Annonce
Aarhus

Gode råd fra skolelæreren til forældre i hjemmeskole: Lyt til dit barn

Forbered dit barn på, hvor meget du forventer, at der skal laves i løbet af dagen. Lav eventuelt aftaler om at arbejde en time, hold pause og tag en time mere og mærk efter, hvad barnet har behov for. Sådan lyder nogle af rådene fra lærer Tina Vittrup, der selv er hjemme med børn der er ramt af skolelukningerne. Genrefoto: Anthon Unger/Ritzau Scanpix
Struktur kan være en hjælpende hånd i disse dage, hvor forældre er hjemme med skolebørn. Men det er også vigtigt at lytte til børnene, da de er i en uvant situation, lyder rådet fra lærer og mor til tre, Tina Vittrup.

SOLBJERG: Tina Vittrup har flere kasketter på i disse corona-dage.

Ligesom mange andre forældre er hun hjemme med skolelukkede børn, og samtidig passer hun jobbet som folkeskolelærer hjemmefra. Til daglig underviser hun på Solbjergskolen, hvor hun er lærer for mellemtrinnet i fagene madkundskab, dansk, historie og kristendom.

Som erfaren lærer er hendes råd til de undervisnings-grønne forældre at forsøge på at strukturere hverdagen bedst muligt.

- Man kan for eksempel lave aftale om, at man arbejder en time, holder en pause og arbejder en time mere. Jeg tror, at det er godt at forberede børnene på, hvad man forventer, de skal lave i løbet af dagen, siger hun og fortsætter:

- Vi skal også mærke efter, hvad de har behov for. Måske er det en omgang spil eller en gåtur. Så er lektierne heller ikke vigtigere, siger Tina Vittrup, der har to piger i gymnasiet og en datter på mellemtrinnet.

- Der er ingen facitliste. Man må se, hvordan man bedst muligt får det til at fungere som forældre. Som lærer ved man, at forældre vil gøre det bedste for deres børn, og jeg håber, at forældrene tænker, at vi prøver at gøre det bedste for dem, forklarer hun.

Det er unægtelig en anderledes situation, og man skal ikke tro, at man kan overføre skolen helt til hjemmet.

- Der er ikke den samme nærkontakt og det sociale med kammerater og lærere. Jeg kan mærke, at min egen datter savner sine kammerater, så det spiller også ind, siger Tina Vittrup.

Annonce

Lærerens tips

  • Forbered børnene på, hvad du forventer, at de skal lave i løbet af dagen.
  • Lav for eksempel aftaler om at arbejde en time, holde en pause og arbejde en time mere.
  • Mærk efter om der er behov for at gå en tur eller spille et spil, eller en kortere dag.
  • Har barnet brug for hjælp til nogle opgaver, så gør en hyggelig stund ud af det, så du ikke bliver afbrudt hele tiden.
  • Hav i baghovedet; vi når det, vi når.

Sammenspil

Som både lærer og forælder kan hun se hjemmeskolingen fra begge sider.

- Mange af de opgaver, der er givet, kan eleverne måske ikke sidde med selv, så lærerne må også sænke ambitionsniveauet lidt. De fleste forældre sidder derhjemme og arbejder, og man kan også blive frustreret over at blive afbrudt hele tiden. Et godt råd kunne være, at man sidder med barnet og laver en hyggestund ud af at hjælpe i en times tid og så arbejde koncentreret bagefter, foreslår Tina Vittrup.

Omvendt er det heller ikke nemt for lærerne, der også står i en svær situation som hjemsendte.

- Vi bliver skudt i skoene, at vi er hjemme på 14 dages ferie, så vi vil også gerne vise forældrene, at vi har styr på det og anerkendes for det arbejde, vi gør, siger hun.

Selv sidder Tina Vittrup og bestiller bøger, finder undervisningsmateriale og forbereder en langsigtet undervisningsplan til næste skoleår, så hun og kollegerne kan være på forkant, når de igen får lov til at åbne klasselokalet.

Hun opfordrer også til, at forældrene tager kontakt til barnets lærer, hvis de har ønsker til de opgaver, som er sendt ud.

- Det er et sammenspil og kommunikation er vigtig. Nogle ønsker sværere opgaver, andre måske lidt nemmere. Det vil lærerne tage som positivt, for man kan ikke ramme plet hver eneste gang, siger hun.

Vi når det, vi når

Skolerne har været flittige til at lægge materiale ud, og der er nok for eleverne at tage fat på.

- Det er vigtigt, at der fra skolens side bliver meldt ud, at eleverne når det, de når, og at der også er forståelse for forældrenes situation. Man må også lige give forældrene en chance. Selv har min datter fået en plan for alle fag, og det er måske lige i overkanten, lyder det fra Tina Vittrup.

Hun understreger også, at der kan samles op på det meste af undervisningen, når skoledagen begynder igen.

- Forældrene skal huske på, at lidt undervisning er bedre end ingen. Under lærer-lockouten var der ingen undervisning. Og så er det rart for børnene at have noget at lave, ellers bliver tiden lang. Jeg tror, det er nu, vi skal passe på hinanden, for det er en helt ny situation, siger Tina Vittrup.

Tina Vittrup er lærer på Solbjergskolen og mor til tre. Privatfoto
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Feststemte AGF-fans indtog Tangkrogen

112

Vanvidskørsel ved vejarbejde: Ung mand kan vinke farvel til nyerhvervet kørekort

112

Fødselsdagen fejret med fyrværkeri: Unge skød romerlys mod Aarhus Arrest

Aarhus For abonnenter

Skæbnestund for husvildeboligerne på Poul Martin Møllers Vej: Beboerne er halvt oppe af den varme gryde

Annonce