Annonce
Østjylland

Hårdknude skal væk: Letbanen køber togstationer for otte millioner kroner

Især Syddjurs Kommune har haft problemer med at skubbe gang i projekter for at modernisere de lokale togstationer til letbanen. Nu er der skabt en løsning, hvor Aarhus Letbane har købt stationsarelaer for knap otte millioner kroner. Foto: Henrik Ask

Køb af stationsarealer skal sætte fart i projekter på letbanestationer. Forhandlinger mellem kommuner, DSB, Banedanmark og letbanen var blevet en tidskrævende klods om benet.

ØSTJYLLAND: Aarhus Letbane har købt arealer for knap otte millioner kroner på letbanestationerne.

Det er sket for at løsne en langvarig hårdknude, der forhindrede især Syddjurs Kommune i at komme i gang med projekter for stationsområderne.

- Aarhus Letbane har udelukkende ansvar for perronerne. Men i den aktuelle situation havde vi mulighed for at hjælpe vores samarbejdspartnere videre, og derfor er letbanen gået ind i købet, siger kommunikationschef Jens Velling fra letbanens sekretariat.

Planen er, at Aarhus, Syddjurs og Norddjurs kommuner nu skal købe arealerne af Aarhus Letbane.

Derefter har kommunerne fuld råderet over stationsområderne - og de kan forvandle de eksisterende projekter til virkelighed.

- Ved at samle opgaven med overdragelse hos Aarhus Letbane i stedet for at lade de enkelte kommuner løse opgaven, har man ønsket at gøre overdragelsesprocessen mere smidig for alle parter, uddyber Jens Velling.

Annonce

Fra tog- til letbanestation

På Aarhus Letbanes strækning til Grenaa er der planlagt moderniseringer af 10 togstationer. Desuden oprettes der to nye letbanestationer i henholdsvis Hessel ved Grenaa og Thorsager.

Letbanestationen i Hessel er den eneste, hvor håndværkerne har afsluttet det fysiske arbejde. Dog mangler der nogle sikkerhedsmæssige forhold, så stationen ikke kan bruges umiddelbart efter letbanens åbning. Forventningen er, at forholdene kan bringes på plads i løbet af få uger efter åbningen.

I Thorsager, Grenaa og Trustrup er letbanestationerne næsten færdig. Der mangler eksempelvis asfaltering af et parkeringsområde i Trustrup samt etablering af et toilet i Thorsager.

Tre togstationer moderniseres ikke. På de resterende otte togstationer på strækningen til Grenaa er der endnu ikke sat gang i projekterne.

Optimistisk borgmester

I Syddjurs Kommune får letbanens køb af stationsområderne optimismen til at spire hos borgmester Ole Bollesen (S).

- Det har været en meget lang proces med rigtigt svære forhandlinger blandt mange aktører. Men med denne løsning begynder det at se lysere ud, siger Ole Bollesen.

Aarhus Letbane I/S erhvervet stationsarealer samt udstyr fra DSB for præcist 7.829.814 kroner.

Der er lagt op til, at de tre kommuner samlet betaler Aarhus Letbane 7.530.212 kroner.

Letbanens tab på knap 300.000 kroner skyldes, at rejsekortudstyr, infostandere med videre ikke skal videreoverdrages til kommunerne.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Parkering på fiskerihavnen. Er vi blot en stime gubbier i akvariet?

Det forekommer mig ret bizart, at to rådmænd offentligt diskuterer, hvem der mon er skyldig i den ene fejl efter den anden, samtidig med at vi borgere blot ser på cirkusset. Det var i ingens interesse, at parkeringsforholdene blev ændret på Fiskerihavnen. Men af en eller anden finurlig bureaukratisk grund ændrede man det uden argumentatorisk grund. Vi så det også med projekt Aarhus Folkepark, hvor der heldigvis blev oprettet borgergrupper mod indgriben i vores grønne områder. Burde det overhovedet være nødvendigt at oprette protestgrupper? Burde borgerdemokrati/-inddragelse ikke være en ren selvfølge? Heldigvis landede Lind Invest og Salling Fondene lidt ro på bølgen i akvariet. Men også her går det stærkt, og før vi fik set os om, hed projektet pludselig Kongelunden. Jo, demokratiets vej i akvariet vil ingen ende tage. Gubbierne svømmer konstant rundt og følger bare strømmen af fodringen fra oven. Det er, som om byrådets aktører i akvariet helt har glemt, at de er medaktører og skal varetage miljøet i vandet til gavn for alle. Det kunne være ønskeligt, at man lyttede noget mere til borgerne og stillede dem overfor flere valg, så det ganske enkelt var flertallet, der havde en sidste stemme, i forhold til om det skal være den ene eller den andens byudviklers forslag, der bliver realiseret i de forskellige enormt store projekter, der skal udvikle byen. Vi skal alle være her, og vi skal alle behandles med respekt.

Annonce