Annonce
Aarhus

Hård kamp om busruten Aarhus-København: Få overblikket over mulighederne

Tyske Flixbus er blevet en stor spiller på ruten Aarhus-København. Flixbus har købt Rød Billet og samarbejder med Rute 1000 og Abildskou Busser, hvis blå buser nu er malet grønne. Arkivfoto.

I løbet af 2017 er der sket omvæltninger på ruten Aarhus-København. Her er et overblik.

AARHUS: Da 2016 blev til 2017 kunne man vælge mellem fire selskaber, hvis man ville med bussen til København:

Abildskou Busser, Rute 1000, Rød Billet og Eurolines.

Siden er der vendt op og ned på meget på den attraktive rute.

Ind er kommet tyske Flixbus, der er Europas største bus-netværk. En position, Flixbus har opnået uden at eje en eneste bus.

Flixbus samarbejder med lokale busvognmænd og driver et simpelt og effektivt bookingsystem.

Her kan kunden købe billetter til de busser, som samarbejdspartnerne driver.

I foråret gik århusianske Abildskou Busser i samarbejde med Flixbus, der også har købt Rød Billet. Rute 1000 er også inde i samarbejdet med Flixbus.

Annonce

Den tyske gigant var tæt på at opnå monopollignende tilstande, hvis ikke det havde været for Molslinjen.

I juli søsatte Molslinjen sit eget busselskab Kombardo Expressen, og nu melder endnu et busselskab, Sortbillet.dk, sig ind i kampen om passagerne på en fjernbus-rute, hvor konkurrencen er knaldhård.

Så knaldhård, at Eurolines, der er et af Europas største busselskaber, efter kort tid måtte opgive sin satsning på at køre bus mellem Aarhus og København.

Vi ser i dag nærmere på de fire største aktører på ruten Aarhus-København: DSB, Flixbus, Kombardo Expressen og Sortbillet.dk.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
AGF

Det Hvide Snit afsnit 50: Op på hesten og af sted mod forårssæsonen

Annonce