Annonce
Debat

Grøn transport i Skanderborg: Hvorfor forhindrer regeringen bred dækning af ladestandere?

"Ligesom veje er ladestandere en del af vores infrastruktur. Og det er, og skal fortsat være, et offentligt ansvar", skriver Kirstine Hannibal. Arkivfoto: Emil Helms/Ritzau Scanpix

DEBAT: Den grønne omstilling er en af de største udfordringer, som vi står overfor frem mod 2030. Når man ser regeringens politiske ambitioner og forslag indenfor transportsektoren, kan man imidlertid godt tvivle på, at regeringen seriøst arbejder på at nå en 70 procents-reduktion af CO2 i 2030.

Salget af el- og plug-in-hybrid-biler udgør pt. 30 procent af salget af nye biler. Det er væsentligt mere end forventet. Således har Energistyrelsen for nylig opjusteret skønnet for, hvor mange el- og plug-in-hybrid-biler, der vil køre på vejene i 2030, til ca. en million. Regeringen har derfor meget naturligt udtrykt ønske om, at der skal være flere ladestandere på offentlige arealer i landets kommuner.

Til gengæld er det uforståeligt, at regeringen foreslår, at det alene skal være op til private virksomheder at sætte flere ladestandere op. Kommunerne må ikke medfinansiere ved eksempelvis at stille et vejstykke til rådighed.

Annonce

Det må være et elementært krav, at alle borgere i kommunen skal have bedre muligheder for at leve mere klimavenligt eksempelvis ved at vælge at køre i elbil.

Udover at forslaget vil reducere det kommunale selvstyre, er der en reel risiko for, at der ikke kommer tilstrækkeligt mange ladere op alle steder eller i den hastighed, som der er behov for. Private virksomheder vil nemlig altid gå efter at få et ordentligt afkast på deres investeringer. Et nærliggende eksempel på denne problemstilling er den utilstrækkelige teledækning, som også borgere i Skanderborg Kommune kender til.

Ligesom veje er ladestandere en del af vores infrastruktur. Og det er, og skal fortsat være, et offentligt ansvar. I de tætbefolkede områder omkring de større byer vil regeringens forslag formentlig dække behovet for flere ladestandere, men hvad med de øvrige områder i Danmark?

Byrådet i Skanderborg Kommune har meget apropos igangsat et projekt under overskriften: Udvikling af landdistrikterne. Det må være et elementært krav, at alle borgere i kommunen skal have bedre muligheder for at leve mere klimavenligt eksempelvis ved at vælge at køre i elbil. Det forudsætter dog en bred dækning af ladestandere i kommunen.

Annonce
Aarhus For abonnenter

Madanmeldelse: Det her er Aarhus’ bedst bevarede hemmelighed

Danmark

Torsdagens coronatal: Antallet af indlagte falder med 14

Annonce
Annonce
Annonce
Aarhus

Musikken fylder Aarhus: Så er der Spot-party i provinsen

Aarhus For abonnenter

Bekymret familiefar kæmper for at få vished: Har mine børn leget i giftigt brandskum og taget skade af det?

Debat

Ulovlige byggerier i Aarhus: Det skal nok blive kønt, hvis alle bare får tilgivelse

Kultur

Se video med Tom Kristensens Le Mans-bil bygget 1:1 i Lego

Alarm 112

Politiet søger hjælp til at identificere medgerningsmand: Overfaldt tre mænd samme aften

AGF For abonnenter

Skadesoverblik i AGF: Knæskade driller Gift Links

Debat

Debat: Tillid til landbrugstoppen?

Aarhus

Kæmpe læk af personnumre i Aarhus: Lange lister med fortrolige cpr-numre lå på kommunal hjemmeside

Erhverv

Stjerneadvokat afsløret: Skal betale millionbeløb tilbage

Erhverv For abonnenter

Kasper Würtz trækker Christian Bitz i retten i ny sag: - Jeg er nødt til at gå hele vejen, ellers har det hele været forgæves

Kultur For abonnenter

Århusianske Iomfro er Spot-debutant og efterspurgt af kronprinsparret: - Det er virkelig dejligt, at folk ser en kvalitet i det, jeg laver

Alarm 112

Drabet på Væddeløbsbanen: Modstridende forklaringer mudrer billedet af drabet

Annonce