Annonce
Sport

Håndboldmænd fejrer sjælden fridag med boblebad og sauna

Håndboldlandsholdet bor i landlige omgivelser 30 kilometer fra kampbyen Varazdin.

Spillerne har fået hele mandagen fri, men der er ikke mange adspredelsesmuligheder i nærheden af EM-lejren.

Der er klipklappere, morgenhår og tilbagelænede attituder på håndboldlandsholdets spillerhotel dagen efter den hårde EM-kamp mod Tyskland ved EM.

Det er ikke kun den vigtige sejr, der har fremkaldt den afslappede stemning på hotellet 30 kilometer fra kampbyen Varazdin, men også det faktum, at landstræner Nikolaj Jacobsen har bevilget sit hold en sjælden fridag.

Bortset fra et møde med det danske pressekorps er der ingenting på programmet. Ser man bort fra den dag, holdet brugte på at rejse til Kroatien, er det første gang siden nytår, at spillerne ikke rører en håndbold.

- Det er eddermaneme rart, siger målmand Jannick Green.

Det danske hold har to kampfri dage inden kampen mod Makedonien, og derfor kan spillerne gøre, hvad der passer dem, inden hverdagen melder sig igen tirsdag.

Men mange aktivitetsmuligheder er der ikke i den lille flække Sveti Martin na Muri, der ligger langt ude af snoede småveje og er omkranset af vinmarker.

Derfor kommer fridagen i store træk til at foregå på hotellet, der har været holdets base siden ankomsten til Kroatien for to uger siden.

- Jeg tror, jeg skal ned i styrkerummet for at holde kroppen en lille smule ved lige. Det er den eneste chance, vi rigtig har for det, siger Jannick Green.

- Vi har sauna og spabad her på hotellet, og det kunne godt være, vi skulle udnytte det. Derudover så har vi kortspil og et hyggerum her på hotellet, og der bliver også sendt håndbold i tv, så vi kan få vores håndbolddosis dækket.

- Kan vi finde et sted at spise, kan det godt være, at vi skal se noget andet end hotelbuffeten, men der er vist ikke så mange muligheder her i området, siger han med et grin.

Også René Toft Hansen skal bruge en del af dagen på en tur i vandet.

- Jeg skal vist slappe af på mit værelse og snakke med dem derhjemme. Senere skal jeg nok også sidde lidt i boblebadet og få musklerne løsnet lidt op.

- Når vi nu har en ekstra hviledag, kan vi udnytte den til at benytte wellnessrummet. Det vil jeg helst ikke dagen før en kamp, siger forsvarsstyrmanden.

Det danske hold spiller sidste mellemrundekamp onsdag klokken 18.15 mod Makedonien.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

Aarhus

To lokale restauranter var samlet til Michelin-aften: - Vi er glade for udmærkelsen, nu går vi efter en stjerne næste år

Aarhus

Eksperter om Michelin-uddeling: Aarhus bør være særligt skuffede

Annonce