Annonce
Aarhus

Høj luftfugtighed og lave temperaturer er gift for Letbanen: Henter erfaringer fra hele Europa for at finde en løsning

Ude af drift. Sådan lød det flere steder på Letbane strækningen tirsdag morgen. Foto: Annelene Petersen
Frost på køreledningerne satte Letbanen ud af spil tirsdag morgen. Det er kombinationen af høj luftfugtighed og lave temperaturer, der giver problemer, selvom der er kørt glycerin ud på ledningerne.

AARHUS: Tirsdag morgen var den gal igen. Frost på køreledningerne satte Letbanen skakmat og derfor måtte driften indstilles på store dele af ruterne. Mellem Odder og Aarhus H var der slet ikke nogen aktivitet det meste af dagen, ligesom der ikke var aktivitet mellem Ryomgård og Aarhus H på strækningen til Grenå.

Det var tredje gang i det nye år, at banen var i problemer på grund af det kolde vintervejr. Det er kombinationen af høj luftfugtighed og lave temperaturer, der for alvor sætter banen under pres. Især på de lange strækninger uden for byerne, hvor ledningerne simpelthen når at fryse til igen, før et tog passerer, fordi Letbanen er enkeltsporet.

- Det er kombinationen af høj luftfugtighed på over 80 procent og temperaturer under plus to, der driller os. På dele af strækningen kører vi også tæt på havet og det gør, at det hurtigt bliver koldere, fortæller Letbanens administrerende direktør, Michael Borre.

Annonce


Luftfugtigheden er så høj, at du vil blive våd, hvis du går igennem det. Det er lidt det samme der sker med køreledningen. Ledningen bliver så våd, at glycerinen ikke har nogen effekt. Så selvom vi har været ude med glycerin, så er isen kommet på alligevel. Det er som om, at rimtågen skyller glycerinen af.

Michael Borre


I sæsonen 2018/2019 forsøgte man at køre isen af ledningerne ved at lave tomkørsel på strækningerne om natten. Det fungerede ikke helt efter planen og derfor blev det erstattet af nyindkøbte glycerinanlæg, der skal være med til at forebygge, at der kommer is på køreledningerne. Kommer der is på ledningerne, så kan togene ikke trække den fornødne strøm til at køre.

Høj luftfugtighed

I de tre tilfælde, der har været i det nye år, har det været tæt rimtåge, der har drillet driften. Ifølge Letbanens direktør Michael Borre var luftfugtigheden tæt på 100 procent natten til 2. januar, hvor vejret satte Letbanen ud af spil. 12. januar var luftfugtigheden igen over 95, og selvom man denne gang var forberedt på, hvad der ville komme, så havde den påsmurte glycerin ikke den ønskede effekt.

Det var også tilfældet tirsdag morgen.

- Luftfugtigheden er så høj, at du vil blive våd, hvis du går igennem det. Det er lidt det samme der sker med køreledningen. Ledningen bliver så våd, at glycerinen ikke har nogen effekt. Så selvom vi har været ude med glycerin, så er isen kommet på alligevel. Det er som om, at rimtågen skyller glycerinen af, siger Michael Borre.

- Glycerinen virker forebyggende i de fleste tilfælde, men når luftfugtigheden er over 95, så virker det ikke efter hensigten, siger han.

Annonce

Ikke mange gængse modeller

Letbanen er i fuld gang med at kigge nærmere på, hvordan man kan undgå lignende situationer i fremtiden.

- Vi er i gang med at lave nye undersøgelser. Findes der et bedre middel end glycerin eller kan man eventuelt supplere det med noget, der gør virkningen bedre? Glycerinen virker i 95 procent af tilfældene, så det har jo en effekt. Vores største udfordring er, at der ikke findes så mange gængse Letbane-modeller rundt i verden, siger direktøren.

Han fortæller, at Letbanens tog er kendetegnet ved, at de kører på 750 volt jævnstrøm, mens de normale DSB-tog kører på 25000 volt vekselstrøm. DSB-togene kan derfor trække meget mere strøm til sig og nærmest blæse isen af, når de kører.

Letbanen er ved at undersøge om man kan ændre på de nuværende tog, så de vil være i stand til at trække mere strøm til.

Annonce

Dyre blå ledninger

Der findes også et andet alternativ, der hedder 'System Blue Wire', som varmer ledningerne op, så der ikke kommer is på ledningerne. Det er dog en meget dyr løsning og vil være mere ideel som supplement på udsatte steder end at skulle dække hele Letbanens 130 kilometer lange strækning.

Letbanen er i tæt dialog med lignende baner i Bergen i Norge og Edinburgh i Skotland for at udveksle erfaringer i forhold til hvordan man skal begå sig, når temperaturerne  dykker.

I Norge benytter de sig af en væske, der hedder Glykol, som fjerner isen, hvorefter de skraber ledningerne. Forskellen er dog, at deres letbane er dobbeltsporet. Nøjagtigt som den i Edinburgh.

Skotterne bruger glycerin til at forebygge is på køreledningen, men bøvler med lignende problemer som i Aarhus. Faktisk holdt banen i Edinburgh helt stille hele 12. januar på grund af samme problemer som i Aarhus.

Annonce

Busser gjort klar

Derfor bruger de tre byer hinanden som sparringspartnere for at komme frem til bedre løsninger, når temperaturerne sinker sig.

- Nu har vi haft tre dage med driftsproblemer på årets første 33 dage. Vi kører fint de andre dage, men det er meget frustrerende, at vi bliver ramt af de her problemer. Ikke mindst for vores passagerer, som vi gerne vil give de bedste rejsebetingelser. Vi ved, at vi har problemer, når luftfugtigheden er høj og temperaturerne lave. Derfor har vi også gjort busser parat. Det hjælper lidt, men det tager bare længere tid i bus end med Letbanen. Derfor arbejder vi også hårdt på at finde nogle løsningsforslag, som vi kan præsentere for bestyrelsen, siger den administrerende direktør, Michael Borre.

Annonce
Byudvikling For abonnenter

Dan vil bygge en helt ny by på sine marker: Her kan 3.000-4.000 mennesker få hygge og sundhed for sjælen

Aarhus

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Danmark

Tirsdagens coronatal: 457 nye smittetilfælde - seks døde

Annonce
Annonce
Annonce
Sport

Stor donation skal hjælpe atleter til OL: - Det giver mulighed for en mere professionel tilværelse

AGF For abonnenter

Kommentar: Derfor gør Mustapha Bundu AGF til et helt andet fodboldhold

Aarhus

Se video og billeder: Så flot er havnens nye slæbebåd

Alarm 112

Dyr skudt med pil i Dyrehaven: - Det kunne godt ligne en 'mørkets gerning'

Byudvikling

Der skal mere gang i de mindre byer: Rådmand vil have endnu mere byliv i oplandsbyerne

Aarhus For abonnenter

Motorvejstilslutning ved Hørning er en håbløs flaskehals: Når Beder-Beringvejen åbner bliver det endnu værre

Debat

Når hjemløse har brug for at komme på fode igen: Her har vi fundet et himmerige

Aarhus

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Aarhus

Aflyst, forsinket, tom og alt for dyr: Letbanen sætter sindene i kog, men er påstandene korrekte?

Danmark

Mormor advarer om trend på TikTok: Barnebarn svært forbrændt af stikflamme fra brandfarlig leg med spraydåse

AGF

Efter voldsom ulykke i træningscenter: Spillerforening forventer, at AGF strammer op på sikkerheden

Danmark For abonnenter

Sygeplejestrejke spænder ben for coronasmittede: Senfølgeramte i Aarhus venter i månedsvis på hjælp

Aarhus

TV 2 taber i Højesteret: Forbud mod skjulte optagelser på plejehjem var ok

Annonce