Annonce
Debat

Gymnasieelever protesterer: Vil regeringen teste, hvor dårlige vi er, fremfor, hvor gode vi er?

"Det føles, som om regeringen vil teste, hvor dårlige vi er, frem for at teste, hvor gode vi er. Vi føler ikke, der er blevet taget hånd om os, som der burde", skriver Laura Olsen og Sam Diba. Arkivfoto: Anthon Unger/Ritzau Scanpix

DEBAT: Kære politikere, tak for den tidlige udmelding om vores eksamener til sommer. Der er nogle ting, som vi ikke er tilfredse med i forhold til de valg, som I har truffet.

Vi vil først og fremmest understrege, at vi ikke er utaknemmelige over det arbejde, I har gjort, for det er rart, at der er blevet taget stilling til os gymnasieelever, men vi er utilfredse med den måde, I har håndteret det på.

Til forskel for årgang 17-20 skal afgangsklasserne på vores årgang i år op til to mundtlige eksamener og dansk skriftlig eksamen samt SRP-forsvar. Desuden er vores læseferie blevet forkortet til fordel for mere undervisning. Dette synes vi ikke giver nogen mening, da vi rent faktisk har brug for vores læseferie, nu hvor vi skal op til tre mundtlige eksamener.

Årgang 20 fik også fjernet dele af deres læseferie, men man kan ikke sammenligne vores situation med årgang 20, som kun skulle op til én mundtlig prøve. Vi kan ikke rigtigt se, hvornår vi skal læse op, når læseferien er forkortet.


I et forsøg på at hjælpe os har I faktisk øget arbejdsbyrden, og det er ikke rimeligt. Vi kræver, at vi skal have lige vilkår som årgang 20, da vi har modtaget betydeligt mere virtuel undervisning, end de har.


Desuden er vi kede af, at I har besluttet, at det kun er A-fagene, I kan udtrække til eksamen. Vi har været mere udfordrede i vores A-fag, da vi også blev ramt af nedlukning i foråret 2020, og desuden er det en ekstra udfordring for de naturvidenskabelige klasser, musikklasserne og generelt de kunstneriske klasser, da en stor del af den praktiske undervisning i form af forsøg i naturvidenskabelige fag og sammenspil i musik med mere er gået tabt.

Vi er rimeligt trætte af, at I har fjernet de skriftlige eksamener, for det har reelt set ikke lettet arbejdsbyrden, da I i forlængelse af dette også forkortede læseferien. Det giver ingen mening, da læseferien nærmest slet ikke når at blive inddraget til de skriftlige eksamener, men til de mundtlige eksamener inddrages læseferien i høj grad, og det er netop de mundtlige eksamener I har besluttet, vi skal op til nu.

Undervisningsministeren, Pernille Rosenkrantz-Theil, nævnte også selv i Aftenshowet, at "gymnasieeleverne sidste år fik bedre skriftlige karakterer end tidligere", og derfor forstår vi heller ikke, hvorfor vi ikke skal op i de skriftlige eksamener. Det føles, som om regeringen vil teste, hvor dårlige vi er, frem for at teste, hvor gode vi er.

Vi føler ikke, der er blevet taget hånd om os, som der burde, for fjernelsen af de skriftlige eksamener har nu også medført, at årskaraktererne og de skriftlige terminsprøver betyder en del mere nu, da det er dem, der bliver ophøjet til eksamenskarakterer, og det lægger et stort pres på os, da vi nu skal tænke på det samtidig med eksamener, SRP og afleveringer. Afleveringer får pludselig en afgørende rolle, som de ikke havde førhen, og det gør, at der er endnu en stor byrde på vores skuldre.

Regeringen meddelte desuden 12. februar, at aftalen omkring sommerens eksamener var blevet justeret, så alle gymnasieklasser alligevel kan komme op til mundtlig matematik på A-niveau, hvilket kom rigtig meget bag på os. Sidste år, da eksamenerne blev aflyst, vedtog regeringen ingen justeringer senere hen, fordi de mente, at det var synd for gymnasieklasserne nu, hvor de var blevet lovet færre eksamener, men i år er det åbenbart i orden at justere på det, som de rent faktisk havde lovet os til at starte med, og dermed give os en sværere studentereksamen.

Så vi beder jer om at overveje, hvilken betydning jeres beslutning rent faktisk har for vores liv lige nu. I et forsøg på at hjælpe os har I faktisk øget arbejdsbyrden, og det er ikke rimeligt. Vi kræver, at vi skal have lige vilkår som årgang 20, da vi har modtaget betydeligt mere virtuel undervisning, end de har.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce