Annonce
Aarhus

GPS-signaler i Aarhus rammes af mystiske forstyrrelser: Mistanke falder på ulovlige jammere

"Beregner ny rute." De fleste bilister kender beskeden, fra de gange, når signalet til satellitten er forsvundet. I Aarhus sker det ofte på grund af medtrafikanter, der kører rundt med en GPS-jammer. Foto: Jens W. Møller
Næsten 2.000 gange i 2019 blev der registreret forstyrrelser af GPS-signaler i Aarhus. Især omkring havnen og de store indfaldsveje, forsvinder signalerne fra satellitten.
Annonce

AARHUS: Flere gange dagligt bliver Aarhus ramt af mystiske forstyrrelser, der blokerer for forbindelsen til GPS-signalerne i byen.

Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering har i løbet af 2019 fundet næsten 2.000 eksempler på forstyrrelser af GPS-signaler, som menes at være udført med såkaldte GPS-jammere. En GPS-jammer er en lille elektronisk indretning, der udsende en kontinuerlig radiobølge af støj, som går ind og forstyrrer GPS-signalet.

Forstyrrelserne, som er registreret, foregår primært i dagtimerne og sker kortvarigt og med svag styrke. Forstyrrelser af GPS-signaler kan skyldes mange ting. Eksempelvis kan routere til wifi nogle gange påvirke signalet. Men eftersom de færreste slukker for routeren om aftenen og natten, er der ikke der problemet opstår.

Forstyrrelserne af GPS-signalerne er oftest registreret i tidsrummet mellem klokken seks om morgenen og klokken 20. Derimod blev der sjældent registreret forstyrrelser om aftenen og natten.

Desuden er forstyrrelserne i stort omfang registreret omkring Aarhus' store indfaldsveje samt på og langs vejen på havnen i Aarhus.

- Derfor tror vi, at det er folk, der har dem installeret i deres køretøjer, siger Casper Jepsen, landinspektør i Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, der dog understreger, at der ikke er præcise indikationer på, hvor forstyrrelserne kommer fra.

Annonce

Over hele byen

Det er dog ikke kun i selve Aarhus, at forstyrrelserne opstår. Også i forstæderne og sågar på Mols og Helgenæs sker det, at GPS-signalerne forsvinder. Tendensen er dog, at jo mere befærdet området er, jo flere forstyrrelser opstår, hvilket også indikerer, at årsagen til problemer findes i folks køretøjer.


Vi tror i stedet, det skyldes, at nogle ikke ønsker at blive overvåget - ikke fordi de er ude i et kriminelt ærinde, men formentlig fordi de bare ikke ønsker at bliver registreret på deres færden.

Casper Jepsen, landinspektør i Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering


Det er ulovligt at eje en GPS-jammer i Danmark, så hvorfor vælger nogle at køre rundt med en indretning, der forstyrrer GPS-signalet? Er det for at skjule sig for myndighederne, mens der bliver begået noget kriminelt eller er der blot tale om drengestreger? Formentlig ikke, lyder vurderingen fra Casper Jepsen.

- Vi tror i stedet, det skyldes, at nogle ikke ønsker at blive overvåget - ikke fordi de er ude i et kriminelt ærinde, men formentlig fordi de bare ikke ønsker at bliver registreret på deres færden, siger Casper Jepsen.

Han var godt klar over, at nogle af den ene eller anden grund ikke ønsker at få registreret deres færden.

- Vi er dog overraskede over størrelsen på problemet. Men en ting er, at de ikke ønsker at bliver overvåget på deres færd, men det interferer med en hel masse mennesker omkring dem.

Annonce

Større problemer i fremtiden

Mange af Århus Stiftstidendes læsere har formentlig oplevet, at GPS'en i bilen eller telefonen mister signalet og derfor går i gang med at planlægge ny rute. Den slags problemer er til at leve med, men selvom Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering endnu ikke har registreret, at GPS-forstyrrelserne har haft nogen større konsekvenser i Danmark, så har den kendskab til episoder, hvor det har fået konsekvens.

Et eksempel er fra Bergen i Norge, hvor en redningshelikopter hvor piloten måtte nøjes med at lande på sigt, da GPS-signalet blev blokeret under en redningsaktion. I det tilfælde skyldes forstyrrelserne en GPS-jammer fra en bil.

Allerede nu er der flere områder af samfundet, som ikke fungerer uden GPS-signaler. I Aalborg bliver en 2,1 km lang strækning betjent af en førerløs bus, som er dybt afhængig af signalet til satelliterne. Lige så afhængig er de droner som Syddansk Universitet og Odense Universitetshospital har tilladelse til at flyve med, og som i fremtiden skal flyve med blodprøver og medicin.

- Nøjagtig positionering bliver i fremtid mere og mere vigtig. Vi vil gerne blive klogere på omfanget af disse forstyrrelser, forklarer Casper Jepsen.

Derfor bliver næste opgave at nærstudere en lang række oplagret data fra hele landet. Data der forhåbentligt kan give et bedre billede på i hvor høj grad, de ulovlige GPS-jammere bliver benyttet i Danmark.

Århus Stiftstidende har forelagt Østjyllands Politi oplysningerne om forstyrrelserne af GPS-signalerne i Aarhus, for at få oplyst, om politiet modtager henvendelser angående problematikken. Østjyllands Politi oplyser, at man har kendskab til, at der findes ulovlige GPS-jammere, men det er ikke noget politiet har set i større omfang.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Sport

Bakken Bears vandt 12. sejr på stribe

Coronavirus

Ny melding fra Pfizer: Vil levere vaccinedoser som lovet fra 25. januar

Alarm 112

Ingen afskærmning eller håndsprit: Risskov-kiosk kan se frem til bøde

Annonce