Annonce
Østjylland

Gymnasiet fortsætter sit vokseværk

Også i skoleåret 2016/17 vil Odder Gymnasium have syv nye klasser. 179 elever har nemlig søgt ind på gymnasiet.

I 2015 kunne Odder Gymnasium for første gang indlede et skoleår med hele syv klasser. Og det samme er tilfældet, når skoleåret 2016/17 læses i gang på den anden side af sommerferien.

Annonce

»Vi har fået 179 primære ansøgere, hvilket for os er rigtig mange - men dog ikke lige så mange som i rekordåret sidste år, hvor vi fik 192 ansøgere,« fortæller en tilfreds rektor Lars Bluhme.

»Egentlig troede vi, at sidste års store søgning var en enlig svale, men det lader til, at vi har flytte overlæggeren opad. For nogle år siden lå vi stabilt sådan midt i 150'erne, men vi skal åbenbart og heldigvis vænne os til noget mere,« siger han.

179 elever er for mange til seks klasser, men antallet åbner op for, at der kan optages endnu flere elever på Odder Gymnasium.

»Vi ved, at der typisk kommer nogle elever til, der i første omgang har valgt noget andet ens os. Der er også en mulighed for, at der kommer nogle elever, der ikke har fået plads på gymnasierne i det sydlige Aarhus. Og vi har plads til flere,« siger Lars Bluhme.

Det med »plads nok« er imidlertid en sandhed med modifikationer. For nuværende vil Odder Gymnasium nemlig ikke kunne rumme de 20 klasser, man kommer til at køre med i næste skoleår. Det er de fysiske rammer ganske enkelt til. Men det problem er løst.

»Når det nye skoleår begynder, er de moduler, der skal bruges i forbindelse med Campus Odder, færdigopsatte. Og jeg har booket tre lokaler, hvorved i har plads nok. Og ja, det betyder, at elever og lærere skal gå på en sti mellem gymnasiet og modulerne, men det klarer vi, og så må vi se, hvad der skal ske på sigt,« siger Lars Bluhme og fremhæver at Odder Gymnasiums tvungne ekspansion har flere positive sider.

»Rent økonomisk er det godt for os at få mange elever, det er ingen hemmelighed, selv om det selvfølgelig kræver ekstras ressourcer rent undervisningsmæssigt. Men den kendsgerning, at vi rykker over i de nye moduler sammen med Skanderborg-Odder Center for Uddannelse (handelsskolen, red.), betyder, at vi får fremmet integrationen mellem eleverne på de forskellige uddannelser. Og det er godt,« siger han.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Gå- og cykelgader i midtbyen

Søren Kierkegaard har sagt: ”Af alle latterlige Ting forekommer det mig at være det allerlatterligste at have travlt.” Mit ærinde er at få person-mobilitet i midtbyen til at glide på en god måde. Og derfor foreslår jeg kombinerede gå- og cykelgader i store dele af det centrale Aarhus. Det skal omfatte midtbyens gamle og smalle gader, hvor der ikke er plads til at etablere cykelstier og reelt heller ikke til gennemgående biltrafik, hvis gående skal kunne færdes sikkert her. Det omfatter ikke de nuværende gågader, som fortsat skal være forbeholdt gående. Ej heller nuværende cykelstier. Men de erstatter de nuværende ’cykelgader’, som ikke rigtigt fungerer, fordi trafikken her fortsat foregår på bilernes præmisser og skaber farlige situationer. Se på Mejlgade. Kun de bløde trafikanter har adgang. Fodgængere, løbehjul, skateboard, cykler og måske andre små el-køretøjer blander sig mellem hinanden. Området og gaderne er markeret og utvetydigt skiltet, så selv de mest retningsforvirrede turister forstår det. Fodgængerne har som den ’svageste’ gruppe fortrinsret. Ellers er konceptet, at alle tager hensyn til hinanden – det er den eneste regel. Og det indbefatter naturligvis, at der kun må køres eller cykles i et beskedent tempo. Beboerne kan sive ind og ud med deres biler. Ligesom den nødvendige varetransport. Desuden kan der være adgang for små grønne el-taxaer med en særlig tilladelse, så alle har mulighed for adgang. Og naturligvis skal der være nogle få større trafikårer ind i centrum til den øvrige bil-, bus- og cykeltrafik. Som vi kender det i dag. Kan denne ’sammenblanding’ nu lade sig gøre? JA. Jeg har set det fungere i Bergen, som har en masse bycykler, som kører overalt uden problemer. Og jeg mener, at når vi blot ved, hvad betingelsen er, nemlig at der her skal være plads til alle, så får vi dét til at fungere. Det er vores ansvar, hver især. Det kræver, for det første, at vi tager ansvaret på os og viser hensyn, og for det andet, at vi giver os tid – og her kommer Søren Kierkegaard ind – da det ikke lader sig gøre, hvis vi er fortravlede og stressede. Vi kan godt tage 10 minutter tidligere afsted. Vi kan godt tage det roligt, når der opstår uforudsete ting og forhindringer - for det gør der altid, før eller siden - det er et vilkår i trafikken. Vi kan anerkende, at vi ikke hjælper nogen som helst – og da slet ikke os selv - ved at fare sted og konstant have travlt. Tværtimod. Det hindrer os i at være til stede og omgås andre på en god, rummelig og hensynsfuld måde. Udover hensynsfuldheden gælder trafikkens gyldne hovedregel selvfølgelig; nemlig at køre, gå eller bevæge sig efter forholdene. Og det gør vi altså bedst på den Kierkegaardske måde…

112

Stor politiaktion i Aarhus og Trige: Anholdt for virksomhedsindbrud og omfattende salg af kokain

Annonce