Annonce
Aarhus

Gæster faldt for halv pris og strømmede til museerne

En tur med hestevogn er populært i Den Gamle By. Foto: Hans Petersen
Store besøgstal - især på kunstmuseet Aros - udligner dog ikke det tabte fra corona-lukningen. "Det går, men vi får hak i tuden", siger Den Gamle Bys direktør.
Annonce

AARHUS: Det så sort ud under coronalukningen og lige efter. Men i juli er gæsterne strømmet til de tre største museer i Aarhus. Både kunstmuseet Aros, Den Gamle By og Moesgaard Museum kan melde om store besøg, og det giver grundlag for en vis optimisme. Ja, Aros har haft den mest besøgte måned i museets næsten 17-årige historie. Men indhentet det tabte har museerne endnu ikke.

Hele måneden har der været halv pris for indgangen, og det er der til 9. august som en del af regeringens sommerpakke for kulturlivet.

- I  Den Gamle By har vi haft markant flere gæster i juli end før. Vi nåede 112.000 besøgende mod henholdsvis 75.000, 78.000 og 88.000 de seneste tre år. Det giver en stigning på cirka 48 procent i forhold til 2019, siger er glad Thomas Bloch Ravn, direktør i Den Gamle By.

Samlet for året er købstadmuseet ved Viborgvej cirka 67.000 gæster bagefter 2019 - svarende til 29 procent - og 75.000 efter 2018.

Annonce

Vigtig prisnedsættelse

Hvilke dage har været bedst?

- Det afhænger af vejret, men hverdagene er helt klart de bedste. I skoleferien er tommelfingerreglen, at tirsdag, onsdag og torsdag er de bedste dage, hvis vejret er nogenlunde det samme, siger Thomas Bloch Ravn.

Hvad man sætter til på karrusellerne, må man tjene ind på gyngerne. Det er gratis at bruge legepladsen i Den Gamle By. Foto: Hans Petersen

Har prisnedsættelsen betydet meget?

- På vores stikprøver svarer næsten alle, at de har hørt om sommerpakken, men kun cirka 15 procent oplyser, at det har haft indflydelse på besøget, svarer direktøren og fortsætter:

- Vi er dog ikke i tvivl om, at prisnedsættelsen er vigtig, og vi takker politikerne for den model. Den er tidsbegrænset og har givet den kickstart, som vi virkelig havde brug for oven på lukningen og både maj og juni med under halvdelen af de gæster, vi plejer at have.

Annonce

Bedste museumsvejr

Thomas Bloch Ravn peger på andre faktorer, som også har haft betydning for besøget.

- Juli har haft det bedste museumsvejr i flere år. Under 20 grader og med ”byger, der går og kommer”. Den Gamle By er et meget stort museum med flere muligheder: gader, gårde og haver og masser af små og store indendørs lokaler. Næsten ingen kommer for at opleve én bestemt ting, men mangfoldigheden. Vi har fået bekræftet det, som også amerikanske undersøgelser viser, at mange mennesker er mest trygge ved at besøge oplevelser med meget plads og store udenomsarealer, siger han.

Annonce

Gæsterne føler sig trygge

Den Gamle By gennemfører løbende en undersøgelse blandt publikum i samarbejde med Epinion og Topattraktioner. Den viser, at museets gæster både er glade for oplevelsen og føler sig trygge.

- Vi har også brugt ekstraordinært mange penge på markedsføring og på synlighed i juli, siger direktøren.

Har gæsterne brugt flere penge i cafeer og butik end ellers?

- Nej. Omsætningen i mad og drikke samt butikkerne er stort set uændret, så det svarer reelt til et fald pr. gæst. Det skyldes dels restriktioner med adgangsbegrænsning i spisestederne samt i butikkerne. Det giver kø og udfordringer med kapaciteten, siger Thomas Bloch Ravn.


Vi har nu en tro på, at det nok vil gå på en eller anden måde, selvom Den Gamle By utvivlsomt vil få nogle ordentlige hak i tuden.

Thomas Bloch Ravn, direktør i Den Gamle By


Annonce

Stadig bagud på indtægter

Hvad har det betydet for jeres økonomi?

- Vi havde frygtet en nedgang på 50 procent i juli, og det ville have kostet cirka 5 millioner kroner. Dem ”sparer” vi. De ekstra besøgende betyder en ekstra entreindtægt på  2,5-3 millioner kroner.

Har I indhentet de indtægter, I mistede under coronalukningen?

- Nej, på ingen måde. Men sommerens indtægt har hjulpet gevaldigt, så den pessimisme, vi oplevede under lukningen, er nu afløst af en tro på, at det nok vil gå på en eller anden måde, selvom Den Gamle By utvivlsomt vil få nogle ordentlige hak i tuden, siger Thomas Bloch Ravn og fortsætter:

- Meget afhænger af årets sidste fem måneder, hvor Den Gamle By normalt har omkring 300.000 gæster og godt halvdelen af indtægterne på publikum. Hvordan med den aktuelle smittestigning, øges den i løbet af efteråret og vinteren? Gør det publikum ekstra nervøse, og fører det til nye indgreb? Vi ved det ikke. Men vi er ret sikre på, at det ikke er ovre. Og om vi skal kalkulere med en tilbagegang over resten af året på 20, 30, 40 eller 50 procent  – eller mere - er umuligt at vide.

Annonce

Kæmpehop på Aros

Juli blev suverænt den mest besøgte måned i Aros' historie. 126.039 indløste billet. Det er et kæmpehop. Næstbedst er februar 2014 med 70.789 besøgende med billet.

Men ellers har 2020 været et hårdt år. Museet var lukket i 69 dage og oplevede lave besøgstal efter genåbningen.

- Vi er meget stolte over julis høje besøgstal, siger direktør Erlend G. Høyersten.

- Det har krævet stort fokus og daglig evaluering for at sikre en god og tryg oplevelse for gæsterne. De har vist hensyn og passet på hinanden, siger Erlend G. Høyersten.

Sådan gik gæsterne i Aros' regnbue i juli. Der var rekordmange. Foto: Aros

Der er flere årsager til det store besøg. Efter genåbningen viser museet udstillingen "Mythologies – the Beginning and End of Civilizations", som spreder sig over to af museets gallerier. Entreprisen er halveret, mange danskere holder ferie i Danmark, og vi har haft regn.

Annonce

Stadig i coronaskyggen

Men besøgstallet løfter ikke museet ud af coronaens skygge.

- Flere gæster giver højere indtjening på både entré, café og Aros Shoppen, og vi er mere optimistiske i forhold til økonomien end i juni. Vi har dog ikke indhentet det tabte og ser fortsat ind i et meget usikkert efterår, siger Erlend G. Høyersten.

Annonce

Bedre end sidste år

Moesgaard Museum har oplevet væsentlig større interesse i juli, end museet havde ventet efter corona-lukningen.

- Men på grund af restriktioner i antallet af gæster har vi desværre ikke kunnet realisere potentialet helt. Vi har været fuldt belagt, da vi indførte timeslots med begrænset antal billetter til salg, og de skulle købes inden ankomst. Derfor ser besøget meget ens ud over dagene. Tallet ender på lige under 60.000 gæster i juli. Det er lidt over gennemsnittet, siden museet åbnede i 2014, siger publikumschef Henrik Hatt og fortsætter:

- Vi ligger på niveau med de andre års juli måneder, hvor vi har haft store særudstillinger, bortset fra sidste år, da vi ikke havde særudstilling. Tallet er formentlig kombinationen af, at vi fik forlænget den store Pompeji-udstilling, danskernes hjemmeferie, halv pris og "museumsvejr".

Ikke alt indhentet

Moesgaard Museum har indhentet noget af det tabte, men ikke fuldt ud, oplyser Henrik Hatt.

- Den vigtigste effekt af 50 procent-rabatten har været, at vi er kommet hurtigere tilbage på sporet end ventet. Det gik meget langsomt i juni, siger han.

Umiddelbart kan Moesgaard ikke se, at gæsterne har brugt flere penge i café og butik end normalt.

Norsk besøg

En af gæsterne på Moesgaard i juli var Teresie Hommersand. Den 34-årige norske kvinde havde fundet Moesgaard Museum på Instagram på sin cykeltur fra Capetown i Sydafrika til Nordkap i Norge og var der i fredags.

Norske Teresie Hommersand cyklede fra Sydafrika for at besøge Moesgaard Museum på vejen til Nordkap i Norge. Her er hun ved Moesgaards Turkana-dreng på evolutionstrappen, der viser menneskets udvikling. Foto: Hans Petersen

Hun siger om besøget:

- Foruden at komme med på en fantastisk rejse i menneskets evolution, blev jeg mindet om, hvor meget vi ligner vores forfædre.  Når alt kommer til alt, har vi mennesker i dag de samme behov og drømme som for 10.000 år siden. Det er sundt at blive mindet om, at vi, som lever nu, ikke er så specielle. Den indsigt kan være grobund for ikke at dømme de, som har levet før os, eller andre, som vi lever sammen med nu. Vi skal hellere tage ved lære af, hvordan de har handlet over for medmennesker og naturen i håb om, at vi i dag kan møde andre med mere kærlighed og tage flere skridt i retning af en bæredygtig udvikling.

Folk tager til vandet

Flemming Just fra Sydvestjyske Museer og formand for Organisationen Danske Museer, ODM, siger, at tallene viser, at byer og områder, der ligger ved vand, har haft store besøg i denne sommer, hvor danskerne har været turister i deres eget land.

- Derimod er København hårdt ramt på besøget, dels fordi byen normalt er stærkt besøgt af udenlandske turister, blandt andet på de store krydstogtskibe, og dels fordi staten indførte reglen om, at udlændinge skulle have mindst seks overnatninger i hovedstaden for at måtte bo der. Visse steder er besøget nede på 20 procent af det normale, siger han.

Forlænger halv pris

Halv pris på entreen gælder til og med 9. august efter statens sommerpakke, men Museum Jorn i Silkeborg er blevet så glad for ordningen, at den fortsætter til og med 30. august - for museets egen regning.

- Vi har tredoblet besøget, og mange af gæsterne har ikke besøgt museet tidligere eller kunstmuseer i det hele taget, siger museets direktør Jacob Thage.

Besøgstal i juli

  • Besøget steg voldsomt på Aarhus' tre største museer i juli, hvor prisen for entreen var halveret.
  • Besøgene blev sådan:
  • Aros Aarhus Kunstmuseum 126.039
  • Købstadmuseet Den Gamle By 112.000
  • Moesgaard Museum 60.000
  • Halv pris gælder til og med 9. august.
  • Den politiske sommerpakke betyder 50 procent rabat på entrebilletter til udvalgte kultur- og foreningsoplevelser i skolernes sommerferie, museer, teatre, spillesteder og orkestre med siddende publikummer, revyer, cirkusser, Folkeuniversitetet, foreningsaktiviteter, videnspædagogiske aktivitetscentre og zoologiske anlæg. 
  • Regeringen og partierne bag aftalen har afsat et rammebeløb på 186,5 mio. kr. til rabatordningerne.
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
AGF

Ny storaktionær i AGF forklarer aktieopkøb: - Klubben har et kæmpe potentiale

AGF For abonnenter

AGF-karakterer: Alt for mange ramte helt ved siden af i Slovenien

Annonce