Annonce
Aarhus

Frosten stopper letbanen i Aarhus: I Odense har de løsningen på det problem

Letbanen har problemer med is på køreledningerne på Odderbanen og Grenåbanen. I Odense mener de, at de har løsningen på den slags problemer. Foto: Søren E. Alwan
Aarhus Letbane har været ramt af store udfordringer med aflysninger og forsinkelser som følge af is på køreledningerne. Odenses kommende letbane har en anordning der forhindrer den slags problemer.
Annonce

AARHUS/ODENSE: Aarhus Letbane har flere gange måttet indstille dele af driften på grund af is på køreledningerne. Senest har letbanetogene holdt stille på Odder- og Grenåbanen både tirsdag og onsdag morgen. Overmandet af isen.

På kort sigt vil letbaneselskabet sikre stabil drift ved hjælp af intensiv nattekørsel, som skal sørge for, at køreledningerne ikke iser til. Til januar dukker Aarhus Letbanes næste våben i kampen mod is på køreledningerne op. Letbanen har nemlig bestilt et køretøj, der kan smøre glykol - som er en væske, der holder køreledningerne frostfri - på. Aarhus Letbane ville naturligvis gerne råde over køretøjet allerede nu, men der er leveringstid på maskinen, der derfor først kommer til Aarhus i 2020's første måned.

I Odense anlægger de også letbane i disse år. Banen er planlagt til at åbne i 2021, og allerede nu er det besluttet, at købe samme type letbanetog, som kører på strækningen Odder-Aarhus H-Lisbjergskolen/Lystrup - nemlig Variobahn.

Administrerende direktør for Odense Letbane Mogens Hagelskær forventer dog, at letbanedriften på Odense Letbane ikke får samme problemer med frost på køreledningerne som den århusianske af slagsen.

- Vi har nemlig i vores kontrakt om togleverancen indarbejdet, at der etableres et system kaldet Ice Run Mode, forklarer han til Fyens Stiftstidende.

- Når systemet aktiveres, vil vores Variobahn-tog kunne trække mere strøm fra køreledningen, hvorved temperaturen i køreledningen hæves. Dette kan holde køreledningerne fri for frost.

Odense Letbanes direktøren forklarer, at skulle køreledningerne trods opvarmningssystemet fryse til, så er planen at lade letbanetog køre om natten - uden for normalt drift - for at holde ledningerne frostfri. Samme metode som holdt Aarhus Letbane i drift torsdag morgen.

Annonce

Aarhus vil kontakte Odense

Ifølge direktør hos Aarhus Letbane Michael Borre har de århusianske letbanetog også et system, der kan holde køreledninger frostfri. Men i modsætning til Odenses model, så virker den århusianske kun, så længe toget holder stille.

Hovedparten af Aarhus Letbanes tog holder om natten under tag i Aarhus, men både i Odder og i Grenaa overnatter et par tog under åben himmel. For at undgå, at deres strømaftager fryser fast til køreledningerne, har de århusianske letbanetog en funktion, der kan varme køreledningen op, men kun i området hvor toget umiddelbart holder.

- Vores system fungerer ikke, når toget er i fart. Det er kun beregnet til at sikre, at togene ikke 'fryser' fast om natten, fortæller Michael Borre.

Hvor effektivt Odenses system til at afise køreledninger er, kan kun tiden vise, men ifølge Odense Letbane, virker deres system kun så længe toget er i fart og kan derfor sikre frostfri køreledninger.

Annonce

Vil kontakte Odense, men tvivler

Michael Borre finder Odense Letbanes anordning, der skal sikre mod frost for interessant. Han vil derfor tage kontakt til kollegaerne i Odense for at høre mere om, hvordan deres system virker.

- Umiddelbart er jeg dog i tvivl om, om deres system er tilstrækkeligt til at sikre frostfri køreledninger på strækningerne til Odder og Grenaa.

Michael Borre påpeger desuden, at det er lettere at holde en kort letbanestrækning gennem byen fri for frost, end det er på længere strækninger som især Grenåbanen, men også Odderbanen er.

Det giver Odense Letbanes administrerende direktør ham i øvrigt ret i.

- At holde ledningerne isfri er en meget overskuelig opgave på 14,5 km dobbeltsporet bybane – i modsætning til en lang enkeltsporet letbanestrækning ude på landet, som det er tilfældet i Aarhus, siger Mogens Hagelskær til Fyens.dk.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
AGF

Serbisk kantspiller skifter til AGF

Aarhus

Norringholm

Aarhus For abonnenter

Utilfredsheden på Katrinebjergskolen er stor: Manglende inddragelse, dårligt arbejdsmiljø og lærerflugt

Annonce