Annonce
Alarm 112

Fusk med salg af kæmpe mængde chokolade giver millionsmæk

En sag om unddragelse af chokoladeafgifter og moms har resulteret i bøder for i alt 13 millioner kroner.

Staten gik glip af store summer, da en virksomhed i København fra juli 2013 til juni 2014 importerede og videresolgte 422.000 kilo chokolade.

Godt 15 millioner kroner i form af chokoladeafgifter og moms blev ikke betalt, og det har mandag ved Københavns Byret resulteret i millionbøder til to mænd på henholdsvis 73 og 74 år.

Den 73-årige idømmes en bøde på 9,9 millioner kroner samt fængsel i tre år og tre måneder. Heraf er størstedelen - to år og ni måneder - dog gjort betinget.

Den 74-årige straffes med en bøde på 3,1 millioner kroner.

Det oplyser anklagerfuldmægtig Julie Frigast Gredal fra Københavns Politi.

- Ved strafudmålingen lægger man vægt på, at der har været tale om systematisk svindel med moms og chokoladeafgifter, og at det er sket over en længere periode.

- Man lægger desuden vægt på størrelsen af det unddragne beløb, siger Julie Frigast Gredal.

Den 74-årige var indehaver af den virksomhed, der solgte chokoladevarerne, mens den 73-årige var direktør i et selskab, der stod for rådgivnings- og administrationsopgaver i den medtiltaltes firma.

De to mænd var tiltalt for unddragelse af chokoladeafgifter for 10,3 millioner kroner samt unddragelse af moms for samlet 4,7 millioner kroner.

Indehaveren af det firma, der importerede og videresolgte chokoladen, blev frifundet for fusk med chokoladeafgifter.

Til gengæld blev ejeren af rådgivningsfirmaet kendt skyldig i medvirken til unddragelse af chokoladeafgifter.

Begge blev i et vist omfang kendt skyldige i spørgsmålet om momsunddragelse. Her mente Københavns Byret, at den 74-årige havde gjort sig skyldig i overtrædelse af momsloven ved grov uagtsomhed.

- Retten finder, at han har handlet groft uagtsomt ved at have fortiet oplysninger til brug for afgiftskontrollen, fortæller Julie Frigast Gredal.

Egentlig var han ikke tiltalt for at have handlet uagtsomt. Men i løbet af sagen har anklageren argumenteret for, at det var muligt at henføre spørgsmålet om momsfusk under en paragraf om netop grov uagtsomhed.

Den 73-årige blev dømt for medvirken til grov momsunddragelse.

- Retten finder det bevist, at han gennemførte transaktioner, som havde til formål at unddrage statskassen moms og afgifter. Derfor finder man, at han har haft det fornødne forsæt, siger Julie Frigast Gredal.

Sidstnævnte skal betale en erstatning til Skat på 15,1 millioner kroner.

Hvorvidt også den 74-årige skal betale erstatning til statskassen, skal afgøres på et senere tidspunkt.

De to mænd var tiltalt for sammen at have begået afgifts- og momssvindel. Men at momsunddragelsen skal være sket i fællesskab, har Københavns Byret ikke fundet bevist.

De to mænd har gennem hele sagen nægtet sig skyldige.

Både anklager og de tiltalte har nu 14 dage til at overveje, om de vil anke dommen fra Københavns Byret.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Millionindsprøjtning til århusianske daginstitutioner: 75 pædagoger kan ansættes

Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

Aarhus

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Aarhus

'Daniel fra Rigspolitiet' ville hjælpe 59-årig med banklån: Men den hoppede offeret ikke på

Annonce