Annonce
Erhverv

Midt i en mediestorm: Fynsk olierigmand tjener halv milliard på skibsbrændstof

Torben Østergaard-Nielsen lægger flere penge til formuen med det seneste årsresultat i virksomheden Bunker Holding. Arkivfoto: Birgitte Carol Heiberg

Bunkering: Middelfart-virksomheden Bunker Holding fik et historisk godt resultat i regnskabsåret 2018-2019. Virksomheden, der ejes af oliemilliardæren Torben Østergaard-Nielsen, fordoblede næsten sit overskud fra 268 millioner kroner før skat til 515 millioner kroner.

Omsætningen steg med 31 procent til 71 milliarder kroner.

Bunker Holding består af en række selskaber, der primært sælger brændstof til skibsfarten over hele verden.

Med det seneste regnskab dyster Bunker Holding om at være verdens største leverandør i konkurrence med den amerikanske gigant World Fuel Services.

I det seneste år er der dog blevet længere mellem konkurrenterne, fortæller koncernchef Keld R. Demant.

- Der foregår en konsolidering af branchen, hvor du kan sige, at fårene bliver skilt fra bukkene. Kunderne og leverandørerne er optaget af, hvem de vil satse på i fremtiden, siger han.

Den store græske konkurrent Aegean Marine Petroleum Network har været sendt til tælling i en form for betalingsstandsning, og et stort tysk olieselskab har skåret sin forretning kraftigt ned.

Annonce

Skrappe miljøkrav

Rystelserne i branchen skyldes blandt andet skrappe regler om svovludledning, der træder i kraft 1. januar 2020. Derefter må skibsbrændstoffet kun indeholde 0,5 procent svovl mod 3,5 procent i dag.

- Det betyder, at produkterne i gennemsnit forventes at blive 35 procent dyrere. Det kræver et enormt kapitalberedskab, hvis man fortsat vil være med i denne branche, siger Keld R. Demant.

Han forventer, at prisstigningen sendes direkte videre til kunderne - typisk rederierne - som vil sende udgiften videre til transportkunderne.

Men i mellemtiden har oliefirmaerne brug for store kreditter, indtil kunderne betaler deres regninger.

- Selv om det måske kun er 10 dage, så er det rigtigt store summer, som vi håndterer, siger Keld R. Demant.

Bunker Holding er det største selskab i Torben Østergaard-Nielsens koncern, der kontrolleres af den familieejede pengetank Selfinvest. Regnskabet herfra er ikke klar endnu.

Et datterselskab under Bunker Holding, Dan-Bunkering, har været i vælten i Danmark, efter at Danmarks Radio i foråret afslørede en mistanke om, at selskabet havde solgt flybrændstof, der kan være endt i russiske bombefly i Syrien.

Dan-Bunkering har afvist, at det kan have fundet sted, men sagen verserer stadig hos de danske myndigheder.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
AGF

AGF slog Horsens i tirsdags-test

Leder For abonnenter

Parkering i Skejby: Gylden mulighed for at få parkering til at fungere

En arbejdsplads med næsten 9.734 medarbejdere samlet på et areal, der svarer til cirka 500 parcelhusgrunde. Det er ikke svært at forestille sig, at det vil give problemer på mange forskellige områder. Men når det drejer sig om selve en af grundpillerne i vores velfærdssamfund; nemlig et sygehus, så tillader vi faktisk ikke, at der er alt for mange problemer. Så forventer vi - alle vi skatteborgere - at tingene bare kører efter en snor, der hverken knækker eller flosser det mindste. Men sådan er det selvfølgelig ikke i virkelighedens verden og slet ikke, når sygehuset er Aarhus Universitetshospital, der siden den tankemæssige fødsel har oplevet at få fjernet millioner og atter millioner af kroner, så det har meget svært ved at leve op til betegnelsen et supersygehus. Aarhus Universitetshospital er ét af de absolut bedste sygehuse i Danmark med nogle af de absolut bedste indenfor deres fag og specialer. Ingen tvivl om det. Men de senere år har Aarhus Universitetshospital fået et ry for også at være mangelfuldt og problemfyldt. Ikke på grund af personalet, men på grund af en økonomi og nogle økonomiske krav fra stat, der gør, at der alt for ofte har været sparerunder, nedskæringer og omorganiseringer. Samtidig har hospitalet kæmpet for at blive færdigbygget med de forsinkelser og fejl, som - desværre - alt for ofte er på store byggerier i Danmark. Nu står sygehuset færdigbygget, men der er stadig mulighed for forbedringer. Især på parkeringsområdet, som vi beskrev i mandagsudgaven af Århus Stiftstidende. Det har sygehusets ledelse, Region Midtjylland og Aarhus Kommune endelig erkendt og har derfor bedt konsulentvirksomheden Cowi om at udtænke noget bedre og langt mere funktionelt end det eksisterende. Som en - heldigvis - sjælden bruger af Aarhus Universitetshospital er det ikke svært at pege på skiltningen, som et forbedringspunkt. Ikke så meget antallet af skilte, mere størrelse og selve indholdet. Som ansat ved man godt, hvor man skal hen. Som indlagt er det mere eller mindre ligegyldigt, da andre oftest afleverer én. Som pårørende og gæst er man straks mere udfordret. Men hospitalet er førdigbygget og parkeringspladserne er lavet, så nu kan Cowi studere det adfærdsmønster, vi bilister har, når vi ankommer til et sygehus. Cowi har alle muligheder for at lave en analyse, der helt ned til de enkelte pladser kan optimere det for både ansatte og pårørende, så begge grupper får optimale parkeringsforhold tæt på supersygehuset. Alt andet vil være ærgerligt.

Danmark

Nederlag til styrelse: Skandalelæge må fortsætte med at omskære drengebørn

Aarhus For abonnenter

Omdiskuteret plejecenter skal forblive privat: Aarhus Kommune vil give firma flere år som boss i Bøgeskovhus

Annonce