Annonce
Østjylland

Gasolin-auktion til over en million kroner: Løbet er endnu ikke kørt

Den dyreste Gasolin-effekt var en tredobbelt platin-plade, som gik for lige under 40.000 kroner på auktionen i lørdags. Foto: Jakob Lerche
Over en million kroner kom der i kassen, da der blev holdt fysisk auktion over 350 katalognumre i lørdags. Men du kan nå det endnu, for netauktionen med 650 katalognumre løber til og med søndag 7. april.

Randers: Det var et tilløbsstykke, da et stykke danmarkshistorie blev sat på auktion i ridehuset i lørdags, hvor 350 katalognumre fra den formentlig største Gasolin-samling i verden var til salg.

Campen Auktioner stod for salget, og direktør og auktionarius Finn Campen var yderst tilfreds med auktionen.

- Det gik rigtig godt, og der blev solgt for over en million kroner. Tættere vil jeg ikke komme det, det har jeg lovet familien til den afdøde samler, siger Finn Campen, der fortæller, at der var budkrig flere gange.

- Især på skiltet til Gas 2. En af mine medarbejdere havde en mand i telefonen, der gerne ville købe, og han var i budkrig med en mand fra salen. Manden i telefonen lagde ud med at ville give 5000 kroner, men skiltet var allerede i forhåndsbud til 6000 kroner. Så sagde han, at han ikke gav en krone over 10.000 kroner, men han endte med at sige: Jeg vil ha' det uanset hvad, og så fik han det til 22.000 kroner. Ham, der tabte, manden i salen, han rev så sit byderskilt midt over og smed det fra sig, mens han skreg 'nej', siger Finn Campen og tilføjer, at det er enhver auktionarius' drøm, når sådan noget sker.

Den dyreste effekt blev en tredobbelt platin-award plade, der gik for lige under 40.000 kroner, oplyser Finn Campen.

Fortryder du, at du ikke mødte op, kan du nå det endnu. Der er nemlig stadig 650 katalognumre med Gasolin-musik og effekter til salg på tre netauktioner, som løber frem til og med søndag 7. april.

Annonce
Skiltet her, bag samleren Lars Pinderup fra Aarhus, var der budkrig om. Det gik til den nette sum af 22.000 kroner. Foto: Jakob Lerche
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Gå- og cykelgader i midtbyen

Søren Kierkegaard har sagt: ”Af alle latterlige Ting forekommer det mig at være det allerlatterligste at have travlt.” Mit ærinde er at få person-mobilitet i midtbyen til at glide på en god måde. Og derfor foreslår jeg kombinerede gå- og cykelgader i store dele af det centrale Aarhus. Det skal omfatte midtbyens gamle og smalle gader, hvor der ikke er plads til at etablere cykelstier og reelt heller ikke til gennemgående biltrafik, hvis gående skal kunne færdes sikkert her. Det omfatter ikke de nuværende gågader, som fortsat skal være forbeholdt gående. Ej heller nuværende cykelstier. Men de erstatter de nuværende ’cykelgader’, som ikke rigtigt fungerer, fordi trafikken her fortsat foregår på bilernes præmisser og skaber farlige situationer. Se på Mejlgade. Kun de bløde trafikanter har adgang. Fodgængere, løbehjul, skateboard, cykler og måske andre små el-køretøjer blander sig mellem hinanden. Området og gaderne er markeret og utvetydigt skiltet, så selv de mest retningsforvirrede turister forstår det. Fodgængerne har som den ’svageste’ gruppe fortrinsret. Ellers er konceptet, at alle tager hensyn til hinanden – det er den eneste regel. Og det indbefatter naturligvis, at der kun må køres eller cykles i et beskedent tempo. Beboerne kan sive ind og ud med deres biler. Ligesom den nødvendige varetransport. Desuden kan der være adgang for små grønne el-taxaer med en særlig tilladelse, så alle har mulighed for adgang. Og naturligvis skal der være nogle få større trafikårer ind i centrum til den øvrige bil-, bus- og cykeltrafik. Som vi kender det i dag. Kan denne ’sammenblanding’ nu lade sig gøre? JA. Jeg har set det fungere i Bergen, som har en masse bycykler, som kører overalt uden problemer. Og jeg mener, at når vi blot ved, hvad betingelsen er, nemlig at der her skal være plads til alle, så får vi dét til at fungere. Det er vores ansvar, hver især. Det kræver, for det første, at vi tager ansvaret på os og viser hensyn, og for det andet, at vi giver os tid – og her kommer Søren Kierkegaard ind – da det ikke lader sig gøre, hvis vi er fortravlede og stressede. Vi kan godt tage 10 minutter tidligere afsted. Vi kan godt tage det roligt, når der opstår uforudsete ting og forhindringer - for det gør der altid, før eller siden - det er et vilkår i trafikken. Vi kan anerkende, at vi ikke hjælper nogen som helst – og da slet ikke os selv - ved at fare sted og konstant have travlt. Tværtimod. Det hindrer os i at være til stede og omgås andre på en god, rummelig og hensynsfuld måde. Udover hensynsfuldheden gælder trafikkens gyldne hovedregel selvfølgelig; nemlig at køre, gå eller bevæge sig efter forholdene. Og det gør vi altså bedst på den Kierkegaardske måde…

112

Velforberedte indbrudstyve: Tog strømmen, brugte medbragt stige og klippede dyre lamper ned

Annonce