Annonce
Østjylland

Ordningen er populær: Gratis udlån af el-cykler fortsætter to år mere

Det er populært at låne en el-cykel på Horsens Cykelbibliotek. Ordningen bliver nu forlænget frem til udgangen af 2021. Arkivfoto: Laust Jordal
Cykelbiblioteket forlænges til udgangen af 2021. Brugerne og cykelhandlerne er glade for ordningen, og den kommunale udgift er minimal, mener udvalgsformand. Liberal Alliance er fortsat imod.

Horsens: Horsens Cykelbibliotek, der giver borgerne mulighed for at låne en el-cykel kvit og frit i en uge, er populær, og ordningen forlænges nu i to år, så den gælder frem til 31. december 2021.

Det har et enigt plan- og miljøudvalg besluttet. I udvalget er der bred enighed om, at udlån af el-cykler er en rigtig god idé, fortæller udvalgets formand, Martin Ravn (V).

- Cykelbiblioteket har været en succes. Der er mange brugere, og cykelhandlerne er glade, fordi det skaber omsætning, mener formanden.

Tallene viser, at udlånsprocenten på almindelige el-cykler er 55 procent og for ladcykler 81 procent. I den mest cykel-venlige periode fra april til oktober er udlånsprocenten for alle el-cyklerne på 66 procent.

- Det er store tal, og vi kan se, at el-cyklerne i alt har kørt 57.000 kilometer. Det er meget positivt, når man tænker på, at mange af de kilometer er konverteret fra biler, siger Martin Ravn.

En del af brugerne har formentlig købt en el-cykel efter at have testet den. Da projektet startede i 2017, var cirka 10 procent af salget hos cykelhandlerne el-cykler. I dag ligger tallet på cirka 30 procent.

Da ordningen blev indført i sommeren 2017, kostede det kommunen 700.000 kroner at indkøbe cyklerne og få ordningen i gang. Fremover er der en kommunal udgift på 41.500 kroner til driften af ordningen.

- Den økonomiske omkostning for kommunen er minimal, mener Martin Ravn.

Annonce
Hvor stopper det? Skal vi også til at udlåne kondisko, så folk kan få noget motion, og frøblandinger, så folk kan spise sundere.

Jakob Bille (LA), byrådsmedlem

LA: Stærkt kritisabelt

Da cykelbiblioteket blev en realitet i juni 2017, stemte tre partier, Liberal Alliance, Dansk Folkeparti og Moderate Danske Folk, imod. Sidstnævnte parti er ikke længere repræsenteret i byrådet.

Liberal Alliance er fortsat indædt modstander af, at kommunen skal drive et cykelbibliotek, understreger Jakob Bille (LA), der ikke sidder i plan- og miljøudvalget og derfor ikke har haft mulighed for at stemme nej endnu engang.

- Udvalget burde have stoppet ordningen nu og få el-cyklerne solgt. Ved det seneste byrådsmøde snakkede vi om økonomi, og jeg sagde, at tiden nok var inde til at kigge på kerneydelserne. Det er ikke en kerneydelse at udlåne el-cykler. Det er slet ikke en kommunal opgave. Hvor stopper det? Skal vi også til at udlåne kondisko, så folk kan få noget motion, og frøblandinger, så folk kan spise sundere. Jeg mener også, at det er konkurrenceforvridende i forhold til de cykelhandlere, der ikke er en del af projektet, siger han.

Jakob Bille er også imod, at pengene til driften af ordningen taget fra puljen til trafiksikkerhedsprojekter.

- Det synes jeg, er yderst kritisabelt, siger Jakob Bille, der overvejer at få beslutningen i udvalget prøvet i byrådssalen.

Dansk Folkepartis repræsentant i plan- og miljøudvalget, Michael Nedersøe, stemte for en forlængelse af ordningen, selvom hans partifælle Claus Kvist Hansen dengang i 2017 stemte imod.

- Det er en ordning, der kører, og den bliver tilsyneladende brugt af mange, så jeg har ikke noget imod, at den kører videre, siger Michael Nedersøe i dag.

Han sad ikke i byrådet i 2017.

Horsens Cykelbibliotek

På Horsens Cykelbibliotek kan man booke og låne en el-cykel i en uge - fra onsdag til tirsdag. Man skal oprettes som bruger og være fyldt 18 år for at låne en el-cykel.

Fem cykelhandlere er tilknyttet ordningen: Fri Bikeshop i Smedegade, Design Cykler på Høegh Guldbergs Gade, Horsens Cykler på Sønderbrogade, Østbyens Cykler på Sundvej og Fri Bikeshop på Bredgade i Brædstrup.

Man kan vælge imellem et bredt udvalg af el-cykler, både til herrer og damer. Nogle af el-cyklerne er monteret med barnestol eller cykelanhænger til børn.

Der kan bookes to måneder frem.

Læs mere og book din el-cykel på cykelby.horsens.dk.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

En stemning af første skoledag: 169 århusianere havde en fest med at blive danske statsborgere

Leder For abonnenter

Hykleri: Mail-sagen giver et vigtigt indblik i dansk politik

”Det vil være godt, hvis Venstre vil være med til at tage ansvar.” Sådan lød det fra finansminister Nicolai Wammen fredag eftermiddag i forbindelse med forhandlingerne om udligningsreformen. Han sagde altså med andre ord, at Venstre ikke tager ansvar, fordi partiet vil i en anden retning end den, Socialdemokratiet har fået kritik for af talrige socialdemokratiske borgmestre i det meste af landet. Søndag aften og efter at både Nicolai Wammen, som står i spidsen for den kommunale udligningsreform, og indenrigsminister Astrid Krag havde kritiseret Venstre for Christiansborg-fnidder, landede en mail, som udstiller Socialdemokratiets hykleri. Mailen, der var sendt fra Socialdemokratiets presseafdeling, blev offentliggjort i Jyllands-Posten og viste, hvordan man har planlagt ”angreb på Venstre”. Det skal ske både i de traditionelle medier og på sociale medier. Mailen udstiller noget, vi godt vidste. Den giver et indblik i, hvordan politik fungerer, men problemet er, at det kommer lige efter en ordkløveragtig kritik mod Venstre i en så vigtig sag som udligningsreformen. Fnidder og ordkløveri er hverdag i politik, men åbenlyst hykleri er heldigvis ikke. Det bør have konsekvenser, når politikere gør ting, der er med til for alvor at skade demokratiet og som puster til politikerleden. Vi vil se, at S virkelig tager afstand og mener, at mailen ikke er noget ”der skaber et godt forhandlingsklima” om noget så vigtig som udligningsreformen. Ikke bare i en generel mail til alle partierne, som den Nicolai Wammen sendte mandag.

Aarhus For abonnenter

Ombudsmand trækkes ind i sag om privatisering af veje i Aarhus: Er der sket lovbrud og fiflet med sandheden?

Byudvikling For abonnenter

Det kan koste kommunen dyrt at sige nej til nedrivning af bevaringsværdige ejendomme

Annonce