Annonce
Aarhus

Gennembrud: Århusianske forskere klar med kø-knuser

ARKIV. Bilsalget i maj 2014. (Vi kører langsommere end vi må på motorvejen-Se Ritzau-Arkivfoto: Bilbestanden i Danmark er fire gange så stor som for 50 år siden. Langt de fleste biler ejes af private. (se Ritzau historie 210917) Roadpricing rammer den politiske mur BV.: Når Trængselskommissionen i slutningen af måneden lægger sit arbejde på bordet, vil konklusionen være, at landsdækkende roadpricing er det mest effektive middel, hvis man ønsker at mindske trængslen.Se Ritzau 11. Sept. (Foto: Dennis Lehmann/Scanpix 2013)

Hver enkelt bils GPS skal give meldinger om trafikken, så kan trafikkøer undgås. Ingeniører fra Aarhus regner nyt, effektivt og billigt system ud.

En ny teknologi, som århusianske ingeniører har regnet ud, skal reducere køerne på vejene.

Annonce

Kostbare og indviklede systemer har hidtil været vejen frem, når myndigheder skal styre trafikken, men nu tyder det på, at der findes en smartere løsning, som ikke alene kan skabe et overblik over den trafikale situation her og nu, men også forudsige hvordan strømmen af biler vil fordele sig og klumpe sig sammen.

»Vi har igennem de seneste år udviklet en ny, avanceret simuleringsteknologi. Den vil vi tilpasse, så vi kan bruge den til at lave detaljerede trafikale forecasts og dermed dirigere trafikken, så vi spreder vejnettets belastning,« siger professor Peter Gorm Larsen, Institut for Ingeniørvidenskab, Aarhus Universitet.

Tanken er, at sporingen af bilerne på vejene skal ske decentralt via GPS-systemerne i de enkelte køretøjer, og forskerne regner med at have et første teknologisk proof-of-concept klar i løbet af blot et enkelt år.

»I dag er det sådan med de intelligente vejstrækninger, at trafikanterne bliver gjort opmærksomme på kø via digital skiltning. Problemet med denne løsning er, at mange bilister vælger at tage den samme alternative rute, hvorefter køen opstår et nyt sted. Vi forventer at kunne levere en løsning, der omdirigerer bilisterne optimalt i forhold til den enkeltes destination, den aktuelle trafikale situation og de forecasts vi kan lave,« siger Peter Gorm Larsen.

Nøglen er en computermodellering, som kan bruges til at lave detaljerede simuleringer af trafikkens flow i vejnettet.

Forskerne har valgt at bruge Holland som case-land, hvor der bor cirka tre gange så mange mennesker som i Danmark på det samme areal.

»Holland er en spændende eksperimentel base, fordi landet har stor befolkningstæthed, mange biler på vejene og allerede er langt fremme med centralt styret regulering af trafikken,« siger Peter Gorm Larsen.

Ifølge professoren skal billisterne kunne vælge imellem den hurtigste vej, den mest økonomiske vej og den mest økologiske vej.

Teknologien kan på sigt gøre hele det europæiske vejnet intelligent og dermed både forkorte rejsetiden for billister og mindske den forurening.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus For abonnenter

Østjyske borgmestre om statsministerens planer: Skævt og urimeligt, hvis vi skal bløde endnu mere

Leder

Kære Kina: Forstå det nu - vores ytringsfrihed kan ikke trues til tavshed

En satiretegning igen. Fra Jyllands-Posten igen. Og fordømmelser igen. Hvis ikke vi allerede vidste det her i Danmark, så er der lande og regeringer, der ikke ser på ytringsfrihed, som vi gør her i landet. Ytringsfriheden er en grundlovssikret ret, som gør, at vi kan udtrykke vores meninger og holdninger gennem bogstaver, ord, streger og tegninger om alt, hvad vi måtte mene noget om. Det være sig religion, sport, mad, dans og livet i helhed. Vi skal ikke spørge nogen om lov, før vi sætter bogstaver sammen til ord og holdninger, eller før vi får streger og farver til at udtrykke en holdning. Det er vores ret i Danmark at ytre os. Og den står nedfældet i grundlovens §77: Enhver er berettiget til på tryk, i skrift og tale at offentliggøre sine tanker, dog under ansvar for domstolene. Censur og andre forebyggende forholdsregler kan ingensinde påny indføres. Og hvorfor nu denne påmindelse om vores rettigheder? Fordi vores rettigheder ikke deles af alle andre lande og regeringer, hvilket Kina nu for fuld udblæsning minder os om med kravet om en offentlig undskyldning fra Jyllands-Posten og dens tegner, Niels Bo Bojesen, der i en tegning af det kinesiske flag har udskiftet den ene store stjerne og de fire små med gule coronavirusser som en tegnet kommentar til den verdensomspændende sygdomstrussel, der lige nu er højaktuel. Det er meget svært med danske øjne at se tegningen som en kritisk kommentar til Kina, men med kinesiske regeringsøjne er det lige præcist, hvad tegningen udtrykker; kritik af Kina og dermed åbenbart også en ydmygelse. Den slags er svært for Kina at acceptere - og svært for os at forstå. Men det er ikke ensbetydende med, at vi ikke skal ytre os om eksempelvis coronavirussens udgangspunkt i netop Kina. Jyllands-Posten - og vi danskere - skal ikke bøje sig for pres fra hverken Kina eller andre lande. Jyllands-Posten skal stå fast på sin ret, og vi danskere skal bakke Jyllands-Posten op. Ingen tvivl om det. At det officielle Kina har lige så svært ved at forstå vores ytringsfrihed og vide rammer for at udtrykke holdninger gennem ord og streger, som vi danskere har ved at forstå deres følelse af æreskrænkelser og ydmygelser. Danmark og Kina rummer to vidt forskellige kulturer, hvilket flertallet af vi danskere godt kan se og forstå, men som det - set fra Danmark - tyder på, så har Kina meget svært ved at se, forstå og acceptere det forhold. Så hvad kan man gøre ved det? Man kan fortsætte med at tale sammen, at argumentere og fortsat gøre alt muligt for at få Kina til at indse, at i Danmark kommer vi ikke til at ændre på ytringsfriheden for at gøre andre lande og dets regeringer glade. Sådan fungerer ytringsfrihed ikke - ikke i Danmark og ikke i de andre lande, der benytter sig af samme form for demokrati, hvor borgerne frit kan tale og tegne.

112

Tyve tømte skolekøkken under ombygning: Store fryse- og køleskabe stjålet

Kultur For abonnenter

Krig og nye gæster påvirker hverdagen på Badehotellet: Sæson 7 balancerer fermt mellem feelgood og mere alvorsfulde takter

Annonce