Annonce
Østjylland

Gravid Amalie Dollerup er ved at vokse ud af muse-rollen

Amalie Dollerup har rollen som den yndige muse Polyhymnia, der forelsker sig i flyverløjtnant Harry Smith, spillet af Christopher Læssø. Foto: Folketeatret

Fiktion og virkelighed tørner sammen i en og samme person, nemlig skuespilleren Amalie Dollerup. Hun er lige nu aktuel i operetten "Mød mig på Cassiopeia" i rollen som musen, der aldrig har kysset en mand. Men under de luftige gudinde-gevandter vokser Dollerups gravide mave. Turné-premiere på forestillingen på Værket 14. marts.

Randers: Det var en drømmerolle for skuespilleren Amalie Dollerup at få lov til at spille musikkens muse Polyhymnia i operettekomedien "Mød mig på Cassiopeia", der om kort tid drager på en længere Danmarksturné i Folketeatrets nyopsætning.

Personligt står hun også dette forår over sit livs rolle. Hun skal være mor for første gang og har termin til juni.

Pudsigt nok spiller hun på de skrå brædder musen, der aldrig har kysset en mand. Hun er den skønne muse, der træder ned fra Olympen for at hjælpe en skibbrudden teaterdirektør. Hun synger "Musens dans", danser med sin flyverløjtnant Harry Smith og bliver smask forelsket.

Det er ikke den store handling, men musikken, skrevet af Kai Normann Andersen, der har gjort forestillingen til en klassiker. Det er romantik, stjernestøv og masser af melodier, som de fleste kan nynne med på.

Amalie Dollerup, som vi lige nu oplever på tv som den forkælede, men skarpe Amanda i "Badehotellet", spiller sammen med en stribe kendte skuespillere i Cassiopeia-forestillingen. Det er kræfter som Trine Gadeberg, Troels Malling, Kristian Holm Joensen, Asger Reher og Lone Hertz. Ny i den sammenhæng er Christopher Læssø i rollen som den charmerende flyverløjtnant.

Før Dollerup og Læssø har Poul Reichardt og Bodil Kjer udødeliggjort de to roller.

Annonce

"Mød mig på Cassiopeia"

tekst: Flemming Lynge o Børge Müller.Musik: Kai Normann Andersen.

Instruktion: Kasper Wilton.

Scenografi: Marie i Dali.

Korografie: Jeanette Binderup-Schultz.

Kapelmester: Jens Krøyer.

Medvirkende: Amalie Dollerup (erstattes af Karin Nordly-Holst), Trine Gadeberg, Carsten Svendsen, troels Malling, Christopher Læssø, Lone Hertz, Asger Reher, Kristian Holm Joensen m. fl.

Turné-premiere torsdag 14. marts kl. 19.30 på Værket.

Her opføres den også fredag 15. marts.

Turneperioden stopper i Odense 24. maj.

Dubleant står klar

Hvor længe Amalie Dollerup kan holde til at stå aften efter aften som musikkens muse, vides ikke. Hun har tidligere udtalt, at hun fortsætter, til kroppen siger fra.

Men en dubleant står klar i kulissen til at springe i musens rolle, nemlig Karin Nordly-Holst, som for nogle år siden havde titelrollen i "Frøken Nitouche", ligeledes på Folketeatret og ligeledes med turnepremiere på Værket.

Cassiopeia havde premiere på Folketeatret i København 31. januar i år. Her står den på plakaten frem til 6. marts. Herefter er der en uges pause til turnépremieren på Værket i Randers torsdag 14. marts, hvor forestillingen opføres to aftener.

Det er en omfattende turné, som hermed bliver sat i gang. I alt besøger turneen 41 små og store danske musik- og taterhuse. Først 24. maj danses "Den allersidste dans" i Odense og lysene slukkes for den nostalgiske operette, der er sat i scene af teaterchef Kasper Wilton til Marie i Dali's scenografi og Jeanette Binderup-Schultz' koreografi.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus For abonnenter

Påbud til kommunens sygepleje-indsats i en del af Aarhus: - Kritikken hører til noget af det værste, jeg har set

Leder For abonnenter

Kunstværk er vigtigere end kunstkøn

Lad os bare slå det fast fra start: ja, der er stadig åbenlyse udfordringer med ligestilling i dagens Danmark. Det er der på mange områder, og på mange områder er der heldigvis også bevægelser mod mere ligestilling. Måske ikke på alle områder, og måske er der heller ikke lige meget fart i bevægelserne mod det bedre, men der er bevægelse mange steder. Et af de steder er i kunstens verden, og seneste eksempel er hentet i hovedstaden, hvor Københavns Kommune har et udvalg; Rådet for Visuel Kunst, der støtter og køber kunst af "høj kvalitet" (som der står skrevet på kommunens hjemmeside) Rådet for Visuel Kunst køber kunst til kommunens mange institutioner og kontorer og har nu besluttet, at der fremover skal være kønskvoter på den kunst, som Københavns Kommune køber. Det vil sige, at der fra nu af skal være en kønslig ligefordeling mellem de indkøbte værker. At kunstnerens køn skal være et parameter, når der købes et kunstværk. Men måske burde Rådet for Visuel Kunst vende øjnene 180 grader og kigge nærmere på kønsfordelingen blandt dem selv. Der er nemlig otte medlemmer af rådet, hvoraf kun to er kvinder. De seneste seks år har rådets seks mænd og to kvinder købt 190 kunstværker, hvoraf 109 er udført af en mand, og 81 er udført af en kvinde. Det er ikke kønslig ligefordeling til sidste decimal, men det er vel ikke et udtryk for et kønsligt fravalg af kvinder. Havde den kønslige fordeling af kunstværker været mere lige, hvis rådet havde været mere lige kønsfordelt? Måske. Måske ikke. Men når det drejer sig om kunst, så bør kunstnerens køn ikke spille nogen rolle overhovedet. Kunstværket er vigtigere end kunstnerens køn, og selv om intentionen bag beslutningen om et ligeligt kønsfordelt indkøb af kunstværker er prisværdig, så er beslutningen også latterlig, netop fordi den siger, at kønnet er vigtigere end værket - og hvorfor så købe værket? Nu risikerer Københavns Kommune at købe kunstværker af "mindre høj kvalitet", fordi der er truffet en beslutning om kønslig ligefordeling, og dermed kommer kunsten i anden række. Det er vel ikke meningen.

Aarhus For abonnenter

Vandchef vil forebygge katastrofer: Ønsker flere engsøer ved Aarhus

Aarhus

En stemning af første skoledag: 169 århusianere havde en fest med at blive danske statsborgere

Aarhus For abonnenter

Ombudsmand trækkes ind i sag om privatisering af veje i Aarhus: Er der sket lovbrud og fiflet med sandheden?

Annonce