Annonce
Kultur

Gæster på Northside: Vi er for gamle til fulde teenagere og telt

Der var allerede røget et par white russians og gintonics ned torsdag først på eftermiddagen for denne gruppe mænd. Senere skulle de høre Alice In Chains. Foto: Flemming Krogh
Man kan komme ren og udhvilet tilbage, men også musik, godt vejr og kolde øl trækker folk til festival.

AARHUS: Der er som regel øllene, musikken og muligheden for at sove i sengen derhjemme, der trækker mange af gæsterne til Northside.

Det er det også i år, og her er det særligt kunstnere som The Streets, Bon Iver og Khalid, der har fået mange til at købe billet.

- Vi har været på Roskilde Festival i mange år, men det er vores første gang på Northside. Vi har købt billet for at høre The Streets og for at kunne komme hjem på et hotelværelse og sove i en seng, siger Mette og Lars Dalgaard på godt og vel 56 år.

- Så undgår vi teenagere, der drikker sig for fulde og vælter rundt. Det er vi sgu blevet for gamle til, griner parret fra København.

En ren seng tiltrækker flere gæster, avisen taler med. Men for flere af dem er det også blevet en tilbagevendende begivenhed at tage på Northside, fortæller en århusiansk vennegruppe.

- Det er blevet en Aarhus-tradition, hvor de venner, der er flyttet til København, kommer hjem igen hvert år. Det er lidt uanset musikprogrammet. Og nu har vi taget Louie på 11 måneder med, det er hans første af mange festivaler, siger Mie Storm, der selv har været på Northside i mange år.

Annonce

Vi kommer på Northside, fordi det er en ren festival, og fordi man kan komme hjem og sove. Det er ikke ligesom Roskilde. Og så er der kun smukke mennesker her.

Johan Grand Jean, festivalsgæst

Ni ud af ti år

I en gruppe mænd, avisen møder, er det også niende år for nogle af dem. Festivalen i år er den tiende af sin slags, så enkelte har dermed været med næsten fra begyndelsen.

- Vi kommer på Northside, fordi det er en ren festival, og fordi man kan komme hjem at sove. Det er ikke ligesom Roskilde. Og så er der kun smukke mennesker her, lyder det fra den trofaste festivalgænger Johan Grand Jean på 31 år.

Mændene nævner i flæng de kunstnere og bands, de glæder sig til at opleve i år. Det samme gør en flok unge kvinder, der er frivillige på dette års Northside.

- Både Bon Iver og Suspekt bliver for fedt. Bon Iver fordi det er god musik, Suspekt fordi det er en kæmpe fest, forklarer de.

I løbet af festivalen skal de arbejde 16 timer i alt, og jobbet indebærer, at de er "trash-agents", som betyder, at de skal brede budskabet med økologi og bæredygtighed, som Northside gør meget ud af.

- Vi skal fortælle gæsterne om alle de tal, vi har fået for, hvor meget der genbruges. Så skal vi gå rundt i et jakkesæt med butterfly, vandpistol, walkie-talkie og solbriller som ægte agenter og tale med folk, fortæller en af kvinderne.

Sidste år var vand-delen en populær idé, fordi det var så varmt på festivalen. Det satser kvinderne på, at det bliver igen i år.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Gå- og cykelgader i midtbyen

Søren Kierkegaard har sagt: ”Af alle latterlige Ting forekommer det mig at være det allerlatterligste at have travlt.” Mit ærinde er at få person-mobilitet i midtbyen til at glide på en god måde. Og derfor foreslår jeg kombinerede gå- og cykelgader i store dele af det centrale Aarhus. Det skal omfatte midtbyens gamle og smalle gader, hvor der ikke er plads til at etablere cykelstier og reelt heller ikke til gennemgående biltrafik, hvis gående skal kunne færdes sikkert her. Det omfatter ikke de nuværende gågader, som fortsat skal være forbeholdt gående. Ej heller nuværende cykelstier. Men de erstatter de nuværende ’cykelgader’, som ikke rigtigt fungerer, fordi trafikken her fortsat foregår på bilernes præmisser og skaber farlige situationer. Se på Mejlgade. Kun de bløde trafikanter har adgang. Fodgængere, løbehjul, skateboard, cykler og måske andre små el-køretøjer blander sig mellem hinanden. Området og gaderne er markeret og utvetydigt skiltet, så selv de mest retningsforvirrede turister forstår det. Fodgængerne har som den ’svageste’ gruppe fortrinsret. Ellers er konceptet, at alle tager hensyn til hinanden – det er den eneste regel. Og det indbefatter naturligvis, at der kun må køres eller cykles i et beskedent tempo. Beboerne kan sive ind og ud med deres biler. Ligesom den nødvendige varetransport. Desuden kan der være adgang for små grønne el-taxaer med en særlig tilladelse, så alle har mulighed for adgang. Og naturligvis skal der være nogle få større trafikårer ind i centrum til den øvrige bil-, bus- og cykeltrafik. Som vi kender det i dag. Kan denne ’sammenblanding’ nu lade sig gøre? JA. Jeg har set det fungere i Bergen, som har en masse bycykler, som kører overalt uden problemer. Og jeg mener, at når vi blot ved, hvad betingelsen er, nemlig at der her skal være plads til alle, så får vi dét til at fungere. Det er vores ansvar, hver især. Det kræver, for det første, at vi tager ansvaret på os og viser hensyn, og for det andet, at vi giver os tid – og her kommer Søren Kierkegaard ind – da det ikke lader sig gøre, hvis vi er fortravlede og stressede. Vi kan godt tage 10 minutter tidligere afsted. Vi kan godt tage det roligt, når der opstår uforudsete ting og forhindringer - for det gør der altid, før eller siden - det er et vilkår i trafikken. Vi kan anerkende, at vi ikke hjælper nogen som helst – og da slet ikke os selv - ved at fare sted og konstant have travlt. Tværtimod. Det hindrer os i at være til stede og omgås andre på en god, rummelig og hensynsfuld måde. Udover hensynsfuldheden gælder trafikkens gyldne hovedregel selvfølgelig; nemlig at køre, gå eller bevæge sig efter forholdene. Og det gør vi altså bedst på den Kierkegaardske måde…

Annonce