Annonce
Horsens

Genbrugsplads på Endelave skal lukke - affald hentes i lastbil

Den nuværende genbrugsplads på Endelave ligger i et naturskønt område på Endelave Strandvej. Fra 1. april ønsker ejeren ikke længere at udleje grunden til genbrugsplads, og derfor skal kommunen nu finde et nyt sted. Det har vist sig at være mere besværligt end ventet. Arkivfoto
Den nuværende genbrugsplads på Endelave Strandvej lukker til foråret. Horsens Kommune arbejder på at finde en ny løsning, så beboerne kan komme af med deres affald på øen.

Endelave: Fra foråret bliver det ikke længere muligt for beboerne på Endelave at komme af med deres affald ved at aflevere det på øens genbrugsplads på Endelave Strandvej.

Genbrugspladsen lukker formentlig 1. april, oplyser formanden for plan- og miljøudvalget i Horsens Kommune, Martin Ravn (V), efter udvalget på sit seneste møde diskuterede fremtidens affaldsordning på Endelave.

- Vi kan ikke få forlænget den miljøaftale, der er på den nuværende genbrugsplads, og derudover ønsker ejeren af arealet ikke længere at udleje pladsen til kommunen, fortæller Martin Ravn (V).

Dermed er det tvingende nødvendigt for kommunen at finde en ny løsning, så beboere og sommergæster kan komme af med deres affald.

Og det har ikke været nemt, fortæller Martin Ravn.

- Arbejdet har været i gang i et længere stykke tid. Og borgerne har selv foreslået flere steder, hvor det kunne være muligt at placere en genbrugsplads. Men stederne har vist sig enten for dyre eller for besværlige at etablere en genbrugsplads på. Det er ikke en mulighed, at vi skal opkøbe ejendomme for at få en genbrugsplads. Derfor indfører vi indtil videre en mobil løsning, hvor vi sender en lastbil over med færgen, så man kan få afhentet sit storskrald en gang om ugen, hvis man har bestilt afhentning hos kommunen, siger Martin Ravn, der understreger, at løsningen er tænkt som midlertidig.

- Det er bestemt ikke optimalt. Især ikke i sommerperioden hvor der kan være mange mennesker på Endelave. Derfor håber vi, at vi snarest kan finde en permanent løsning, lyder det fra udvalgsformanden.

Annonce

Det er bestemt ikke optimalt. Især ikke i sommerperioden hvor der kan være mange mennesker på Endelave. Derfor håber vi, at vi snarest kan finde en permanent løsning.

Martin Ravn (V), formand for plan- og miljøudvalget, Horsens Kommune

Borgermøde på vej

Planen er, at beboerne på Endelave inden for det kommende halve års tid kommer med på den affaldsordning, der siden 2015 er blevet rullet ud i resten af Horsens Kommune. Det betyder, at der også på Endelave skal sorteres i rest-, emballage- og papiraffald, og at det bliver hentet ved husstanden.

I forhold til fastlandet er der dog den lille forskel, at madaffald ikke skal sorteres særskilt på Endelave.

- Mængden er simpelthen for lille til, at det kan betale sig at sende en lastbil over for at hente det særskilt, siger Martin Ravn.

Hver husstand får med indførelsen af den nye affaldsordning tilbudt fire affaldsstativer. To til restaffald, et til emballageaffald og et til papiraffald, og indsamlingen vil komme til at foregå i poser i stativer.

I forbindelse med lukningen af genbrugspladsen og indførelsen af den nye affaldsordning bliver der indkaldt til et borgermøde på Endelave i januar, hvis byrådet som ventet nikker ja til plan- og miljøudvalgets anbefaling.

Hidtil har der været holdt et møde med repræsentanter for beboerforeningen, og fra kommunen lyder meldingen, at repræsentanterne umiddelbart bakker op om den indsamlingsordning, der er blevet foreslået.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Gå - lad Aarhus bliver Danmarks gå-by nr. 1

Bølgerne går højt omkring byudviklingen i Aarhus, og denne avis har sammen med FO netop afholdt et offentligt møde derom på rådhuset. Der var mødt omkring 500 op til mødet (om det er mange i en by med 300.000 indbyggere, skal jeg ikke kunne sige), og det har allerede forårsaget et par læserbreve. I dag (21. ds.) et af Svend Carstensen, der anbefaler at bygge boliger i midtbyen uden parkeringspladser. Man må så købe sig til en parkeringsplads eller/og cykle. Begge synspunkter – boliger uden parkeringspladser og at cykle – var fremme på mødet. Det at cykle blev fremhævet igen og igen og bliver det i øvrigt meget ofte alle steder. Og det er helt sikkert også sundt og ikke miljøbelastende. Men hvorfor er der aldrig én, der nævner, at man kan gå. Det er da helt uden mekanisk hjælpemiddel af nogen art og lever på den måde fuldstændig op til ønskerne om at nedsætte køb af al industrielt fremstillet. At vi så ikke når målet (i fht. CO2-udledning, red.) alligevel, er noget helt andet. Der skal globale krav om indskrænkninger på flyrejser, al godstrafik over på bane, og næste bilkøb skal være en el- eller hybridbil. Men det at gå er dejligt, sundt, og du ser og oplever meget mere, end hvis du sidder i egen bil eller i et offentligt transportmiddel. Selv bor jeg på Langenæs og bruger aldrig bilen, hvis jeg skal ind til midtbyen. Det tager et kvarter til tyve minutter, så er du ved banegården eller rådhuset, og fem minutter mere, så er du ved domkirken. GÅ-GÅ-GÅ. Lad Aarhus bliver Danmarks gå-by nr. 1, og lad København, som vi alligevel ikke kan nå, forblive Danmarks cykelby nr. 1.

Annonce