Annonce
Erhverv

Gymnasievenner med milliarddrømme: Aarhus-startup går i krig mod handelsgiganterne

Martin Navne (tv.) og Kristoffer Degn (th.) mener, at de har spottet et stort hul i e-handelsmarkedet, som deres startup, Custimy, skal lukke. Foto: Kasper Løjtved.
Selvom de allerede samarbejder med Facebook og er værdisat til mere end 100 millioner kroner, er ambitionerne endnu større i den unge Aarhus-startup, Custimy, der vil hjælpe mindre online-forhandlere i krigen mod markedskæmperne, der æder en alt for stor bid af kagen.

ERHVERV: I de sene nattetimer på en natklub i Madrid blev en ide født mellem de to gamle gymnasievenner fra Aarhus, Kristoffer Degn og Martin Navne.

- Martin fortæller mig den her ide, han har, om at starte en virksomhed. Og da jeg hører den, svarer jeg, at vi kan revolutionere marketingverdenen, hvis vi gør det her, fortæller Kristoffer Degn til Århus Stiftstidende.

Derfor aftaler de der, mellem dansende, festglade spaniere, at opsige hver deres direktørjob for at satse benhårdt på at lukke hullet på markedet og gøre ideen til virkelighed.

Annonce

Martin fortæller mig den her ide, han har, om at starte en virksomhed. Og da jeg hører den, svarer jeg, at vi kan revolutionere marketingverdenen, hvis vi gør det her.

Kristoffer Degn, stifter og medejer af Custimy.

I dag er det blevet til startuppen Custimy, som - til trods for kun at have været i luften i lidt over et år - nu er mere end 100 millioner kroner værd, samarbejder med Facebook og har kontorer i Aarhus, København og Warszava.

Få æder størstedelen af kagen

Amazon, Zalando, Nemlig.com og Boozt. Når vi handler online, overser vi ofte de mindre forhandlere og går direkte til de største spillere på markedet.

Zalando æder eksempelvis alene næsten fem procent af kagen på det danske marked for onlinehandel, og en del af forklaringen på den ulige magtbalance ligger i brugen af data.

Kristoffer Degn har stor erfaring med e-commerce fra sin tid i Firtal, der konkurrerede med - og senere blev opkøbt af - Matas, hvorfor hans rolle primært har været at bringe produktet i øjenhøjde med kunderne, mens Martin Navne i højere grad har stået for selve produktudviklingen grundet hans fem års erfaring med kundedatabaseløsninger fra London. Foto: Kasper Løjtved.

De store virksomheder bruger nemlig enorme mængder ressourcer på at tilegne sig data på deres kunder, som de bruger i alt fra annoncering til udviklingen af en personaliseret kundeoplevelse, der skal vise os forbrugere lige præcis de produkter, vi gerne vil have, når vi vil have dem.

Der er stor konkurrence om forbrugerne. Det har sendt priserne på data i vejret, og så vinder dem, der kan betale den pris. Men de små virksomheder behøver ikke altid at blive kørt over af de store, der kan betale den bedste pris.

Kristoffer Degn, stifter og medejer af Custimy.

Og selvom de ikke regner med helt at udjævne magtforskellene på markedet, så er det lige netop den kløft i adgangen til data, Custimy håber at gøre mindre.

- Vi har som de eneste valgt at henvende os specifikt til de små- og mellemstore webshopejere, fordi det er blevet billigere at udvikle den her form for software, der kan hjælpe dem med at tage intelligente databaserede beslutninger.

- Der er stor konkurrence om forbrugerne. Det har sendt priserne på data i vejret, og så vinder dem, der kan betale den pris. Men de små virksomheder behøver ikke altid at blive kørt over af de store, der kan betale den bedste pris, og det vil vi hjælpe dem med, fortæller Kristoffer Degn.

Annonce

Eksplosiv vækstpotentiale, milliarddrømme og Facebook-samarbejde

Der er bred enighed om, at det i fremtiden kun bliver vigtigere for forhandlerne at indsamle og eje egen data på sine kunder, hvilket kan sende markedet for de løsninger, Custimy tilbyder, ud i en eksplosiv vækst.

Vækstpotentialet blev især tydeligt, dengang Apple lancerede en opdatering, der tvang brugerne til aktivt at give tilladelse til at dele deres data med Facebook. Det valgte mange ikke at gøre, og pludselig havde virksomhederne adgang til langt mindre data end tidligere.

Derfor er det heller ikke så mærkeligt, at Custimy i sommer landede en investering på i omegnen af fem millioner dollars, og at de på under et år var værdisat til mere end 100 millioner kroner.

Sådan fungerer det - kort fortalt

  • Custimys kunder køber sig til en billig pris adgang til et CDP-produkt (Customer Data Platform).
  • Softwarepakken indsamler og analyserer data for webshopperne.
  • Dataen kan webshopejerne bruge til at lære deres egen forretning at kende og tage beslutninger baseret på data frem for mavefornemmelser.
  • De får på den måde indsigt i en masse basale ting. Hvor kommer deres kunder fra, hvor mange varer kommer der retur, hvad er deres profit - og så videre.
  • Samtidig lærer de deres kunder bedre at kende, så de kan målrette markedsføringen og skabe en bedre kundeoplevelse.
  • Derudover giver dataindsamlingen dem mulighed for at eje egen data, hvilket gør dem mere uafhængige af tredjeparter som Facebook og Google. 

Også førnævnte Facebook har vist interesse for dem, da Custimy blev udvalgt til at bidrage med ekspertise på, hvordan de små- og mellemstore virksomheder kommer tilbage på annonce-landkortet.

- Langsigtet er det planen, at vi rammer unicorn-status (startup værdisat til mere end 1 milliard dollars red.) i løbet af de næste fem års tid. Det kan det her Facebook-projekt og interesse fra Venture-fonde gøre skelsættende ting for, fortæller Kristoffer Degn og fortsætter:

- Men kortsigtet vil vi gerne åbne flere kontorer i udlandet, så vi kan kommercialisere Custimy internationalt. Det næste bliver nok i Storbritannien eller Tyskland. Vi vil gerne stadig hjælpe de danske SMV'er, men der er kun omkring 7,5 tusinde af dem, så vi ville virkelig skulle erobre markedet, hvis vi skal opnå unicorn-status.

Lørdag er han og hans kompagnon, Martin Navne, at finde i Dubai, hvor Custimy indenfor kategorien digitalisering repræsenterer Danmark ved verdensudstillingen World Expo 2020.

Annonce
Aarhus For abonnenter

Uro om kulegravning af omstridt psykolog: Sagen står til at blive skrinlagt - men er alle sten vendt i Aarhus?

Danmark

Lørdagens coronatal: 3744 nye smittetilfælde og 13 dødsfald

Annonce
Annonce
Annonce
Alarm 112

61-årig kvinde død efter hestevognsulykke på Lille Torv

Aarhus For abonnenter

Guide til Michelin-kokkenes favoritspisesteder i Aarhus: Her tager vi hen i vores fritid

Kultur

Så lykkedes det endelig at finde en køber: Skovmøllen solgt og udvider åbningstiden

Aarhus

Politiker slår i bordet: - Træf beslutning om ny jernbane nu. Alt andet er urimeligt over for Solbjerg

For abonnenter

Anmeldelse: Føj for nogle ækle nisser på Netflix

Debat For abonnenter

Stiften mener: Sygeplejerskerne har fat i den lange ende

Podcast

Lyt: De rigeste i Danmark skovler penge ind - Bestsellerejer og Lego-milliardær mærker ikke meget til coronakrisen

Debat

En lærer færdes på en møgbeskidt århusskole: Er der overhovedet en nedre standard for rengøring på byens skoler?

Kollegaer slækker på hygiejnen: Fagforening efterlyser mere 'corona-politi'

Byudvikling

Så får midtbyen flere idrætsfaciliteter: Den gamle arkitektskole skal tages i brug

Aarhus For abonnenter

Frustrationer står i flammer: Ulovlig strejke og trussel om masse-opsigelser på hospitalet i Skejby

Aarhus

Dagens corona-tal: Laveste antal smittede i Aarhus i to uger

Annonce