Annonce
Navne

Gyldendal snupper ny topmand fra Det Kongelige Teater

Teaterchef på Det Kongelige Teater Morten Hesseldahl bliver ny administrerende direktør i Gyldendal. Foto: Ida Guldbæk Arentsen/Scanpix

Teaterchef Morten Hesseldahl er ny direktør i forlaget Gyldendal, hvor han erstatter afgående Stig Andersen.

Gyldendal udnævner ny administrerende direktør. Det er Morten Hesseldahl, nuværende teaterchef i Det Kongelige Teater, skriver Gyldendal i en meddelelse. Morten Hesseldahl erstatter tidligere direktør Stig Andersen, der har tegnet Gyldendal siden 1999. Det blev dog i slutningen af 2017 meddelt, at Stig Andersen ville gå på pension.

- Jeg er meget glad for at få denne enestående lejlighed til at forvalte både Gyldendals arv og fremtid. Litteratur, læsning, sprog er altafgørende for udviklingen af vores samfund og for samværet mellem mennesker. Udfordringerne fra markedet og i større forstand fra den tid, vi lever i, gør, at vi måske skal tænke anderledes end tidligere, men det bør ikke forandre forlagets grundlæggende opgave: At udgive god, væsentlig og vigtig litteratur, skriver Morten Hesseldahl i meddelelsen. Han tiltræder sin stilling senest 1. maj.

Gyldendal er Danmarks klart største forlag og med et stiftelsesår i 1770 også et af de ældste. Morten Hesseldahl er dog langt fra uerfaren, når det kommer til store, danske kulturinstitutioner. Hans nuværende stilling som teaterchef på Det Kongelige Teater kom efter, at han i flere år var kulturdirektør i Danmarks Radio. Før det var han direktør for Dagbladet Information.

Ud over direktørposterne er Morten Hesseldahl medlem af bestyrelsen i Det Obelske Familiefond og Kungeliga Operan i Stockholm.

/ritzau

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus For abonnenter

Endnu en mor tiltalt i sag om sex-overgreb: Datter blev bedøvet og udsat for groft seksuelt misbrug

Blog

Blog: Lad os nu udskifte den rædsel af en nationalsang!

Danmarks Radio markerede traditionen tro nytåret med rådhusklokker, fyrværkeri og DR Pige Koret. Men helt bemærkelsesværdigt præsenterede den nedsparede statsradiofoni en splinterny optagelse sammen med stjernemusikerne i Den Danske Strygekvartet. Og skulle man ikke have opdaget det på grund af almindelig træthed, buldrende brag, løsslupne champagnepropper, forvrøvlede onkler, berusede teenagere, gøende hunde eller festende naboer, kan du få lidt hjælp her! Der var nemlig et tydeligt budskab i repertoiret på de fire fremførte sange: Lad os nu få en nationalsang, som hæver sig over den bedagede, udtjente, lettere patetiske og banale Oehlenschläger-hymne, som vi og tidligere generationer er blevet plaget med siden 1819. Vel var det trange tider efter den ydmygende statsbankerot i 1813 og Norges farvel til unionen året. Lige så deprimerende var Frederik VI´s håbløse klamren sig til taberen Napoleon, selv om kongens rådgivere mindeligt bad ham skifte side i tide. Adam Oehlenschläger og jeg er faktisk begge to studenter fra Efterslægtsselskabets Skole, men vi bliver nok ikke enige om de lyriske kvaliteter i hans selvudnævnte ”Fædrelands Sang”. Det er jo så ravende banalt, at selv Richard Ragnvald fremstår som kunst. Og så er det galt! Der er et yndigt land, det står med brede bøge nær salten østerstrand.| Det bugter sig i bakke, dal, det hedder gamle Danmark og det er Frejas sal. Og for at understrege håbløsheden og de anstrengte rim napper vi altid sidste halvdel af og den 12.!! afsluttende strofe, når vi skal spille landskampe eller være højtidelige. Vort gamle Danmark skal bestå, så længe bøgen speiler sin top i bølgen blå.

Annonce
var adsmtag = adsmtag || {}; adsmtag.cmd = adsmtag.cmd || [];