Annonce
Aarhus

Guldhornene på plads: Amputeret udstilling på vej mod fuldkommenhed

Så er de, hvor de skal være. Guldhornene på Aros, lånt på Moesgaard Museum, Foto: Aros
Coronaen drillede kunstmuseet Aros' slagnummer, men nu er de sidste værker på vej.
Annonce

AARHUS: Den åbnede med forsinkelse, og 17 værker manglede, da Aros præsenterede  kunstmuseets helt store satsning om mytologier. Men nu er udstillingen på vej til at blive fuldkommen, så publikum kan få den totale oplevelse af den store udstilling med titlen "Mythologies - The Beginning and End of Civilizations".

For eksempel er Guldhornene fra Moesgaard Museum både kommet og installeret, og det gælder også Nicolas Chaperons "Madeleine pénitente", et oliemaleri på lærred fra det 1700. århundrede. Det er lånt i Frankrig hos Musée des beaux-arts i Nancy.

"Salomons dom" af Rubens er et af de værker, som snart dukker op på Aros. Foto: Aros

- Værkerne bliver installeret så hurtigt, det er muligt, oplyser museumsinspektør, mag.art. og kurator på udstillingen, Jakob Vengberg Sevel. Han tilføjer, at i denne uge dukker en håndfuld værker fra Statens Museum for Kunst i København op. De bliver installeret efterhånden, som de kommer. Et af dem er "Salomons dom" af Rubens.

Annonce

Bill Violas afløser

Derimod er det store videoværk af Anri Sala, "Take Over" fra 2017 endnu ikke installeret i installationsgalleriet, som før hed "De ni rum", i museets nederste etage.

Værket skal erstatte værker af den amerikanske videokunstner Bill Viola, der havde en af de første soloudstillinger på museet i 2005, året efter Aros åbnede. Hans værker bliver flyttet til et andet sted på museet. Det er endnu ikke fastsat, hvor det bliver.

Anri Salas værk "Take Over" fra 2017 er endnu ikke installeret i installationsgalleriet. Men det kommer. Foto: Aros

De fleste af de værker, der er kommet efter åbningen og snart bliver installeret, kommer fra danske museer, men der er også værker fra Polen og Spanien.

Det handler blandt andet om en gipsskulptur af Kristus og 13 træsnit fra Thorvaldsens Museum i København, Christian III's bibel på dansk, 18 originale russiske plakater fra Designmuseum Danmark samt 18 akvarel-skitser af Fredrik von Scholten samt Fritz Melbyes parti fra Sankt Thomas havn, alt fra Museet for Søfart i Helsingør.

- Med udstillingen ønsker vi, at publikum skal forholde sig til og blive klogere på de myter og fortællinger, der er en væsentlig del af det fundament, som vores samfund bygger på. Det vil sige de fortællinger, der definerer, hvem vi er. Det er en enorm vigtig udstilling specielt i disse tider med en pandemi, klimakrise, fake news og stigende polarisering. Det handler om at få publikum til at se og forstå, hvorfor ting bliver, som de bliver, siger Erlend G. Høyersten.

Værkerne

  • "The Beginning and End of Civilizations" kan ses på Aros til 18. oktober.
  •  Her er de værker, som senest er ankommet og bliver installeret snarest:
  • Jacob Isaacz van Swanenburgh Hell "Fantasy" (Sybil and Aeneas in the Underworld), olie på lærred, cirka 1600, The National Museum i Gdańsk, Polen.
  • Albrecht Dürer, apocalypse serien, cirka 1500 (13 træsnit), Thorvaldsens Museum.
  • Christian III’s bibel på dansk, Det kongelige bibliotek.
  • Ferraù Fenzoni, "Saint Francis with the Stigmata, held up by an Angel", olie på lærred, 1610-20, Museo Nacional Thyssen-Bornemisza, Spanien.
  • Bertel Thorvaldsen, Kristus, gips skulptur, 1821, Thorvaldsens Museum.
  • Fritz Melbye, Parti fra Skt. Thomas' havn i Charlotte Amalie, olie på lærred, 1851-52, M/S Museet for Søfart, Helsingør.
  • Frederik von Scholten, 18 akvarel skitser, M/S Museet for Søfart, Helsingør.
  • 14 originale sovjet russiske plakater, Designmuseum Danmark.
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Kæmpeslagsmål i Viby: 21-årig mand blev stukket flere gange

Annonce