Annonce
Erhverv

Grøn og bæredygtig transport i store røde lastbiler

Brian Pedersen har stået i spidsen for AutoBude A/S i Hedensted siden 1996. Foto: Jørgen Høg
Med fem nye biler i vognparken fortsætter AutoBude sit arbejde med at trække virksomheden i en bæredygtig retning.

HEDENSTED: Transportvirksomheden AutoBude A/S i Hedensted har netop fået leveret den sidste af en samlet ordre på fem nye Volvo lastbiler og fortsætter dermed satsningen på en grønnere vognpark til gavn for miljø og driftsøkonomi.

De nye lastbiler er optimeret med fokus på bedst mulig brændstoføkonomi og transporteffektivitet, og AutoBude forventer en brændstofbesparelse på op til syv procent i forhold til tilsvarende lastbiler i flåden.

- I de senere år har vi satset målrettet på at nedbringe miljøbelastningen fra vores transport- og lageraktiviteter. Det gælder både ved hjælp af endnu mere brændstoføkonomiske lastbiler, ved at øge nyttelasten på vores vogntog, og ved at optimere vores lagre med henblik på at reducere energiforbruget til blandt andet opvarmning og belysning, fortæller AutoBudes indehaver og direktør, vognmand Brian Pedersen.

Han overtog virksomheden i 1996 den velkendte virksomhed, og han har i de senere år investeret i grønne løsninger.

- Vi skal blive mere effektive og mere miljøvenlige, og det kræver konstante investeringer i nyt materiel og nye driftssystemer. Det skyldes både et pres fra vores kunder, men også at det giver en bedre driftsøkonomi, og det er investeringen i de seneste fem nye lastbiler fra Volvo et eksempel på, fastslår Brian Pedersen.

De nye biler består af en tre-akslet FH 540 forvogn med fast kasse og dobbeltdæk som trækkraft for modulvogntog. Tre FH 500 sættevognstrækkere til kørsel med to-, tre- og fire-akslede sættevogne samt en to-akslet FM 330 forvogn med fast lad til fragtkørsel.

Lastbilerne er blandt andet valgt, fordi de er nogle af markedets mest driftsøkonomiske og komfortable. Dermed bidrager de til større medarbejdertilfredshed og bedre bundlinje i kraft af lavere brændstofforbrug og lavere driftsomkostninger.

Annonce
- Det ligger i vores DNA at behandle vores kunder og deres gods på samme måde, som var det vores eget.

Brian Pedersen, administrerende direktør og indehaver, AutoBude A/S

Ny intelligent belysning

- Vi har opdateret langt den største del af vores vognpark, og vi har desuden haft fokus på energioptimering, da vi byggede vores nye domicil, som vi rykkede ind i i 2016. Her sparer vi blandt andet strøm med den intelligente belysning, som selv tænder og slukker, når vi går ind og ud af lokaler, påpeger Brian Pedersen.

AutoBude har desuden investeret i en moderne, papirløs løsning med elektroniske fragtbreve, og dermed kan de vinke farvel til papiret og redde nogle regnskove, som direktøren udtrykker det:

- Den digitale omstilling kommer til at ske i et tæt samarbejde med vores kunder. Systemet er klar til at blive taget i brug, og jeg er derfor på vej til at introducere det for alle vores kunder og samarbejdspartnere.

Ønsker længere vogntog

På længere sigt kunne Brian Pedersen godt ønske sig en mulighed for at øge såvel lastbilernes længde og den tilladte samlede volumen. Begge dele vil have stor effekt på den samlede udledning af CO2.

- Vi ønsker, at vi herhjemme får lov til at øge længden på vogntog til plus 30 meter, og vi vil gerne have mulighed for at køre med en samlet volumen på 72 ton i forhold til de 60 ton, der er tilladt i dag. I andre nordiske lande testes disse muligheder for tiden, og derfor skal vi med herhjemme på den løsning, siger han, og tilføjer:

- Mens vi venter på de længere vogntog og en højere samlet volumen, opererer vi med en smart løsning med et dobbeltdæk i nogle af vores biler. På den måde kan vi transportere 36 paller frem for 18 paller, og det er også en stor fordel for den samlede CO2-belastning.

AutoBude råder over en vognpark på cirka 50 trækkende enheder samt omtrent 60 sætte- og påhængsvogne i forskellige udgaver.

- Jo højere udnyttelsesgrad, jo lavere brændstofforbrug per transporteret enhed. Så jo mere vi kan hjælpe vores kunder med at udnytte bilernes lasteevne mere effektivt, jo grønnere bliver transporterne. Stort set alle vores lastbiler er udrustet med Euro 6-motorer, der opfylder den seneste miljønorm. Vi har enkelte Euro 5’ere tilbage i flåden, men dem har vi allerede sat udløbsdato på, fortæller Brian Pedersen.

Autobude A/S

  • AutoBude blev stiftet i 1950 af Svend Ibsen, som i 1991 solgte forretningen til Orla Pedersen. Dengang havde firmaet to biler.
  • I 1996 overtog Brian Pedersen forretningen. Flåden bestod af to kassebiler og en mindre lastbil. Domicilet var en garage i Vejle, og papirarbejdet foregik fra privaten i Hedensted. Al disponering foregik fra bilen.
  • I dag har AutoBude domicil og lagerhotel i Hedensted og en afdeling i Greve. Vognparken består i dag af cirka 50 trækkende enheder og knap 60 sætte- og påhængsvogne af forskellige typer.

  • AutoBude leverede et resultat før skat på 1,6 mio. kroner i sit seneste regnskab fra 2018 ud af en bruttofortjeneste på 37 mio. kroner. Virksomheden står noteret for 70 ansatte i 2018-regnskabet.

Fokus på arbejdsmiljø

AutoBude lægger i det hele taget vægt på miljø og arbejdsmiljø, og virksomheden er kendt for at gøre en ekstra indsats for at rekruttere og fastholde medarbejdere.

- Vi har mange dygtige chauffører, som sætter en ære i at køre så langt på literen som muligt. Vi følger nøje brændstofforbruget på samtlige lastbiler ved hjælp af vores elektroniske flådestyringssystem, og chaufførerne kan selv følge med i deres præstationer. Der er gået sport i hele tiden at forbedre sig, men vi sammenligner ikke chaufførerne på tværs af deres arbejdsområder. De konkurrerer i stedet mod sig selv, og det er også en vigtig motivationsfaktor, fastslår vognmanden.

AutoBude tilbyder i dag alt fra kurérkørsel med hurtige varevogne i ind- og udland over fragtkørsel til fast firmakørsel med pallegods, køle- og frostvarer, farligt gods, tømmer, flydende produkter, containertrucking samt transport af medico-varer og andet højværdigods.

Virksomheden råder over 3500 kvadratmeter lagerfaciliteter med ramper, højværdilager og lagerstyringssystemer til håndtering af alle typer gods.

- Vi skal blive mere effektive og mere miljøvenlige, og det kræver konstante investeringer i nyt materiel og nye driftssystemer. Det skyldes både et pres fra vores kunder, men også at det giver en bedre driftsøkonomi, og det er investeringen i de seneste fem nye lastbiler fra Volvo et eksempel på, siger Brian Pedersen. Foto: Jørgen Høg
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Gå- og cykelgader i midtbyen

Søren Kierkegaard har sagt: ”Af alle latterlige Ting forekommer det mig at være det allerlatterligste at have travlt.” Mit ærinde er at få person-mobilitet i midtbyen til at glide på en god måde. Og derfor foreslår jeg kombinerede gå- og cykelgader i store dele af det centrale Aarhus. Det skal omfatte midtbyens gamle og smalle gader, hvor der ikke er plads til at etablere cykelstier og reelt heller ikke til gennemgående biltrafik, hvis gående skal kunne færdes sikkert her. Det omfatter ikke de nuværende gågader, som fortsat skal være forbeholdt gående. Ej heller nuværende cykelstier. Men de erstatter de nuværende ’cykelgader’, som ikke rigtigt fungerer, fordi trafikken her fortsat foregår på bilernes præmisser og skaber farlige situationer. Se på Mejlgade. Kun de bløde trafikanter har adgang. Fodgængere, løbehjul, skateboard, cykler og måske andre små el-køretøjer blander sig mellem hinanden. Området og gaderne er markeret og utvetydigt skiltet, så selv de mest retningsforvirrede turister forstår det. Fodgængerne har som den ’svageste’ gruppe fortrinsret. Ellers er konceptet, at alle tager hensyn til hinanden – det er den eneste regel. Og det indbefatter naturligvis, at der kun må køres eller cykles i et beskedent tempo. Beboerne kan sive ind og ud med deres biler. Ligesom den nødvendige varetransport. Desuden kan der være adgang for små grønne el-taxaer med en særlig tilladelse, så alle har mulighed for adgang. Og naturligvis skal der være nogle få større trafikårer ind i centrum til den øvrige bil-, bus- og cykeltrafik. Som vi kender det i dag. Kan denne ’sammenblanding’ nu lade sig gøre? JA. Jeg har set det fungere i Bergen, som har en masse bycykler, som kører overalt uden problemer. Og jeg mener, at når vi blot ved, hvad betingelsen er, nemlig at der her skal være plads til alle, så får vi dét til at fungere. Det er vores ansvar, hver især. Det kræver, for det første, at vi tager ansvaret på os og viser hensyn, og for det andet, at vi giver os tid – og her kommer Søren Kierkegaard ind – da det ikke lader sig gøre, hvis vi er fortravlede og stressede. Vi kan godt tage 10 minutter tidligere afsted. Vi kan godt tage det roligt, når der opstår uforudsete ting og forhindringer - for det gør der altid, før eller siden - det er et vilkår i trafikken. Vi kan anerkende, at vi ikke hjælper nogen som helst – og da slet ikke os selv - ved at fare sted og konstant have travlt. Tværtimod. Det hindrer os i at være til stede og omgås andre på en god, rummelig og hensynsfuld måde. Udover hensynsfuldheden gælder trafikkens gyldne hovedregel selvfølgelig; nemlig at køre, gå eller bevæge sig efter forholdene. Og det gør vi altså bedst på den Kierkegaardske måde…

112

Stor politiaktion i Aarhus og Trige: Anholdt for virksomhedsindbrud og omfattende salg af kokain

Annonce