Annonce
Østjylland

Fuld af sjældne effekter: Verdens største Gasolin-samling på auktion i Randers

Peter Lund fra Campen Auktioner viser verdens største Gasolin-samling frem inden den bliver sat på auktion. Samlingen består af over 2000 Gasolin-effekter. Foto: Annelene Petersen
Campen Auktioner svinger hammeren over et stykke danmarkshistorie, når verdens største Gasolin-samling 30. marts sættes på auktion på Værket.

Randers: - Man glemmer alt det sure. Alle de timer med katalogisering. For når man får lov at svinge hammeren over et stykke danmarkshistorie - ja, vores allesammens kulturarv - så findes der ikke noget bedre, lyder det fra en kisteglad Peter Lund fra Campen Auktioner. Han kan slet ikke tørre smilet af sine læber, mens han fortsætter:

– Det er det mest fantastiske. Det giver et sus uden lige. Det er once in a lifetime. Jeg elsker, når man kan kigge ud på byderne i salen, nogle sidder helt ude på kanten af stolen, spændte på om det er dem, der får hammerslaget på varen.

Peter Lund fortæller om Campen Auktioners specialauktion over verdens største Gasolin-samling.

Allan Sund fra Hadsten har samlet på alt, der har med Gasolin at gøre, siden sin konfirmation først i 80'erne. Det begyndte med et kassettebånd, og endte som verdens største samling bestående af over 2000 Gasolin-effekter, og det er dem, der nu skal under hammeren.

Allan Sund gik bort i 2015, og familien har nu valgt at afhænde det meste af samlingen. Der er mange unikke ting på auktionen. Bland andet et fejltryk af den blå udgave af LP'en Live I Skandinavien (Gøglerens Aften). Den findes kun den ene.

Også katalognummer 148 bliver der rift om, der findes det ene eksemplar. LP'en der har titlen Tivoli blev aldrig udgivet. Den er stemplet ”Cancelled” og er nok den mest sjældne af alle Gasolin-plader.

Samlingen er et stykke danmarkshistorie. Den indeholder alt fra instrumenter, Bjørn Uglebjergs trommesæt, plakater, testtryk, pressemeddelelser, billetter, en lille tændstikæske, LP'er, singler i kassevis og platin-, guld- og sølvplader. Autografer på mange af effekterne.

Peter Lund og Campen Auktioner har brugt mere end 30 dage på at gøre auktionen klar. Og på selve dagen er de 20 mand på job. Den fysiske auktion finder sted på Værket 30. marts, men der er mulighed for at forhåndsbyde på nettet indtil fredag 28. marts klokken 20. Derudover er der tre netauktioner, som slutter søndag 7. April.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Gå- og cykelgader i midtbyen

Søren Kierkegaard har sagt: ”Af alle latterlige Ting forekommer det mig at være det allerlatterligste at have travlt.” Mit ærinde er at få person-mobilitet i midtbyen til at glide på en god måde. Og derfor foreslår jeg kombinerede gå- og cykelgader i store dele af det centrale Aarhus. Det skal omfatte midtbyens gamle og smalle gader, hvor der ikke er plads til at etablere cykelstier og reelt heller ikke til gennemgående biltrafik, hvis gående skal kunne færdes sikkert her. Det omfatter ikke de nuværende gågader, som fortsat skal være forbeholdt gående. Ej heller nuværende cykelstier. Men de erstatter de nuværende ’cykelgader’, som ikke rigtigt fungerer, fordi trafikken her fortsat foregår på bilernes præmisser og skaber farlige situationer. Se på Mejlgade. Kun de bløde trafikanter har adgang. Fodgængere, løbehjul, skateboard, cykler og måske andre små el-køretøjer blander sig mellem hinanden. Området og gaderne er markeret og utvetydigt skiltet, så selv de mest retningsforvirrede turister forstår det. Fodgængerne har som den ’svageste’ gruppe fortrinsret. Ellers er konceptet, at alle tager hensyn til hinanden – det er den eneste regel. Og det indbefatter naturligvis, at der kun må køres eller cykles i et beskedent tempo. Beboerne kan sive ind og ud med deres biler. Ligesom den nødvendige varetransport. Desuden kan der være adgang for små grønne el-taxaer med en særlig tilladelse, så alle har mulighed for adgang. Og naturligvis skal der være nogle få større trafikårer ind i centrum til den øvrige bil-, bus- og cykeltrafik. Som vi kender det i dag. Kan denne ’sammenblanding’ nu lade sig gøre? JA. Jeg har set det fungere i Bergen, som har en masse bycykler, som kører overalt uden problemer. Og jeg mener, at når vi blot ved, hvad betingelsen er, nemlig at der her skal være plads til alle, så får vi dét til at fungere. Det er vores ansvar, hver især. Det kræver, for det første, at vi tager ansvaret på os og viser hensyn, og for det andet, at vi giver os tid – og her kommer Søren Kierkegaard ind – da det ikke lader sig gøre, hvis vi er fortravlede og stressede. Vi kan godt tage 10 minutter tidligere afsted. Vi kan godt tage det roligt, når der opstår uforudsete ting og forhindringer - for det gør der altid, før eller siden - det er et vilkår i trafikken. Vi kan anerkende, at vi ikke hjælper nogen som helst – og da slet ikke os selv - ved at fare sted og konstant have travlt. Tværtimod. Det hindrer os i at være til stede og omgås andre på en god, rummelig og hensynsfuld måde. Udover hensynsfuldheden gælder trafikkens gyldne hovedregel selvfølgelig; nemlig at køre, gå eller bevæge sig efter forholdene. Og det gør vi altså bedst på den Kierkegaardske måde…

112

Velforberedte indbrudstyve: Tog strømmen, brugte medbragt stige og klippede dyre lamper ned

112

Stor politiaktion i Aarhus og Trige: Anholdt for virksomhedsindbrud og omfattende salg af kokain

Annonce