Annonce
Aarhus

Glem Dropbox og Googledrev: Århusianere klar med ny it-løsning

<p>Hos Simplyso får Lars Damtoft (th) sat skik på postit sedlerne sammen med Mads Bessing. De tilbyder også at tæmme Microsofts Sharepoint.</p>

Potentialet er enormt for den århusianske virksomhed Simplyso, der har udviklet en ny og meget brugervenlig brugerflade til et af verdens mest benyttede computerprogrammer.

Aarhusvirksomheden Simplyso har fundet de vises it-sten. Hvordan får man Microsofts sharepoint til at opføre sig, så andre end ansatte i it-afdelingen kan finde ud af det.

Annonce

»Der er anslået 500 millioner brugere på verdensplan, som over de næste år skal på Office 365, og for de fleste vedkommende også Sharepoint. Vi har udviklet en brugerflade, der minder om den, folk kender i forvejen fra Facebook, her med tilføjelse af fælles dokumenter,« fortæller Lars Damtoft, der er stifter af Simplyso.

Ideen er, at brugerne skal holde op med at dele data via tjenester som Dropbox og Googledrev og lade dem ligge trygt og godt der, hvor virksomheden har bestemt, de skal være.

»Det har, ud over de sikkerhedsmæssige aspekter, også den fordel, at der kun er én version af dokumenterne,« siger han.

Men hvorfor ikke bare bruge Sharepoint, som det er?

»Der er 100 knapper, man kan trykke forkert på. Vi leverer en mere simpel løsning, hvor der kun er de funktioner, de fleste brugere efterspørger. Moderne medarbejdere vil ikke acceptere it-løsninger, der er dårligere eller mere besværlige end dem, de kender »hjemmefra«. Man kalder det for consumerization; de finder selv på alternative løsninger. De klogeste og mest efterspurgte medarbejdere forlader måske ligefrem virksomheden i protest,« siger Lars Damtoft.

I den kommende uge rejser Simplyso til Holland for at præsentere deres løsning sammen med Microsoft.

»De har haft svært ved at forstå, hvordan vi får det til at virke: Det, at vi ikke flytter data, men at vores software lægger sig oven på Sharepoint. Nu er vi inviteret til at præsentere vores løsning for nogle af deres største partnere og forhandlere i Europa,« siger han.

Er I ikke bange for, at Microsoft selv udvikler en lignende løsning?

»Det er det eneste, der helt sikkert ikke kommer til at ske. Microsoft lever af at samarbejde med et netværk af mange tusinde partnere, dem stjæler de ikke ideer fra. Der er større sandsynlighed for, at de køber vores løsning,« fortæller Lars Damtoft.

Det er her, der er mulighed for den helt store gevinst.

»Når Microsoft tidligere har opkøbt virksomheder, er det til priser, man knap nok kan forestille sig herhjemme - gang med tre, og så er det i dollars,« fortæller han.

Men også for Simplyso's kunder er der mulighed for økonomisk gevinst. Tilpasning af Sharepoint til den enkelte virksomheds behov er normalt noget, der kræver et hav af dyre konsulenttimer. Selv for en mellemstor virksomhed kan det løbe op i flere hundredetusinde kroner.

»Jeg har selv en konsulentfortid. Jeg undrede mig over, at man i praksis skulle begynde forfra med hver eneste kunde i stedet for at lave en standard, der kan bruges af flere. Det er et område, hvor der er en overnormal profit. Den konsulent, der arbejder på opgaven, får jo ikke 1500 kroner i timen,« siger Lars Damtoft.

Simplyso har endnu kun beskedne 3500 brugere i Danmark. Kunderne tæller blandt andet LO og Falck Healthcare.

»Vi sigter efter at være oppe på 25.000 brugere inden årets udgang,« siger Lars Damtoft.

.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce