Annonce
Aarhus

Hård kamp om busruten Aarhus-København: Få overblikket over mulighederne

Tyske Flixbus er blevet en stor spiller på ruten Aarhus-København. Flixbus har købt Rød Billet og samarbejder med Rute 1000 og Abildskou Busser, hvis blå buser nu er malet grønne. Arkivfoto.

I løbet af 2017 er der sket omvæltninger på ruten Aarhus-København. Her er et overblik.

AARHUS: Da 2016 blev til 2017 kunne man vælge mellem fire selskaber, hvis man ville med bussen til København:

Abildskou Busser, Rute 1000, Rød Billet og Eurolines.

Siden er der vendt op og ned på meget på den attraktive rute.

Ind er kommet tyske Flixbus, der er Europas største bus-netværk. En position, Flixbus har opnået uden at eje en eneste bus.

Flixbus samarbejder med lokale busvognmænd og driver et simpelt og effektivt bookingsystem.

Her kan kunden købe billetter til de busser, som samarbejdspartnerne driver.

I foråret gik århusianske Abildskou Busser i samarbejde med Flixbus, der også har købt Rød Billet. Rute 1000 er også inde i samarbejdet med Flixbus.

Annonce

Den tyske gigant var tæt på at opnå monopollignende tilstande, hvis ikke det havde været for Molslinjen.

I juli søsatte Molslinjen sit eget busselskab Kombardo Expressen, og nu melder endnu et busselskab, Sortbillet.dk, sig ind i kampen om passagerne på en fjernbus-rute, hvor konkurrencen er knaldhård.

Så knaldhård, at Eurolines, der er et af Europas største busselskaber, efter kort tid måtte opgive sin satsning på at køre bus mellem Aarhus og København.

Vi ser i dag nærmere på de fire største aktører på ruten Aarhus-København: DSB, Flixbus, Kombardo Expressen og Sortbillet.dk.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Stop fodboldbaners plastsvineri

Vidste du, at det måske smadrer havmiljøet, når dit barn går til fodbold? Hvis dit barn spiller på en gammel kunstgræsbane, er det desværre tilfældet. Kunstgræsbaner er ofte lavet af gamle bildæk, der bliver sprættet op og raspet. Det gør banen blød og rar at falde på. På den måde minder det om rigtige græsbaner. Men det raspede bildæk, bliver ikke på banerne, det hentes med hjem og alle mulige andre steder, hvor fodboldspillerne færdes. Derfor kommer det også i grundvandet, og det ryger i havene, derved ødelægges havmiljøet. Og vi risikerer selv at komme til at spise mikroplasten, når de fisk, vi spiser, har indtaget plasten enten som direkte føde, eller fordi de spiser andre dyr, der har det i sig. Nåh, ja de fisk spises også af andre dyr, der spises af større dyr, og så har vi det overalt i naturen. Enhedslisten kræver derfor et stop for anlæg af kunstgræsbaner med det forurenende granulat i, og at vi får de gamle baner skiftet ud med nyt, miljøvenligt kunstgræs. Der findes i dag alternativer lavet af f.eks. kokosfibre, sukkerroer eller olivenkerner – så der er ingen undskyldning for ikke at komme i gang! Sverige overvejer et forbud, og EU-Kommissionen skal til foråret diskutere, hvilke tiltag der skal til. Lad den grønne bølge gå på vores boldbaner – så vi og vores børn kan spille fodbold med god samvittighed!

Aarhus For abonnenter

Bevaringsværdigt byggeri til salg: Prisen starter ved 14 millioner

Aarhus

Bruno har uddannet 400 til at spille jagthorn: - Jeg bliver ved med at spille, så længe jeg kan tygge smør

Danmark

Fund af væsentligt bevismateriale: Ledende nynazist og 27-årig varetægtsfængslet for hærværk på jødisk gravplads

Annonce