Annonce
Debat

Frostvejr: Mere strøm på køreledningerne er ikke en løsning for letbanen

"Problematikken med at skrue op for strømmen er, at det på papiret lyder enkelt, men ikke er det i praksis", skriver Michael Borre. Arkivfoto: Axel Schütt

DEBAT: Aarhus Letbane har i den forgange uge oplevet problemer med driften på grund af frost på køreledningerne.

I et læserbrev i Århus Stiftstidende 1. december spørger John Schlæger fra Mårslet om, hvorfor der ikke "skrues op for strømmen", når der er frost. Det er et godt og relevant spørgsmål, som jeg skal forsøge at give et svar på – selv om det nok bliver lidt teknisk. Aarhus Letbane er altid interesseret i input, der kan forbedre driften og sikkerheden for vores passagerer.

Problematikken med at skrue op for strømmen er, at det på papiret lyder enkelt, men ikke er det i praksis. Den tekniske forklaring på, hvorfor det ikke er en mulighed i dette tilfælde, er følgende: Et jævnstrøms-system, som det Aarhus Letbane anvender, skal have en forbindelse mellem plus og minus (køreledning og skinne) for, at der kan løbe en strøm. Det betyder i praksis, at hvis der skal fjernes is på køreledningen ved at skrue op for strømmen, så skal der laves en forbindelse mellem skinnerne og køreledningen (altså en kortslutning).


I den forgangne weekend er der desværre sket en række menneskelige fejl. Det giver problemer for vores kunder, når togene aflyses eller ikke kører til tiden, og det beklager vi selvfølgelig. Vi bestræber os på hele tiden at lære af vores fejl, så vi forbedrer os og derved kan sikre en god og stabil drift.


Vi har i vores beregninger konkluderet, at den energi, der skal komme fra den enkelte forsyningsstation, overstiger et niveau, hvor vi kan stå inde for den elektriske sikkerhed. Derudover vil man hver nat skulle gentage kortslutningen, da dette kun smelter isen den dag, man gør det. Der ville skulle kortsluttes et sted mellem fire og fem steder på hele banen, dvs. fire-fem hold af tre-fire medarbejdere.

Teknikken med at skrue op for strømmen er brugt på vekselstrøms-anlæg, hvor spændingen normalt er omkring de 25 kV. Dette betyder, at tykkelsen på køreledningen er noget mindre, og der derfor skal bruges mindre strøm til at holde køreledningen is-fri. Og det kan i øvrigt gøres uden de sikkerhedsmæssige risici, som vurderes for jævnstrømsanlæg.

Aarhus Letbane har også en ret unik karakteristik sammenlignet med stort set alle andre bybaner i verden. I Aarhus er der bygget en ny strækning inde i byen. Der er der meget sjældent problemer med is på køreledningerne (pga. lavere luftfugtighed og højere temperaturer i byen). Der kan komme ufarlige gnister, men togene kører.

Den nye bane er bygget sammen med den eksisterende jernbane mellem Odder og Grenaa. Her er vilkårene nogle helt andre. Banerne er enkeltsporede og kører hovedsageligt uden for byen og dermed i et meget koldere klima. De to fakta gør, at den traditionelle metode, som man bruger til af-isning (f.eks. på S-togsnettet) nemlig at køre såkaldt tomkørsel, ikke har den nødvendige effekt. Dette skyldes, at der er grænser for, hvor tit der kan køres. Køreledningerne vil ofte nå at fryse til igen, som vi så det i vinteren 2018-2019.

Aarhus Letbane har derfor valgt at anskaffe glycerin-anlæg, da dette er den metode, der bruges på de jævnstrøms-baner/-letbaner, vi ved har lignende udfordringer. Vi har indkøbt en afprøvet metode hos et tysk firma og ved, at glycerin har den ønskede effekt. På dobbeltsporede baner er dette også mere effektivt end på enkeltsporede baner.

Påføring af glycerin kræver maksimalt seks medarbejdere i alt og er således en mindre risikofyldt og mere økonomisk rentabel løsning end at skrue op for strømmen. Det er også den bedste metode, vi har til rådighed med de vilkår og betingelser, der er for letbanen.

I den forgangne weekend er der desværre sket en række menneskelige fejl. Det giver problemer for vores kunder, når togene aflyses eller ikke kører til tiden, og det beklager vi selvfølgelig. Vi bestræber os på hele tiden at lære af vores fejl, så vi forbedrer os og derved kan sikre en god og stabil drift.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Aarhus

Lup på køkken, jordvarme og ridebane: Dan Jord involveret i stor svindelsag i boligforening

Annonce