Annonce
Aarhus

Giv agt Uber: Taxi-branchen tester ny app i Aarhus

Arkivfoto

Danmarks største taxi-selskab går til modangreb på app-baserede tjenester som Uber og Taxify. Våbnet hedder MOOVE og er en app, der ligner konkurrenternes.

Kørselstjenester som Uber og Taxify har længe været en torn i øjet på den etablerede del af taxi-branchen.

Mens de nye App-tjenester, der befinder sig i et lovgivningsmæssigt grænseland, forsøger at få styr på tilladelser og certificeringer, svarer branchen nu igen.

Og taxiselskabernes nye våben i kampen om kunderne er lånt hos udfordrerne: En ny App ved navn Moove, der både skal gøre det lettere, billigere og tryggere at køre med taxi.

Bag Moove står DanTaxi og 4x48 TaxiNord, der til nytår lægges sammen i det, der bliver Danmarks største taxi-selskab. Men det er planen at give alle lovlige taxiselskaber i Danmark mulighed for at benytte app'en.

- Vi har taget hul på fremtiden med inddragelse af al den nyeste teknologi for at få rystet branchens lidt støvede image af os. Vi har sænket priserne, så de er lavere end de nuværende taxipriser, og de er udregnet efter Google Maps bedste ruteforslag. Vi har sagt farvel til taxameter, som man kender det, og kunderne vil kende den præcise pris, inden man køber turen, fortæller Carsten Aastrup, direktør i 4x48 TaxiNord.

App'en testes i disse dage i Aarhus. På mandag rulles den ud til hele landet.

Når Moove er downloadet, bestilles og betales alle ture direkte i app'en. Prisen udregnes automatisk ud fra den billigste rute ved hjælp af Google Maps, der også medregner forhold som myldretidstrafik, snefald og trafikpropper.

Annonce

Sådan virker MOOVE

Appen er tilgængelig i Apple's App Store og kræver iOS 8.En version til Android er på vej.

App'en udregner selv en pris ud fra startadresse, slutadresse og Google Maps' estimerede tid for turen.

Den pris, man ser på skærmen, er hvad man betaler for turen, uanset lyskryds og trafikpropper. Der er intet taxameter.

Prisen per tur bestilet gennem MOOVE ligger cirka 5-15 procent under prisen på en taxitur bestilt over telefon eller som gadetur.

Chauffører: Det lyder spændende

I lighed med eksempelvis Uber, giver Moove også brugerne mulighed for at vurdere turen og give chaufføren op til fem stjerner. Ja, faktisk bliver kunden afkrævet en rating, inden app'en kan benyttes igen.

- Man får navn og foto på chaufføren, så snart man bestiller. Det giver tryghed. Moove benytter udelukkende autoriserede taxier og professionelle chauffører, siger Carsten Astrup.

Kundevurderingerne bliver gemt i en database, og skulle det ske, at en chaufførs rating ryger helt i bund, vil denne chauffør ikke længere blive tilbudt ture gennem Moove.

Udsigten til faste priser og et ratingsystem med stjerner hilses i første omgang velkommen hos chaufførerne.

- Vi har længe haft brug for en hovedrengøring. Vi vil jo gerne have de bedste chauffører ud til kunderne og de værste helt ud af branchen, siger den århusianske talsmand for brancheforeningen Taxiførere i Danmark, Jan Wissing Spangaa.

Han kører selv for Aarhus Taxa og mener, at et ratingsystem kan blive en gevinst for både kunder og chauffører. Han ser dog også en risiko for usynlig uretfærdighed i sådan et system.

I hvert fald hvis en lav rating automatisk betyder, at chaufføren ikke får tilbudt ture gennem Moove, sådan som der er lagt op til.

- Forestil dig fem fulde tøser, der skal hjem fra en bytur. Hvor mange stjerner tror du, de giver chaufføren, når han fortæller, at de ikke må være fire på bagsædet og derfor skal bestille en større vogn?

I stedet for en algoritme, der udelukker chauffører med lav rating, bør beslutningen altid bero på en personlig samtale mellem chaufføren og taxiselskabet, mener Jan Wissing Spangaa.

Vi vil jo gerne have de bedste chauffører ud til kunderne og de værste helt ud af branchen.

Jan Wissing Spangaa
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Blog

Blog: Julen varer ikke ret meget længere

For os, der nu er den ældste generation, er det ikke noget problem i hukommelsen at genskabe barndommens lykkeland i 1950’erne. Om man boede i midtbyen, på Trøjborg eller på Frederiksbjerg var et fedt, for det var det samme alle steder: boligblokke i fire-fem etager, der lå i karréer med gaderne på kryds og tværs. Og forsynings-centralerne lå lige henne på gadehjørnerne. Der lå en købmandsbutik på det ene hjørne, en bager på det andet, en slagter på det tredje og endelig en grønthandler på det fjerde. Og der var snesevis af dem, for de lå på hvert eneste gadehjørne overalt i byen. Men i 1960’erne og 1970’erne forsvandt alle disse småhandlende i løbet af en forholdsvis kort årrække; facaderne blev muret til og der blev indrettet hjørnelejligheder i de tidligere butikker. De store supermarkeder tog dem, gik vi og sagde – endskønt købmandens, slagterens og grønthandlerens butikslukning kun kunne tilskrives os selv. Det var jo os – kunderne – som holdt op med at handle hos dem, da vi i stedet søgte indenfor i det spændende supermarked med de bugnende varehylder og de deraf nødvendige indkøbsvogne. Og vi fik da også en form for personlig kontakt med den søde kassedame. Det var dét, der slog købmanden ihjel. Men det var kun indirekte supermarkedets skyld! Og nu gentager historien sig, men denne gang er det udvalgsforretningerne det går ud over. Tøj, sko, isenkram, smykker, bøger and-you-name-it bliver nu ligesom i 1960’erne solgt i nye og anderledes ”butikker” – nu kaldes de bare internettet. Nu skal folk end ikke rejse sig fra sofaen længere for at handle, hvorfor historien gentager sig: det er heller ikke nyheden e-handel, som nu er skyld i at de små fysiske butikker får det sværere og sværere – det er og bliver os, kunderne, der er begyndt at handle anderledes. Det hele skal naturligvis ses i sammenhæng med, at handels-uvidende byrådsmedlemmer og deres tilsvarende embedsmænd ommøblerer byen, så den sidste lyst, kunderne måtte have for at tage ind i city for at købe varer, nok også skal blive elimineret. Det bliver gjort vanskeligere og vanskeligere at køre rundt i byen – og det bliver efterhånden komplet umuliggjort at finde parkeringspladser. Det sidste fordi kommunen fjerner alle gammelkendte p-pladser for at tvinge bilisterne til at bruge kommunens egne p-misfostre Navitas og Dokk1 – som dog aldrig, aldrig, aldrig nogensinde bliver rentable, fordi de er placeret komplet tåbeligt i forhold til byens handelsliv. Butikker lukker vedvarende i hobetal. Det sker på daglig basis. Og som noget helt nyt ser vi nu også gamle, fine, velanskrevne og –konsoliderede firmaer indskrænke og lukke tabsgivende filialer, simpelthen for at rebe sejlene. Noget de store kædefirmaer af prestigemæssige årsager ikke tidligere har beskæftiget sig for alvor med – men nu udvises rettidig omhu og damage control. Så kig dig derfor godt rundt omkring på alle juledekorationerne, når du i disse dage er ud at købe julegaver. For det er meget tænkeligt, at julen ikke varer så meget længere. I takt med at der bliver færre butikker med næsten ingen omsætning fordi vi køber det meste på nettet, så bliver der heller ikke råd til for gadeforeningerne at sætte julepynt op. Flere af byens kendte handelsgader har jo allerede for længst fravalgt juledekorationerne, og indenfor en kort årrække kommer Strøgets flotte stjernehimmel formentlig heller ikke op. Det koster hvert år en halv million kroner, men med flere og flere ikke-betalende medlemsbutikker, bliver det jo umuligt for Strøgforeningen at finde økonomi til at bruge så mange penge på julelys. Men vi kan ikke stoppe det. Man har aldrig kunne stoppe naturlig udvikling. I 1960’erne buldrede supermarkederne frem og nu om dage er det så handlen på nettet. Det står ikke til at ændre. Det eneste vi så bare skal huske på, når vi om nogle år savner de hyggelige julelys i gaderne, er årsagen til, at der ikke længere er råd til den glædelige julehygge. Der er for få fysiske butikker til at betale.

Aarhus

Turbåd inspiceret efter at kvinder faldt i havnen: Søfartsstyrelsen fandt mangler i forbindelse med sikkerheden

112

Forundret formand for Vejlby-Risskov Hallen: Er uforvarende blevet en del af svindelsag i Forsvaret

Annonce