Annonce
Aarhus

Grej-gazeller fylder 10 år: Nu har de 40 ansatte og en tocifret millionomsætning

Kristian Rasmussen og Casper Pedersen (th.) kan 1. juli fejre 10 år med virksomheden Grejfreak. Arkivfoto: Mette Heilskov

Det begyndte med et par papkasser i en garage i Beder. Om kort tid kan Grejfreak fejre 10 års jubilæum med netbutik, fysisk butik i Viby, 40 ansatte og en tocifret millionomsætning.

VIBY: For et års tid siden var de 16 ansatte hos Grejfreak, der holder til på Gunnar Clausens Vej i Viby. I dag er de omkring 40.

Der er fart på hos grejnørderne, der sælger militærudstyr og jagt- og friluftstilbehør. Det kan også ses på omsætningen, der sidste år lå på 15,8 millioner kroner. I år regner virksomheden med at nå over 25 millioner kroner. Det fortæller Casper Pedersen, der er den ene af to indehavere.

- I de første fem måneder af året er omsætningen vokset med 67 procent sammenlignet med samme periode sidste år, fortæller han.

De seneste to år i træk har det hastige vokseværk indbragt virksomheden Børsens Gazelle, der tildeles virksomheder, som opnår positiv vækst i fire regnskabsår, og som formår at fordoble omsætningen samlet set i samme periode.

Annonce

Bueskydning og bålmad

I dag breder grejbiksen sig over 900 kvadratmeter lager og butik i Viby, hvorfra også nethandlen ekspederes. 1. juli kan virksomheden fejre 10 års jubilæum i helt andre rammer, end dengang Casper Pedersen og Kristian Rasmussen tog hul på deres forretningseventyr hjemme i garagen hos Caper Pedersens forældre i Beder.

De to kammerater åbnede en webshop med soldatergrej, for den slags var der salg i på udenlandske hjemmesider, konstaterede Kristian Rasmussen, mens han selv var udsendt for Forsvaret. De første år passede de biksen ved siden af deres studier og brugte gerne en eftermiddag på at køre til Beder for at pakke og sende en enkelt odre.

Siden har de udvidet sortimentet til også at omfatte jagt- og outdoorudstyr. Det helt store spring i antallet af medarbejdere har de taget de seneste måneder, hvor åbningstiderne i den fysiske butik er udvidet i weekenderne, samtidig med at kundeservicefunktionen på hjemmesiden holder længere åbent på hverdage.

10 års jubilæet markeres i weekenden 29. juni-1. juli med aktiviteter som bueskydning og bålmad på et grønt areal ved lageret i Viby.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

AGF

Efter aflysning i Superligaen: AGF besejrede AaB i træningskamp

Aarhus

Cyklister må ud på omvej: Den århusianske 'cykelmotorvej' står flere steder under vand

Annonce