Annonce
Danmark

Gårdejer om nyt kapitel i vejstrid: - Det er den rene skueproces

Martin Lund Madsen (til venstre) skal sammen med kommunen se på den vej, der har været strid om. Foto: Steen Rasmussen

Gårdejer Martin Lund Madsen mener, Vejen Kommune er dybt inhabil, når den nu forsøge at lovliggøre Skovgårdsvej ved Vejen, som Højesteret har kendt ulovlig. Han mener også, at selve jernbanebroen er ulovlig.

- De samme personer, de samme holdninger, det samme formål!

- Det kan på ingen måde være en fair sagsbehandling, og derfor er Vejen Kommune dybt inhabil, mener gårdejer Martin Lund Madsen.

Martin Lund Madsen har tidligere bedt ankestyrelsen tage stilling til, om Vejen Kommune er inhabil i sagen. Ankestyrelsen har fastslået, at Vejen Kommune ikke er inhabil.

Martin Lund Madsen vandt efter fem års tovtrækkeri gennem tre retsinstanser striden om Skovgårdsvej ved Vejen, da Højesteret erklærede ekspropriationen efter elektrificeringsloven ulovlig, og han føler det derfor som et overgreb, når kommunen torsdag morgen indledte en ny ekspropriation med en åstedsforretning på vejen blot efter en anden lov, nemlig vejloven.

Han mener, det er tale om en skueproces, når han skal trækkes gennem en sagsbehandling, hvor kommunen på forhånd har besluttet resultatet.

Der var drama fra begyndelsen på åstedsforretning. Formand for kommunens ekspropriationsudvalg, Vagn Sørensen (V), bød velkommen og forklarede, at pressen ikke var velkommen på den videre gennemgang af vejen. Martin Lund Madsen brød ind og fastslog, at pressen var velkommen på hans vej, og at kommunens holdning var magtmisbrug. Han har i en aftale med Banedanmark for få dage siden fået tinglyst, at jorden, hvor en del af vejen ligger, tilhører ham.

Vagn Sørensen måtte erkende, at jorden faktisk tilhører gårdejeren, og at han og kommunen ikke kan bestemme, om offentligheden og dermed pressen må gå på vejen.

- Men du er jo ude efter at blive eksponeret i pressen, og så må det jo være sådan, svarede Vagn Sørensen.

Og så bevægede hele følget af politikere, embedsmænd fra kommunen og Banedanmark, lodsejere og pressen sig ud på en besigtigelse af arealet til vejen - hvor vejen altså ligger i forvejen.

Annonce
Martin Lund Madsen og advokat i forbindelse med åstedsforretningen ved Skovgårdsvej. Foto: Steen Rasmussen

Strid om broen

Martin Lund Madsen var sekunderet af sin advokat Jacob Schall Holberg fra advokatfirmaet Bech-Bruun, som fremførte, at kommunen efter hans mening på en række punkter ikke har grundlaget for åstedsforretningen på plads. F.eks. ligger der en række klager i sagen, som han mener burde afklaret først, og han kunne påvise fejl i den tidligere ekspropriation. F.eks. blev der dengang eksproprieret 190 kvadratmeter for meget, og at jord, som blev anvendt som lagerplads ikke - som kommunen mener - tilhører Martin Lund Madsen, men en anden lodsejer.

- I har ikke gjort jeres hjemmearbejde, før I nu begynder på det her. Det er meget kritisabelt, sagde Martin Lund Madsen til Vagn Sørensen og chef for kommunens tekniske forvaltning Peter Hansen.

Derefter forlod Martin Lund Madsen og Jacob Schall Holberg åstedsforretningen, og de mødte ikke op til en forhandling på Hotel Skibelund Krat om jordprisen og erstatningens størrelse.

- Vi skal hjem og passe vores arbejde.

I øvrigt mener Jacob Schall Holberg, at ikke bare Skovgårdsvej er ulovlig. Han mener også, at Banedanmarks bro over jernbanen er ulovlig, og der er nu rejst en sag ved retten i Esbjerg for at få broen fjernet.

I de tidlige formiddagstimer foregik åstedsforretningen. Fra Vejen Kommune medvirkede blandt andet formanden for Udvalget for teknik og miljø, Vagn Sørensen, til venstre. Foto: Steen Rasmussen
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Sport

Islændinge pillede brodden af Århus

Leder For abonnenter

Parkering i Skejby: Gylden mulighed for at få parkering til at fungere

En arbejdsplads med næsten 9.734 medarbejdere samlet på et areal, der svarer til cirka 500 parcelhusgrunde. Det er ikke svært at forestille sig, at det vil give problemer på mange forskellige områder. Men når det drejer sig om selve en af grundpillerne i vores velfærdssamfund; nemlig et sygehus, så tillader vi faktisk ikke, at der er alt for mange problemer. Så forventer vi - alle vi skatteborgere - at tingene bare kører efter en snor, der hverken knækker eller flosser det mindste. Men sådan er det selvfølgelig ikke i virkelighedens verden og slet ikke, når sygehuset er Aarhus Universitetshospital, der siden den tankemæssige fødsel har oplevet at få fjernet millioner og atter millioner af kroner, så det har meget svært ved at leve op til betegnelsen et supersygehus. Aarhus Universitetshospital er ét af de absolut bedste sygehuse i Danmark med nogle af de absolut bedste indenfor deres fag og specialer. Ingen tvivl om det. Men de senere år har Aarhus Universitetshospital fået et ry for også at være mangelfuldt og problemfyldt. Ikke på grund af personalet, men på grund af en økonomi og nogle økonomiske krav fra stat, der gør, at der alt for ofte har været sparerunder, nedskæringer og omorganiseringer. Samtidig har hospitalet kæmpet for at blive færdigbygget med de forsinkelser og fejl, som - desværre - alt for ofte er på store byggerier i Danmark. Nu står sygehuset færdigbygget, men der er stadig mulighed for forbedringer. Især på parkeringsområdet, som vi beskrev i mandagsudgaven af Århus Stiftstidende. Det har sygehusets ledelse, Region Midtjylland og Aarhus Kommune endelig erkendt og har derfor bedt konsulentvirksomheden Cowi om at udtænke noget bedre og langt mere funktionelt end det eksisterende. Som en - heldigvis - sjælden bruger af Aarhus Universitetshospital er det ikke svært at pege på skiltningen, som et forbedringspunkt. Ikke så meget antallet af skilte, mere størrelse og selve indholdet. Som ansat ved man godt, hvor man skal hen. Som indlagt er det mere eller mindre ligegyldigt, da andre oftest afleverer én. Som pårørende og gæst er man straks mere udfordret. Men hospitalet er førdigbygget og parkeringspladserne er lavet, så nu kan Cowi studere det adfærdsmønster, vi bilister har, når vi ankommer til et sygehus. Cowi har alle muligheder for at lave en analyse, der helt ned til de enkelte pladser kan optimere det for både ansatte og pårørende, så begge grupper får optimale parkeringsforhold tæt på supersygehuset. Alt andet vil være ærgerligt.

Annonce