Annonce
Aarhus

Grafikavisen lever igen - 50 år efter den første

Her er gruppen, da den var i gang med at trykke Hans Krulls værk på håndpressen på Godsbanen. Fra venstre Tine Hind, Hans Krull, Frank Brahe, Thomas Kruse og Finn Knudsen. Per Brahe var også dengang på Bali. Fredag kan du mø'de på på Café Under Masken. Foto: Flemming Krogh
Seks kunstnere - fem fra Aarhus og en fra Bali - genopliver usædvanligt projekt med billig grafik.

AARHUS: Fem af kunstnerne er med, når Grafikavisen bliver genoplivet 50 år efter, at den blev skabt og senere døde.

De århusianske kunstnere Tine Hind, Hans Krull, Frank Brahe, Thomas Kruse og Finn Knudsen er der, når Grafikavisen 2019 - i virkeligheden en mappe med seks sort-hvide stykker grafik - bliver afsløret ved et arrangement på Café Under Masken, Bispegade 3 i Aarhus. Det sker fredag 10. maj kl. 16. Den sjette kunstner, Per Brahe, bor på Bali og har ikke taget den lange tur. Men han har leveret et grafisk værk til mappen. Det gode for gæster er, at de seks værker kan købes for 500 kroner, meget langt under normalprisen. Der er 100 mapper. - Vi har ikke solgt nogen på forhånd. De skal købes på cafeen, og vi aner ikke hvor mange gæster, der kommer, siger Frank Brahe, der har taget initiativet til at genoplive Grafikavisen. Per Brahe var ophavsmand, dengang grafikaviserne blev udgivet fra 1969 til 1971. Frank Brahe er hans fætter, og han har overtalt de fem andre til at være med. En gammel trykmaskine på Godsbanen er blevet brugt til at trykke de seks' værker. Mantraet for 50 år siden var at sælge originalgrafik ganske, ganske billigt. Det er altså, hvad der sker igen. Alle kan være med, og alle er velkomne. En af de seks, Thomas Kruse, var også med, da den første grafikavis blev lavet. Han er 75 år.
Annonce

Grafikavisen

Café Under Masken, Bispegade 3, Aarhus. Fredag 10. maj kl. 16. Reception for Grafikavisen 50 år efter den første. Mappe med seks værker kan købes for 500 kroner.
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Sport

Islændinge pillede brodden af Århus

Leder For abonnenter

Parkering i Skejby: Gylden mulighed for at få parkering til at fungere

En arbejdsplads med næsten 9.734 medarbejdere samlet på et areal, der svarer til cirka 500 parcelhusgrunde. Det er ikke svært at forestille sig, at det vil give problemer på mange forskellige områder. Men når det drejer sig om selve en af grundpillerne i vores velfærdssamfund; nemlig et sygehus, så tillader vi faktisk ikke, at der er alt for mange problemer. Så forventer vi - alle vi skatteborgere - at tingene bare kører efter en snor, der hverken knækker eller flosser det mindste. Men sådan er det selvfølgelig ikke i virkelighedens verden og slet ikke, når sygehuset er Aarhus Universitetshospital, der siden den tankemæssige fødsel har oplevet at få fjernet millioner og atter millioner af kroner, så det har meget svært ved at leve op til betegnelsen et supersygehus. Aarhus Universitetshospital er ét af de absolut bedste sygehuse i Danmark med nogle af de absolut bedste indenfor deres fag og specialer. Ingen tvivl om det. Men de senere år har Aarhus Universitetshospital fået et ry for også at være mangelfuldt og problemfyldt. Ikke på grund af personalet, men på grund af en økonomi og nogle økonomiske krav fra stat, der gør, at der alt for ofte har været sparerunder, nedskæringer og omorganiseringer. Samtidig har hospitalet kæmpet for at blive færdigbygget med de forsinkelser og fejl, som - desværre - alt for ofte er på store byggerier i Danmark. Nu står sygehuset færdigbygget, men der er stadig mulighed for forbedringer. Især på parkeringsområdet, som vi beskrev i mandagsudgaven af Århus Stiftstidende. Det har sygehusets ledelse, Region Midtjylland og Aarhus Kommune endelig erkendt og har derfor bedt konsulentvirksomheden Cowi om at udtænke noget bedre og langt mere funktionelt end det eksisterende. Som en - heldigvis - sjælden bruger af Aarhus Universitetshospital er det ikke svært at pege på skiltningen, som et forbedringspunkt. Ikke så meget antallet af skilte, mere størrelse og selve indholdet. Som ansat ved man godt, hvor man skal hen. Som indlagt er det mere eller mindre ligegyldigt, da andre oftest afleverer én. Som pårørende og gæst er man straks mere udfordret. Men hospitalet er førdigbygget og parkeringspladserne er lavet, så nu kan Cowi studere det adfærdsmønster, vi bilister har, når vi ankommer til et sygehus. Cowi har alle muligheder for at lave en analyse, der helt ned til de enkelte pladser kan optimere det for både ansatte og pårørende, så begge grupper får optimale parkeringsforhold tæt på supersygehuset. Alt andet vil være ærgerligt.

Annonce