SPORT: Normalt kan sponsorerne hos de århusianske sportshold nyde lidt lækker mad i selskab med hinanden, inden de sætter sig til rette på lægterne for at se det hold, de nu engang støtter, i aktion.
Det er dog de færreste ting, der undertiden fungerer som normalt, og dagligdagen i de århusianske sportshaller er da heller ikke nogen undtagelse.
Coronapandemiens nedlukninger har således tvunget professionelle sportshold til at nytænke sponsortiltag.
I Bakken Bears og Århus Håndbold har man absolut ikke ligget på den lade side, og her har man forsøgt at imødekomme sine sponsorer med nye og kreative tiltag, der tager højde for regeringens restriktioner.
Livestreaming hitter
For sponsorer i Superliga-klubber er det sjældent noget problem at komme til at se kampene i fjernsynet. Sådan er det dog ikke for sponsorer i de danske basketball- og håndboldklubber.
Netop derfor har man hos Århus Håndbold forsøgt at give alle holdets tilhængere - både sponsorer og fans - mulighed for at følge med, når de århusianske håndboldherrer er tørnet ud i den bedste danske række.
- Vi har forsøgt os med at livestreame kampene, da TV2 har gjort det muligt for os. Sidst havde vi faktisk 750 seere inde på et tidspunkt, så det var vi rigtig godt tilfredse med. Det kunne vi også godt forestille os at fortsætte med i fremtiden, hvis TV2 fortsat vil tillade det, fortæller Jørgen Noes, bestyrelsesformand i Århus Håndbold.
Også hos Bakken Bears har man haft gang i videokameraerne. De forsvarende danmarksmestre har i denne sæson spillet Champions League, hvor man har forsøgt sig med optakter sendt live på YouTube, men også givet holdets tilhængere mere eksklusive oplevelser.
- Vi lavede noget behind-the-scenes til den absolut største kamp hidtil i vores historie, hvor vi tog både sæsonkortholdere og samarbejdspartnere med ind bag gardinet, når cheftræner Steffen Wich stod og preppede spillerne, siger Mathias Kehlet, der er salgschef i Bakken Bears.
Godt med goodiebags
God vin og lækker mad hører sig normalt til kampoplevelsen hos sponsorer, men også her må de århusianske sportsholds økonomiske støtter væbne sig med tålmodighed, før de igen kan få den normale sponsor-oplevelse.
Men her har både Bakken Bears og Århus Håndbold i stedet forsøgt at give sine sponsorer lidt af den samme oplevelse i hjemmet ved at uddele goodiebags med lækkerier som vin og øl.
Mathias Kehlet, salgschef i Bakken BearsSelve idégenereringen og den kreative proces har været sjovt at være en del af. Det har været med til at sætte lidt skub i vores dagligdag, og det arbejde man nu har at gøre. Det har virkelig været med til at give energi til hele vores organisation.
Og ligesom det for Århus Håndbold er tilfældet med livestreaming af kampene, kan Mathias Kehlet også sagtens se dette koncept fortsætte efter coronarestriktionerne løftes.
- Vi har allerede nu planer om, at vi i næste sæson også kommer til at gøre det nogle gange. Så der er ingen tvivl om, at vi i den her periode har øget vores produktportefølje i forhold til, hvad vi kan tilbyde, fortæller Kehlet.
Stor opbakning trods lukkede haller
Selvom sponsorerne altså ikke har mulighed for at få den oplevelse i hallen, de normalt ville kunne forvente, opleves der generelt hverken utilfredshed eller frustration hos samarbejdspartnerne.
- Vi oplever, at rigtig mange af vores sponsorer bakker op, på trods af de ikke må komme i hallen. Det er vi meget glade for, og derfor er vi heller ikke økonomisk udfordret lige nu, hvor vores omsætning ligger cirka samme sted som sidste år, udtaler Michael Piloz, sportsdirektør i Bakken Bears.
I Århus Håndbold er man heller ikke sen til at påpege samarbejdspartnernes velvilje, som Jørgen Noes sætter stor pris på.
Bakken Bears' sponsortiltag
Bakken Bears har haft adskillige coronavenlige sponsortiltag:
- Online netværksmøder
- Virtuel vin- og ølsmagning
- Halloween-poser samt italienske goodiebags i forbindelse med udekampe i Italien
- Giveaways af billetter til blandt andet comedy og koncert
- Online adventskalender
- Vi har stort set formået at fastholde de samme sponsorer som i sidste sæson, men det er jo klart, at alle har det svært for tiden, så nogle er gået ned til et mindre sponsorat. Men generelt har alle udvist enormt stor forståelse for situationen, fortæller Noes.
Sponsorer er i det hele taget en vigtig del af indtægten for begge klubber, hvorfor det har været et absolut fokuspunkt under nedlukningen.
- Derfor har vi sat de her alternativer i værk, og én har netop forlænget på grund af dem, fordi han kunne mærke, at vi gjorde, hvad vi kunne for at levere en vare til vores sponsorer, fortæller Bakkens sportsdirektør Michael Piloz.
Givet energi til hele organisationen
For Bakken Bears og Århus Håndbold har det været nogle svære og usikre måneder med nedlukning på grund af den verserende pandemi.
Begge klubber har, foruden at spille for lukkede døre, været tvunget til at nytænke og innovere på flere områder. Den kreative proces, har dog ikke kun været en udfordring.
- Selve idégenereringen og den kreative proces har været sjovt at være en del af. Det har været med til at sætte lidt skub i vores dagligdag, og det arbejde man nu har at gøre. Det har virkelig været med til at give energi til hele vores organisation, beretter Bakkens salgschef Mathias Kehlet.
Jørgen Noes, bestyrelsesformand i Århus HåndboldVi har stort set formået at fastholde de samme sponsorer som i sidste sæson, men det er jo klart, at alle har det svært for tiden, så nogle er gået ned til et mindre sponsorat. Men generelt har alle udvist enormt stor forståelse for situationen.
Selvom man både hos Bakken Bears og Århus Håndbold kan se coronavenlige initiativer fortsætte i fremtiden, bliver der dog ikke lagt skjul på, at det fysiske samvær giver en helt speciel atmosfære, som ikke kan skabes på Zoom-møder eller videostreams på Facebook eller YouTube.
Når restriktionerne engang igen tillader at samarbejdspartnere samles i de århusianske sportshaller, vil det derfor formentlig være en lang række glade sponsorer, der endelig igen kan få den kampoplevelse de kender.