Annonce
Østjylland

Fuld fart på etablering af kultur- og bevægelseshus

Der skal fart arbejdet for at skabe et nyt kultur- og bevægelseshus i Knebel. Det er nemlig vigtigt for projektet, at der hurtigt findes en bunke penge til arbejdet.

Hele projektet forventes at koste omkring 15 millioner kroner.

Annonce

Allerede midt i september vil Syddjurs Byråd kræve svar på, om initiativtagerne regner med at have penge og lokal opbakning til hurtigt at sætte gang i projektet.

»Alternativt må vi i forbindelse med forhandlingerne om budgettet for 2016 genåbne sagen om placeringen af en ny kommunal børnehave ved Molshallen. Sådan er den politiske virkelighed, og det kan vi lige så godt være åbne omkring,« siger borgmester Claus Wistoft (V).

Byrådet har besluttet at lave en børnehave ved Molshallen. Den beslutning bunder især i et ønske om at støtte den private etablering af kultur- og bevægelseshuset.

Men byrådet vil have håndværkerne i gang senest i 2016. Det skyldes ikke mindst, at den nuværende drift af daginstitutionerne på Mols giver et minus på i mellem 200.000 og 400.000 kroner årligt på grund af for få børn i forhold til den eksisterende kapacitet.

Beslutningen om at bygge institutionen ved Molshallen koster 10 millioner kroner. Det er væsentligt dyrere end andre løsninger ved eksempelvis Molsskolen.

Derfor kan placeringen komme i spil, hvis initiativgruppen ikke fremlægger et overbevisende projekt med finansiering midt i september. Byrådet vil ganske enkelt ikke bruge ekstra penge på at bygge, hvis det tilknyttede kultur- og bevægelseshus ikke kan blive til noget.

Initiativgruppen bag projektet er sikker på, at der hurtigt kan rejses penge både lokalt og fra nationale fonde.

»Vi har allerede nået utroligt meget på kort tid. Vi har belæg for at vide, at den hastighed kan holdes. Men det er klart, at kommunens børnehave er det blå stempel, som giver vore ansøgninger til fonde og andre ekstra pondus.« påpeger Søren Ibsen fra IF Mols og initiativgruppen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Gå- og cykelgader i midtbyen

Søren Kierkegaard har sagt: ”Af alle latterlige Ting forekommer det mig at være det allerlatterligste at have travlt.” Mit ærinde er at få person-mobilitet i midtbyen til at glide på en god måde. Og derfor foreslår jeg kombinerede gå- og cykelgader i store dele af det centrale Aarhus. Det skal omfatte midtbyens gamle og smalle gader, hvor der ikke er plads til at etablere cykelstier og reelt heller ikke til gennemgående biltrafik, hvis gående skal kunne færdes sikkert her. Det omfatter ikke de nuværende gågader, som fortsat skal være forbeholdt gående. Ej heller nuværende cykelstier. Men de erstatter de nuværende ’cykelgader’, som ikke rigtigt fungerer, fordi trafikken her fortsat foregår på bilernes præmisser og skaber farlige situationer. Se på Mejlgade. Kun de bløde trafikanter har adgang. Fodgængere, løbehjul, skateboard, cykler og måske andre små el-køretøjer blander sig mellem hinanden. Området og gaderne er markeret og utvetydigt skiltet, så selv de mest retningsforvirrede turister forstår det. Fodgængerne har som den ’svageste’ gruppe fortrinsret. Ellers er konceptet, at alle tager hensyn til hinanden – det er den eneste regel. Og det indbefatter naturligvis, at der kun må køres eller cykles i et beskedent tempo. Beboerne kan sive ind og ud med deres biler. Ligesom den nødvendige varetransport. Desuden kan der være adgang for små grønne el-taxaer med en særlig tilladelse, så alle har mulighed for adgang. Og naturligvis skal der være nogle få større trafikårer ind i centrum til den øvrige bil-, bus- og cykeltrafik. Som vi kender det i dag. Kan denne ’sammenblanding’ nu lade sig gøre? JA. Jeg har set det fungere i Bergen, som har en masse bycykler, som kører overalt uden problemer. Og jeg mener, at når vi blot ved, hvad betingelsen er, nemlig at der her skal være plads til alle, så får vi dét til at fungere. Det er vores ansvar, hver især. Det kræver, for det første, at vi tager ansvaret på os og viser hensyn, og for det andet, at vi giver os tid – og her kommer Søren Kierkegaard ind – da det ikke lader sig gøre, hvis vi er fortravlede og stressede. Vi kan godt tage 10 minutter tidligere afsted. Vi kan godt tage det roligt, når der opstår uforudsete ting og forhindringer - for det gør der altid, før eller siden - det er et vilkår i trafikken. Vi kan anerkende, at vi ikke hjælper nogen som helst – og da slet ikke os selv - ved at fare sted og konstant have travlt. Tværtimod. Det hindrer os i at være til stede og omgås andre på en god, rummelig og hensynsfuld måde. Udover hensynsfuldheden gælder trafikkens gyldne hovedregel selvfølgelig; nemlig at køre, gå eller bevæge sig efter forholdene. Og det gør vi altså bedst på den Kierkegaardske måde…

112

Velforberedte indbrudstyve: Tog strømmen, brugte medbragt stige og klippede dyre lamper ned

112

Stor politiaktion i Aarhus og Trige: Anholdt for virksomhedsindbrud og omfattende salg af kokain

Annonce