Annonce
Aarhus

Giver letbane til Aarhus Ø problemer må de løses: Socialdemokratiet vil stadig have skinner til den nye bydel

Sådan kan Aarhus Ø komme til at se ud, når bydelen står færdig og letbanstrækningen er indviet. Illustration: Aarhus Kommune
En analyse fra Midttrafik og en orientering til byrådet fra Teknik og Miljø skaber tvivl om en letbanestrækning til Aarhus Ø. Selv om borgmester Bundsgaard er enig med rådmand Simsek om at sætte strækningen i bero, arbejder Socialdemokratiet stadig for letbanespor til den nye bydel i Aarhus.
Annonce

AARHUS: Der blev onsdag sået tvivl om den kommende letbanestrækning til Aarhus Ø. Teknik og Miljø i Aarhus Kommune har sendt en orientering til Aarhus Byråd, hvor det fremgår, at arbejdet med letbanestrækningen er sat i bero. Det skyldes, at en analyse blandt andet viser, at der vil opstå problemer med afviklingen af trafikken i Nørreport, hvis der også skal klemmes letbanetog fra den nye strækning igennem det kryds.

Ifølge orienteringen fra Teknik og Miljø, blev problemerne drøftet på koordineringsmøde mellem borgmester Jacob Bundsgard (S) og rådmanden for Teknik og Miljø Bünyamin Simsek (V). Her var der enighed om at sætte arbejdet med en fremskudt realisering af en letbane på Aarhus Ø i bero for nuværende.

Ifølge det socialdemokratiske medlem af teknisk udvalg Ango Winther, er det dog langt fra ensbetydende med, at letbanestrækningen til Aarhus Ø, bliver droppet permanent.

- Vores udgangspunkt er stadig, at vi laver letbane til Aarhus Ø. Jeg vil nu bede om at få undersøgt, hvordan vi løser de problemer, der er påpeget, fortæller han.

Annonce

Anden linjeføring

Det helt store problem er Nørreport-krydset, hvor begge nuværende letbanelinjer kører. Her er der risiko for, at trafikken bryder sammen, hvis der fremover skal køre helt op til 48 tog i timen. I øjeblikket kører der op til 32 tog i timen.

Selv om Nørreport-krydset må forventes bedre at kunne klare trafikbelastningen, når Molslinjen senere i 2020 flytter til et nyt område i den sydlige del af Aarhus Havn, og der herefter ikke flere gange dagligt skal lukkes færgetræk gennem krydset, er der alligevel frygt for, at der vil opstå problemer med at afvikle trafikken i myldretiden.

- Men det kunne jo være, at en anden linjeføring kunne løse det problem. Det bør vi undersøge, siger Ango Winther.

Der bliver trangt i Nørreport-krydset, når der også skal køre letbanetog til Aarhus Ø. Arkivfoto: Henning Bagger/Scanpix

I de nuværende planer skal letbanestrækningen til Aarhus Ø dreje fra i Nørreport-krydset. Hvis den i stedet først drejer fra ved for eksempel Østbanetorvet, vil det give mulighed for et bedre trafikflow i området, da der så stadig kun vil være letbaneskinner i tre retninger i krydset.

Annonce

Gennemkørende biler væk

Ango Winther vil desuden have undersøgt, hvor mange bilister, der stadig bruger Kystvejen som gennemkørselsvej.

For en del år siden blev der lavet en kampagne for at få folk, der skal fra eksempelvis Højbjerg til Risskov til at undgå strækningen langs havnen. Samtidig blev en udbygning af ringgaden påbegyndt. Opfordringen dengang lød på i størst muligt omfang at benytte ringgaden og ringvejen.

Ango Winther vil gerne vide, om den kampagne lykkedes. Han har en mistanke om, at der stadig er nogle, der benytter Kystvejen som gennemkørende fra nord til syd og omvendt.

- Vi skal have private gennemkørende biler væk fra Kystvejen, forklarer han.

Annonce

Letbane eller BRT

En analyse fra Midttrafik peger desuden på, at der også opstår pladsproblemer på Aarhus H, hvis letbanestrækningen til Aarhus Ø anlægges nu. Problemerne vil dog være mindre, hvis Aarhus Ø-strækningen først anlægges samtidig med Brabrand-strækninger.

Anbefalingen fra Midttrafik er dog kun at udbygge letbanestystemet som oprindelig planlagt med de nuværende linjer og så to fremtidige letbanelinjer til både Brabrand og Hasselager. Aarhus Ø skal i de anbefalinger også i fremtiden udelukkende betjenes af en almindelig bybus.

Der  bliver i øjeblikket lavet VVM-undersøgelse af letbanens etape 2. Med i undersøgelsen er et alternativ til letbanen - BRT-busser. Der har længe været et solidt flertal i byrådet for, at Brabrand-strækningen skal anlægges som letbane, men ender valget med at falde på en BRT, kan den ikke forlænges til Aarhus Ø. En BRT kører nemlig i eget spor og et sådant er der ikke plads til på Kystvejen, hvor der i forvejen er to vejbaner, to letbanespor og en havneplads.

Det vil sandsynligvis heller ikke være muligt at anlægge en vendeplads til en BRT yderst på Aarhus Ø.

Annonce

Beboere lovet letbane

Det er ikke første gang, at der bliver sået tvivl om det fornuftige i at anlægge letbanestrækning til Aarhus Ø.

- Jeg bliver ofte kontaktet af beboere derude, der spørger om letbanen alligevel ikke bliver til noget. Men det gør den, lover Ango Winther, der påpeger, at mange af beboerne i den nye bydel er flyttet på Aarhus Ø med udsigt til god kollektiv trafik i form af letbanetog.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Kommunal topchef dømt for bestikkelse

Danmark

Vi er i kamp mod uret!

Aarhus

22-årig spottet da han sejlede vildt rundt på vandet: Fik stor bøde af politiet

Aarhus For abonnenter

Havneforening med nødråb: Spær p-pladser af for gæster på Aarhus Ø:

Annonce