Annonce
Østjylland

Fundament til et nyt samlingssted støbes

54 borgere på Mols har samlet kræfterne for at skabe et mødested i Knebel. Første skridt på vejen er en masterplan.

En idé om et nyt kraftcenter for livet på Mols er ved at blive forvandlet til konkrete planer.

Annonce

54 borgere på Mols indgår i en stribe nye arbejdsgrupper, som skal levere råstoffet til projektet. Grupperne kom til verden på et borgermøde i slutningen af januar, hvor initiativtagerne fra »Mols i Udvikling« fik massiv opbakning.

»Interessen og engagementet overgår vore vildeste forventninger. Den store deltagelse betyder, at projektet får en altafgørende bred forankring i hele lokalområdet. Visionen er, at vi vil skabe et samlingssted for samtlige 18 landsbyer på Mols,« siger formand Søren Ibsen fra projektets forretningsudvalg.

Initiativet tog fart i anden halvdel af 2014. Medlemmer fra idrætsliv, Molshallen, Molsskolen, pasningstilbud og den lokale borgerforening har lavet forarbejdet til etableringen af et nybyggeri og en fornyelse af byrummet ved Molshallen. Projektet koster ca. 15 millioner kroner.

Idéfolkene vil skabe vækst, tilflytning, sammenhold, attraktiv børnepasning samt masser af synergi i forenings- og idrætsliv. Det blev forklaret på et borgermøde, da 80 gæster dukkede op for at blive klogere på initiativet.

På mødet blev nedsat arbejdsgrupper for blandt andet kommunikation, børneliv, udeliv, økonomi og motion. I grupperne sidder der 54 borgere, som skal levere input til en styregruppe.

»Alle idéer er indtil videre i spil. Vi skal skabe et samlingssted, som ikke har spildplads. Hver en kvadratmeter skal udnyttes og være fleksibel i forhold til at blive benyttet til flere aktiviteter,« fortæller Søren Ibsen.

Projektet på Mols fik for alvor vind i sejlene, da byrådet i december besluttede at bygge en ny børnehave ved hallen. Dermed har de lokale drivkræfter fået det element, der kan fungere som afsæt for ansøgninger til fonde.

Hele projektet vil hvile på en masterplan, som DGI Faciliteter & Lokaludvikling står for arbejdet med. DGI-konsulenterne sidder i en tegnestue på DGI Karpenhøj, hvor borgere fra Mols hver fredag fra kl. 12.00 til 14.00 kan dukke op med gode idéer. Masterplanen er færdig i juni. Med afsæt i planen skal der søges penge fra fonde og andre mulige bidragsydere.

Den del af processen er under pres, idet Syddjurs Byråds placering af en ny børnehave ved Molshallen er betinget af en realisering af det private projekt. Byrådet vil i gang med byggeriet i slutningen af 2015, og uden dokumentation for en bæredygtig økonomi for Mols i Udvikling-initiativet kan børnehaven blive flyttet til eksempelvis Molsskolen. Det er en billigere løsning.

»Vi er bevidste om situationen. Men projektet har haft så stor medvind, at vi fuldt og fast tror på en finansiering,« fastslår Søren Ibsen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Gå- og cykelgader i midtbyen

Søren Kierkegaard har sagt: ”Af alle latterlige Ting forekommer det mig at være det allerlatterligste at have travlt.” Mit ærinde er at få person-mobilitet i midtbyen til at glide på en god måde. Og derfor foreslår jeg kombinerede gå- og cykelgader i store dele af det centrale Aarhus. Det skal omfatte midtbyens gamle og smalle gader, hvor der ikke er plads til at etablere cykelstier og reelt heller ikke til gennemgående biltrafik, hvis gående skal kunne færdes sikkert her. Det omfatter ikke de nuværende gågader, som fortsat skal være forbeholdt gående. Ej heller nuværende cykelstier. Men de erstatter de nuværende ’cykelgader’, som ikke rigtigt fungerer, fordi trafikken her fortsat foregår på bilernes præmisser og skaber farlige situationer. Se på Mejlgade. Kun de bløde trafikanter har adgang. Fodgængere, løbehjul, skateboard, cykler og måske andre små el-køretøjer blander sig mellem hinanden. Området og gaderne er markeret og utvetydigt skiltet, så selv de mest retningsforvirrede turister forstår det. Fodgængerne har som den ’svageste’ gruppe fortrinsret. Ellers er konceptet, at alle tager hensyn til hinanden – det er den eneste regel. Og det indbefatter naturligvis, at der kun må køres eller cykles i et beskedent tempo. Beboerne kan sive ind og ud med deres biler. Ligesom den nødvendige varetransport. Desuden kan der være adgang for små grønne el-taxaer med en særlig tilladelse, så alle har mulighed for adgang. Og naturligvis skal der være nogle få større trafikårer ind i centrum til den øvrige bil-, bus- og cykeltrafik. Som vi kender det i dag. Kan denne ’sammenblanding’ nu lade sig gøre? JA. Jeg har set det fungere i Bergen, som har en masse bycykler, som kører overalt uden problemer. Og jeg mener, at når vi blot ved, hvad betingelsen er, nemlig at der her skal være plads til alle, så får vi dét til at fungere. Det er vores ansvar, hver især. Det kræver, for det første, at vi tager ansvaret på os og viser hensyn, og for det andet, at vi giver os tid – og her kommer Søren Kierkegaard ind – da det ikke lader sig gøre, hvis vi er fortravlede og stressede. Vi kan godt tage 10 minutter tidligere afsted. Vi kan godt tage det roligt, når der opstår uforudsete ting og forhindringer - for det gør der altid, før eller siden - det er et vilkår i trafikken. Vi kan anerkende, at vi ikke hjælper nogen som helst – og da slet ikke os selv - ved at fare sted og konstant have travlt. Tværtimod. Det hindrer os i at være til stede og omgås andre på en god, rummelig og hensynsfuld måde. Udover hensynsfuldheden gælder trafikkens gyldne hovedregel selvfølgelig; nemlig at køre, gå eller bevæge sig efter forholdene. Og det gør vi altså bedst på den Kierkegaardske måde…

112

Velforberedte indbrudstyve: Tog strømmen, brugte medbragt stige og klippede dyre lamper ned

112

Stor politiaktion i Aarhus og Trige: Anholdt for virksomhedsindbrud og omfattende salg af kokain

Annonce