Annonce
Navne

Fylder 75 år: Hun er den bedste flytteven for de svage ældre

Annelise Vestergaard

75 Annelise Vestergaard, Risskov, fylder 75 år tirsdag 27. februar.

Annelise Vestergaard har i syv år været med i lokalbestyrelsen for Ældre Sagen i Aarhus, siden 2012 som næstformand for det ældrepolitiske arbejde. Annelise Vestergaard gik ind i arbejdet med et stort ønske om at gøre noget for dem, der ikke kan klare sig selv, og som ikke har familie og netværk til at hjælpe sig - mennesker, som hun ved selvsyn som selvstændig advokat med speciale i behandlingen af dødsboer havde set trænge meget til hjælp.

Annelise Vestergaard er initiativtager til og den ledende kraft i ordningen Flyttevenner, der blev startet som en hjælp til ældre, der ikke har nogen til at hjælpe og vejlede sig, når de skal flytte på plejehjem. På trods af at det er et meget tidskrævende arbejde, bærer taknemmeligheden hos den ældre lønnen i sig selv, når den ældre er godt etableret i den nye bolig med egne møbler og ting omkring sig, gardinerne hængt op og fjernsynet indstillet.

Annelise Vestergaard føler i sit frivillige arbejde for svage ældre en ærlig indignation, som er med til at drive tingene fremad i den rigtige retning.

Der er bud efter Annelise Vestergaards vejledning og hjælp på mange andre områder. Mange ældre, som er rådvilde og ikke ved, hvad de skal gøre i nye livssituationer, går beroliget og beriget hjem efter at have talt med Annelise Vestergaard, som på kompetent og indfølende vis hjælper dem, så de får et overblik over deres situation og ved, hvordan de kan agere.

Annelise Vestergaard er med sit venlige og imødekommende væsen højt værdsat af alle i Ældre Sagen i Aarhus.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Kunstværk er vigtigere end kunstkøn

Lad os bare slå det fast fra start: ja, der er stadig åbenlyse udfordringer med ligestilling i dagens Danmark. Det er der på mange områder, og på mange områder er der heldigvis også bevægelser mod mere ligestilling. Måske ikke på alle områder, og måske er der heller ikke lige meget fart i bevægelserne mod det bedre, men der er bevægelse mange steder. Et af de steder er i kunstens verden, og seneste eksempel er hentet i hovedstaden, hvor Københavns Kommune har et udvalg; Rådet for Visuel Kunst, der støtter og køber kunst af "høj kvalitet" (som der står skrevet på kommunens hjemmeside) Rådet for Visuel Kunst køber kunst til kommunens mange institutioner og kontorer og har nu besluttet, at der fremover skal være kønskvoter på den kunst, som Københavns Kommune køber. Det vil sige, at der fra nu af skal være en kønslig ligefordeling mellem de indkøbte værker. At kunstnerens køn skal være et parameter, når der købes et kunstværk. Men måske burde Rådet for Visuel Kunst vende øjnene 180 grader og kigge nærmere på kønsfordelingen blandt dem selv. Der er nemlig otte medlemmer af rådet, hvoraf kun to er kvinder. De seneste seks år har rådets seks mænd og to kvinder købt 190 kunstværker, hvoraf 109 er udført af en mand, og 81 er udført af en kvinde. Det er ikke kønslig ligefordeling til sidste decimal, men det er vel ikke et udtryk for et kønsligt fravalg af kvinder. Havde den kønslige fordeling af kunstværker været mere lige, hvis rådet havde været mere lige kønsfordelt? Måske. Måske ikke. Men når det drejer sig om kunst, så bør kunstnerens køn ikke spille nogen rolle overhovedet. Kunstværket er vigtigere end kunstnerens køn, og selv om intentionen bag beslutningen om et ligeligt kønsfordelt indkøb af kunstværker er prisværdig, så er beslutningen også latterlig, netop fordi den siger, at kønnet er vigtigere end værket - og hvorfor så købe værket? Nu risikerer Københavns Kommune at købe kunstværker af "mindre høj kvalitet", fordi der er truffet en beslutning om kønslig ligefordeling, og dermed kommer kunsten i anden række. Det er vel ikke meningen.

Aarhus For abonnenter

Nelson boede 14 år i en flygtningelejr: - Det betyder alt for mig at blive dansk statsborger

Annonce