Annoncørbetalt indhold

Gode råd fra fysioterapeuter, der forbedrer din holdning

PR-foto credit

Denne artikel indeholder sponsoreret indhold


Mange danskere døjer med smerter i muskler, skuldre, nakke, led og ryg. Smerterne kan både være periodiske, vedvarende eller ligefrem kroniske, men ofte skyldes de dårlige siddestillinger og i særdeleshed en dårlig holdning, som ikke er blevet korrigeret i tide. Med hjælp fra fysioterapi kan du nemlig komme skavankerne i forkøbet og forberede din måde at stå, sidde og gå på.

Annonce


Især din rygrad er udsat, når du bruger mange timer i den forkerte arbejdsstilling eller har tendens til at synke sammen. På sigt kan det give dig en række problemer, som er nemmere at forebygge end at behandle. Derfor giver dig her en lille håndfuld gode råd fra fysioterapeuter, som kan være med til at forbedre din holdning og spare dig for smerter, når du kommer længere hen i livet.


Skift stilling ofte

Det er et simpelt råd, men det virker: Når du sidder ned i mange timer ad gangen, er det vigtigt at du jævnligt sørger for at skifte stilling - helst hver halve time. På den måde undgår du at falde sammen, dine muskler holdes i gang og din holdning bliver automatisk forbedret, fordi du bliver mere bevidst om din siddestilling.


Når du sidder, skal du desuden sørge for at sidde korrekt. For eksempel giver det et vrid i kroppen, når du sidder med benene over kors, som overbelaster din hofte. Sid i stedet med begge fødder fladt på gulvet.


Hoved og skuldre tilbage

Vi kender det allesammen: Når vi bliver fordybet i arbejdet ved computeren, har vi tendens til at læne os forover. Mange mennesker med dårligt syn kommer desuden nemt til at sidde med hovedet helt oppe i skærmen, men det er skidt for både nakke, skuldre og ryg - især når du sidder forkert i mange timer hver dag.


I stedet skal du prøve at tænke på dit hoved som en forlængelse af din rygsøjle - det skal hverken være for langt fremme eller for langt tilbage. Sørg samtidig for at rulle med dine skuldre regelmæssigt og træk dem tilbage, så du aflaster din ryg.


Vær bevidst om din arbejdsstilling

Din arbejdsplads er dér, hvor du tilbringer måske flest timer i samme stilling hver dag. Derfor er det vigtigt, at du er opmærksom på, hvordan du sidder - og at din kontorplads er indrettet sådan, at du har mulighed for at sidde ordentligt. Dit bord og din stol skal være indstillet korrekt, og tastatur og skærm skal stå i passende afstand.


De fleste arbejdspladser har i dag stor fokus på ergonomisk korrekthed, og derfor er det sandsynligt, at du allerede er forsynet med en behagelig stol og et hævesænkebord. Sørg for at bruge begge dele og skift hyppigt stilling i løbet af dagen.

Denne artikel indeholder sponsoreret indhold

Om Annoncørbetalt indhold

Annoncørbetalt indhold er et annonceformat, der er blevet til i samarbejde mellem Jysk Fynske Mediers kommercielle afdelinger og en annoncør.

Jysk Fynske Mediers uafhængige redaktionelle medarbejdere er således ikke involveret i nogen faser af udviklingen af det betalte indhold. Lige som annoncørerne ikke har nogen indflydelse på det redaktionelle indhold på Jysk Fynske Mediers nyhedssites.

Når en artikel er markeret med ’annonce’ eller ‘annoncørbetalt indhold’, betyder det, at en annoncør har betalt for artiklen og har haft indflydelse på indholdet i den konkrete artikel.

Annoncørbetalt indhold skal leve op til Jysk Fynske Mediers nyhedssites øvrige stil, tone og den generelle kvalitet, som læserne normalt forventer sig at møde.

Annoncørbetalt indhold vil altid være tydeligt afmærket med ‘Annoncørbetalt indhold’ og annoncørens logo for at gøre det tydeligt for vores læsere, at artiklen er betalt. Desuden vil valg af skrifter, farver og design adskille sig fra Jysk Fynske Mediers uafhængige redaktionelle artikler for at undgå forveksling.