Annonce
Debat

Glædeligt farvel til banegravsprojektet: Nej tak, Simsek, alle skal ikke bo indenfor Ringgaden

"Nu bliver banegraven ikke overdækket. Det er vi i Enhedslisten fuldt ud tilfredse med, og vi glæder os over, at den grønne kile ind til midtbyen bevares. Dog mener vi, at der bør gøres noget for at udvikle området med hensyn til cykelparkering, cykel- og gangbro og andet, så det bliver mere attraktivt end nu", skriver Lone Norlander Smith. Arkivfoto: Axel Schütt

DEBAT: I Enhedslisten hilser vi med stor glæde, at projektet med overdækning af banegraven, med stort og kompakt byggeri af høje huse, er lagt i graven. Det var ikke et godt projekt, hverken for Aarhus, for klimaet eller for århusianerne.

Vi var fra starten meget skeptiske, da planerne om overdækning blev diskuteret i byrådet. Alligevel stemte vi for en undersøgelse af mulighederne med henblik på at gøre området mest muligt grønt og attraktivt.

Men da forslaget om byggeri af minimum 110.000 kvadratmeter tæt og højt byggeri blev fremlagt, var vi ikke i tvivl. Det var et uhyggeligt dårligt forslag, som vi ikke kunne gå med til. Det var alt for stort, dominerende og ødelæggende for midtbyen.

Annonce


I Enhedslisten går vi altså ikke ind for, at vi alle sammen skal klumpe os sammen i høje huse indenfor Ringgaden.


Mange af høringssvarene efterlyste lys og luft, grønt og åbne pladser til aktiviteter. Et alternativt forslag fra Frederiksbjerg-gruppen indeholdt rigtigt meget af dette, nemlig en park på en delvis overdækning af banegraven. The Yard blev forslaget kaldt, og vi ville gerne drøfte mulighederne for at få det gjort til virkelighed, i hvert fald i et vist omfang. For der mangler i den grad parker og grønne områder i midtbyen med plads til aktiviteter, sjov og leg, kulturelle udfoldelser og muligheder for at mødes.

Nu bliver banegraven ikke overdækket. Det er vi i Enhedslisten fuldt ud tilfredse med, og vi glæder os over, at den grønne kile ind til midtbyen bevares. Dog mener vi, at der bør gøres noget for at udvikle området med hensyn til cykelparkering, cykel- og gangbro og andet, så det bliver mere attraktivt end nu.

Til gengæld er vi ikke tilfredse med udtalelser i Stiften fra rådmand Bünyamin Simsek, der åbenbart er sur over, at folk jubler, fordi banegraven ikke skal overdækkes. Som "straf" truer Simsek med masser af andre høje huse i midtbyen.

Simsek begrunder det med, at der kommer yderligere 100.000 århusianere frem mod 2050. Men han tager fejl. For med befolkningstilvæksten i Aarhus på mindre end 3.500 om året, vil der højst komme 70.000. De skal selvfølgelig også bo et sted, men det er der da også gode muligheder for langs indfaldsveje og letbaneruter samt i nye byer rundt om Aarhus, som foreskrevet i kommuneplanen.

I Enhedslisten går vi altså ikke ind for, at vi alle sammen skal klumpe os sammen i høje huse indenfor Ringgaden.

Annonce
Aarhus For abonnenter

Ramt af Parkinson: Marianne og Peter bokser for at forlænge livskvaliteten

Aarhus

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Danmark

Lørdagens coronatal: Antal indlagte når højeste niveau i en måned

Annonce
Annonce
Annonce
Aarhus

Pernilles livsdrøm forsvandt: Nu har hun fundet melodien i det skønneste, lille byhus i Ebeltoft

Byudvikling For abonnenter

Beboerprotester hjalp: Fem lokalområder skal alligevel ikke have nye parcelhuse

Aarhus

Ville være endt som asfalt: Stine laver møbler af overskudsmarmor fra stenproduktionen

Alarm 112

Voldsom brand i villa: Overetagen er helt væk

Alarm 112

Fodgænger ramt af bil i område med stort biltræf

Aarhus For abonnenter

Fra rundkørsel til cafétorv: Filmfotograf fra Frederiksbjerg vil skabe sydlandsk stemning på central kirkeplads

Debat

Stiften mener: Bliv ved med at drømme om forandring og fornyelse i Aarhus

Aarhus

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Aarhus

Se dig godt for: Elbilsejere risikerer p-bøde, når de vil parkere gratis i Aarhus

Kultur For abonnenter

- Min fars sygdom har lært mig at være til stede med det besværlige i stedet for at flygte

Sport

Deja-vu for Skanderborg Aarhus: Fem mål til forskel i Silkeborg

Aarhus For abonnenter

Pludselig en dag startede Banedanmark den store motorsav:  - Nu er det som at have et tog kørende i baghaven

Danmark For abonnenter

Kendisser på stemmesedlen har en fordel, men ingen nem genvej til valg

Annonce