Annonce
Sport

Guardiola får fødselsdag spoleret i City-nedtur

Phil Noble/Reuters
Sergio Agüero scorede to gange i slutfasen for Manchester City, der alligevel smed sejren mod Crystal Palace.

Manchester City tabte lørdag endnu et skridt i jagten på Liverpool i toppen af Premier League.

På hjemmebane måtte manager Josep Guardiolas City-stjerner nøjes med 2-2 mod Crystal Palace.

Kampen eksploderede i slutfasen med tre scoringer, og alt tydede på, at Citys Sergio Agüero skulle blive den store helt med to scoringer til 1-1 og 2-1. Men det endte uafgjort efter et selvmål af Fernandinho.

Guardiola, der lørdag havde 49 års fødselsdag, må nu konstatere, at City på ligaens andenplads har 13 point op til Liverpools førerhold, der endda har spillet to kampe færre.

Det virker usandsynligt, at City kan indhente det store forspring, og det var måske også årsagen til, at flere sæder på Etihad Stadium var tomme mod Crystal Palace.

Tilskuerne kunne fem minutter før pausen se Cenk Tosun heade gæsterne foran med 1-0 ved bageste stolpe.

Et hjørnespark endte i panden hos Gary Cahill, der headede bolden videre til Tosun, der sikkert dirigerede den ind ved stolpen.

Indtil da havde City domineret kampen stort og skabt en række fine chancer, så det virkede ikke umuligt, at hjemmeholdet kunne tilkæmpe sejren i anden halvleg.

Crystal Palace-spillerne anede samtidig muligheden for en overraskelse, og Tosun var en konstant trussel.

Ti minutter efter pausen placerede tyrkeren sig mellem to City-forsvarere og tog dygtigt en lang aflevering ned på græsset og sparkede med venstrefoden på mål. Forsøget blev reddet til hjørnespark.

I den anden ende sværmede hjemmeholdet om gæsternes mål, men det var kun få gange, at det var farligt.

20 minutter før slutfløjt skød gæsternes Jaïro Riedewald bolden op på sin egen hånd i forbindelse med et City-indlæg i feltet. Efter et VAR-gennemsyn besluttede dommeren, at der ikke var straffespark.

Med otte minutter tilbage fik Sergio Agüero med en lang tå ved bageste stolpe prikket et indlæg fra Gabriel Jesus i mål.

Med 1-1 på tavlen satte Citys værter yderligere tryk på, og fem minutter senere pandede Agüero hjemmeholdet foran med 2-1.

Smilet blev dog lynhurtigt pillet af angriberens ansigt, da Crystal Palace slog kontra. Et indlæg blev uheldigt dirigeret i eget net af Citys Fernandinho til 2-2.

Pierre-Emile Højbjerg var med i hele kampen for Southampton, der smed en tomålsføring på eget græs og tabte 2-3 til Wolverhampton.

Arsenal skuffede endnu en gang med 1-1 hjemme mod Sheffield United. 18-årige Martinelli bragte Arsenal foran, men storklubben måtte nøjes med uafgjort, da John Fleck udlignede i slutfasen.

Bundproppen Norwich slog på hjemmebane Bournemouth med 1-0 i et slag mellem rækkens to dårligste hold.

Den tidligere Brøndby-angriber Teemu Pukki scorede for tiende gang i sæsonen, da han efter en halv time bragte værterne foran med 1-0 på et straffespark.

Senere lørdag skal Chelsea på besøg hos Newcastle.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Millionindsprøjtning til århusianske daginstitutioner: 75 pædagoger kan ansættes

Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

Aarhus

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Aarhus

'Daniel fra Rigspolitiet' ville hjælpe 59-årig med banklån: Men den hoppede offeret ikke på

Annonce