hul igennem. Pressechefen replicerede: ”Det er byrådsservice i Borgmesterens Afdeling, der kan svare på dette. Jeg tillader mig derfor at sende spørgsmålet videre til dem”. Den mail var fra d.4. november. Åbenbart er det en større sag for byrådsservice at servicere. Jeg troede i min indgroede naivitet, at man ”vidste sådan noget”. Men det gør man ikke, eller måske man ikke ønsker at oplyse om det! Jeg mener blot, byrådspolitikere får honorar for deres arbejde, inkl. en som bekendt ret favorabel orlovsordning. Så burde det ikke være god skik og brug, at alle ”frynsegoderne” også er offentligt kendte. Nu synes jeg jo ikke, at kulturrådmanden skal betale entré for at klippe snoren til åbningen af et nyt hus i den gamle by. Men der er vel andre ”gratis adgange”, som ikke så indlysende. Det er lykkedes mig én (og sikkert sidste) gang at få fedtet mig ind i VIP-loungen uden at slippe en slante, som det hed dengang AIA, var store i århusiansk fodbold. Og derinde, på ryggen af de gamle stadionhaller og med store panoramavinduer ud mod banen, åbner sig en ny verden, ukendt for den, der er vant til at snige sig ind gennem tælleapparaterne med sin selvfinansierede billet og reservationen til et af de solblegede, fesengrønne plasticsæder. Herinde i varmen er der bløde sæder, mad, snacks og drikkevarer. Rundt om bordene sidder i fortrolig snak adskillige kendte, nogle blot lokale koryfæer, andre med genkendelsesfaktor uden for kommunegrænsen. I min egen beklemte, ubekvemme ukendthed er udvejen at få hamstret en sodavand og hilse på serveringspersonalet, som er lige så ukendte, som jeg er. Men her sidder de altså. Forretningsfolk, sponsorer, popmusikere, gamle fodboldstjerner, klubbosserne, deres håndlangere og minsandten også nogle af byens betroede politikere. Gad vide, hvad de taler om? Dagens kamp? Måske, men ifølge en af mine døtres speciale om beslutningsprocesser i det offentlige regi foregår de ofte ved kaffemaskinen, uformelt, uforpligtende, uden for referat. Befinder jeg mig i en VIP-lobby, hvor trafikken går den modsatte vej? Hvor de indflydelsesrige og beslutningstagerne er inviteret ind på lobbyisternes slagmark på en fri ”transfer” eller? Et par timer inden AGF-Brøndby-kampen (på trods af løbebanen, eller måske mere på grund af en kompetent, no-nonsense-træner vandt AGF fortjent 2-1) mødte jeg bag stadion en af kvarterets beboere, som hilste venligt og lettere indigneret spurgte mig, hvad jeg syntes om stadion-planerne med væddeløbsbanens inddragelse etc. Opildnet af min lydhørhed skosede hun de sammenspiste, teflonbelagte, socialdemokratiske cand.scient.pol-drenge, som åbenbart er Aarhus´ nye herskende klasse. Hvis de vil have projektet gennemført, får de deres vilje! Men så slemt bliver det bare ikke. Når pengestærke, gavmilde givere kan give kommunen 500 millioner kroner til at ”løfte” hele området med Friheden, Stadion, Arenaen, JVB, skovene og Mindeparken, og vel at mærke uden at plastre til med boliger på væddeløbsbanen, så ånder alt idyl. Der er dog et andet men: AGF-direktør Jakob Nielsens ønskestadion koster alene 400 millioner kroner. Det giver jo ikke mange midler til et fuldblods atletikstadion, løsning af det evigt tilbagevendende trafikale kaos (der bliver endnu værre med Mols-linjens flytning) og så det helt indlysende behov, Aarhus har: Den store, indendørs multiarena, der kan matche Københavns royale arena og Hernings "Boksen", og som vil være en langt bedre investering for kommunen end et nyt stadion.

Aarhus

Tivoli Friheden vil bygge en ny scene

Annonce