Annonce
Aarhus

Gin, jazz og vinyl: Njord Gin bliver jazzscene for én dag

Lars Toke Graugaard (tv) og Troels Andersen fra Njord Gin Destillery skaber plads til et jazz-orkester, som giver en koncert, der senere på året udgives på vinyl og andre platforme. Foto: Flemming Krogh
Byens to gin-eksperter, Troels Andersen og Lars Toke Graugaard, giver plads til en særlig jazzkoncert i deres destilleri, Njord Gin, på Sydhavnen. Senere på året udkommer koncerten på vinyl.

AARHUS: Engang lå der en pumpestation i den historiske og smukke rødstensbygning på havnen. Nu bliver der produceret gin i mange afskygninger i den kølige fabrikshal.

Det er Troels Andersen og Lars Toke Graugaard, der står bag Njord Gin Destillery. De to århusianere udtænker konstant nye smagsvarianter.

- ‘Destilled Sand and Sea’ hedder en af vores nye gin-typer Den er baseret på lokale urter plukket ved strande i Østjylland. Strandkål og sukkertang er nogle af ingredienserne. Du skal smage den, lokker Troels Andersen.

Avisens udsendte har en lang arbejdsdag forude, så en smagsprøve må vente, men duften er noget særligt. Ligesom duften fra en flaske gin, der er fyldt med små ravstykker, kan noget særligt.

- Vi arbejder på en type gin, som trækker i flere måneder på rav. Selvom ravsten virker meget hårde, formår alkohol at trække smagen ud af rav. Det giver en særlig smag, forklarer Lars Toke Graugaard, som udover at være passioneret omkring udviklingen af nye gin-typer er en stor jazzelsker.

Annonce

Gin og jazz

Torsdag 10.10 klokken 14.30 åbner Njord Gin dørene for en særlig dag. Først får publikum en fortælling om den unikke, århusinske gin-produktion. Senere vil man overvære optagelserne til en jazzkoncert med Oilly Wallace, Zier Rome Larsen, Anders Fjeldsted og Cornelia Nilsson.

I løbet af eftermiddagen vil gæsterne smage på flere slags gin, som naturligvis er fremstillet på stedet. En limiteret plakat vil blive uddelt til alle, når dagen slutter omkring klokken 17.00.

Det koster 449 kroner at deltage. Billetter kan købes hos Bak & Skak Jazzhouse og hos Erlings Jazz- & Ølbar. Desuden kan man købe billet igennem Njord Gins på nummeret 51929892. Torsdag middag er frist for tilmelding.

Destilleret jazz

Nu kombinerer Lars Toke Graugaard sine to store interesser sammen med makkeren i Njord Gin ved at skabe en særlig koncertoptagelse. Njord Gin har inviteret det danske jazztalent, Oilly Wallace, til at optræde. Den unge musiker, der spiller altsaxofon, står forrest under en koncertoptagelse i destilleriet, hvor tre andre jazzmusikere vil bidrage.

I den ene ende af den smukke og rå fabrikshal fjerner man trætønder med gin for at gøre plads til musikerne på en lille scene.

Akustikken er en udfordring med de hårde vægge.

- Jazzmusikerne kommer til at stå under vores mezzanin - den balkon, vi har bygget i rummet, som opdeler produktionshallen. Ved at anbringe musikerne under loftet i balkonen, hvor der er monteret lyddæmpende loftplader, forventer vi at få en fin lyd til koncerten, forklarer Troels Andersen.

LP ude til december

Koncerten bliver optaget undervejs af en lydtekniker, og udkommer på LP plade (på vinyl red.) til december.

- Gin, jazz og vinyl passer godt sammen. Det analoge medie med LP-plader kan noget særligt, og det mener vi, at vores specielle gin-typer passer godt sammen med.

Inden selve koncerten vil de to gin-entusiaster vise deres destilleri frem. På den måde får publikum indblik i en lukket verden, som man normalt ikke har adgang til. Ligesom selve koncertoptagelsen vil give indblik i en særlig verden.

Til den unikke koncert har Njord Gin fået fremstillet en unik plakat som kombinerer gin og jazz på en opfindsom måde. Den er trykt på kraftigt papir og er limiteret. Kunstneren Thomas Winkler står bag plakaten, som gæsterne får et eksemplar med hjem af efter koncerten.

Selve optagelsen udkommer først til december måned, så man må vente med at få en vinyl med hjem.

Thomas Winkler har skabt den særlige plakat til koncerten.
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

Aarhus

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Aarhus

Millionindsprøjtning til århusianske daginstitutioner: 75 pædagoger kan ansættes

Annonce