Annonce
Biler

Høj og heftig topmodel fra Audi

V8-motoren får et boost fra en elektrisk kompressor, der får accelerationen ned på 5,0 sek.
Den nye Audi SQ8 er en voldsom suv-coupé med V8-dieselmotor på 435 hk, der bliver toppen i mærkets modelrække af høje biler, og som kommer herhjemme til efteråret.

En V8 dieselmotor på 435 hk er ikke hverdagskost. Men det er ikke desto mindre, hvad Audi installerer i den nye SQ8 coupé, som er topmodellen i rækken af høje biler hos mærket med de fire ringe.

Det er en bil, som med det setup ikke har nogle umiddelbare direkte konkurrenter, men der er mange høje muskelbiler, som f.eks. den lidt mindre Mercedes AMG GLE Coupé 63 med en 5,5 liter V8 benzinmotor og 557 hk, der gør sig til.

Hjertet i SQ8 er den 4,0 liters TDI biturbo-motor, som leverer et moment på 900 Nm mellem 1.250 – 3.250 omdr. Det rækker til en acceleration 0-100 km/t. på 4,8 sek., mens topfarten er elektronisk begrænset til 250 km/t.

Boostet hentes fra en elektrisk drevet kompressor, der supplerer de to turboladere ved i igangsætning og acceleration. Kræfterne kommer fra et 48 volts-ledningsnet, der også spiller sammen med et mildt hybrid-system, der er med til at spare på dråberne. Audi har dog endnu ikke de officielle WLTP-brændstoftal klar for bilen.

Annonce
SQ8 er online med lyskryds-information, så føreren kan tilpasse kørslen og ved, hvornår signalet skifter fra rødt til grønt.

Flere opsætninger

Modellen er som udgangspunkt udstyret med Audi Drive Select, der kan sætte bilen op i forskellige køre-indstillinger og luftaffjedring, som kan bruges til at justere bilen til kørsel på både vej og i terræn, hvor højden kan hæves med 90 mm.

På vejen er et sportsdifferentiale med til at trække bilen bedre rundt i sving. På den måde udvides Quattro-firehjulstrækket med et automatisk spærrende midterdifferentiale. Her kan man tilkøbe firehjulsstyring, som giver et pift til adrætheden, og hvor baghjulene drejes modsat forhjulene ved lav fart, og i samme retning ved hastigheder over 60 km/t.

SQ8’eren har også en elektromekanisk aktiv krængningsstabilisering, hvor en elmotor på hver aksel mindsker karrosseribevægelserne på ujævnvej og strammer karrosseriet op ved sportslig kørsel.

Grøn bølge ved lyskryds

Inden døre byder modellen på det digitale Audi virtual cockpit som standard. Her kan føreren vælge en performance-visning, hvor omdrejningstælleren fylder mest, mens ydelse og drejnings­moment vises i pct. Oven i det kommer to store berøringsskærme med mærkbar og akustisk feedback. Her er også mulighed for stemmestyring, og som noget nyt er Amazon-stemmetjenesten Alexa nu integreret i MMI-infotainment-systemet.

Bilen er online med hurtig dataoverførsel, som også bruges til at gøre kørslen mere effektiv. Således har systemet en lyskryds-information, hvor føreren kan vælge den fart, der passer til den næste grønne bølge. Samtidig kan man ved rødt lys se, hvor mange sek. der går, før lyset skifter til grønt. Med de såkaldte Car-to-X-tjenester kan man også få beskeder om farer forude på vejbanen eller specielle vejskilte.

Den nye Audi SQ8 lander herhjemme til efteråret. Danske priser og udstyr kendes endnu ikke.

Den store og høje Audi SQ8 er lige så kraftig, som den ser ud. V8-dieselmotoren yder nemlig 435 hk. Foto: Audi

Brødtekst

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Blog

Blog: Julen varer ikke ret meget længere

For os, der nu er den ældste generation, er det ikke noget problem i hukommelsen at genskabe barndommens lykkeland i 1950’erne. Om man boede i midtbyen, på Trøjborg eller på Frederiksbjerg var et fedt, for det var det samme alle steder: boligblokke i fire-fem etager, der lå i karréer med gaderne på kryds og tværs. Og forsynings-centralerne lå lige henne på gadehjørnerne. Der lå en købmandsbutik på det ene hjørne, en bager på det andet, en slagter på det tredje og endelig en grønthandler på det fjerde. Og der var snesevis af dem, for de lå på hvert eneste gadehjørne overalt i byen. Men i 1960’erne og 1970’erne forsvandt alle disse småhandlende i løbet af en forholdsvis kort årrække; facaderne blev muret til og der blev indrettet hjørnelejligheder i de tidligere butikker. De store supermarkeder tog dem, gik vi og sagde – endskønt købmandens, slagterens og grønthandlerens butikslukning kun kunne tilskrives os selv. Det var jo os – kunderne – som holdt op med at handle hos dem, da vi i stedet søgte indenfor i det spændende supermarked med de bugnende varehylder og de deraf nødvendige indkøbsvogne. Og vi fik da også en form for personlig kontakt med den søde kassedame. Det var dét, der slog købmanden ihjel. Men det var kun indirekte supermarkedets skyld! Og nu gentager historien sig, men denne gang er det udvalgsforretningerne det går ud over. Tøj, sko, isenkram, smykker, bøger and-you-name-it bliver nu ligesom i 1960’erne solgt i nye og anderledes ”butikker” – nu kaldes de bare internettet. Nu skal folk end ikke rejse sig fra sofaen længere for at handle, hvorfor historien gentager sig: det er heller ikke nyheden e-handel, som nu er skyld i at de små fysiske butikker får det sværere og sværere – det er og bliver os, kunderne, der er begyndt at handle anderledes. Det hele skal naturligvis ses i sammenhæng med, at handels-uvidende byrådsmedlemmer og deres tilsvarende embedsmænd ommøblerer byen, så den sidste lyst, kunderne måtte have for at tage ind i city for at købe varer, nok også skal blive elimineret. Det bliver gjort vanskeligere og vanskeligere at køre rundt i byen – og det bliver efterhånden komplet umuliggjort at finde parkeringspladser. Det sidste fordi kommunen fjerner alle gammelkendte p-pladser for at tvinge bilisterne til at bruge kommunens egne p-misfostre Navitas og Dokk1 – som dog aldrig, aldrig, aldrig nogensinde bliver rentable, fordi de er placeret komplet tåbeligt i forhold til byens handelsliv. Butikker lukker vedvarende i hobetal. Det sker på daglig basis. Og som noget helt nyt ser vi nu også gamle, fine, velanskrevne og –konsoliderede firmaer indskrænke og lukke tabsgivende filialer, simpelthen for at rebe sejlene. Noget de store kædefirmaer af prestigemæssige årsager ikke tidligere har beskæftiget sig for alvor med – men nu udvises rettidig omhu og damage control. Så kig dig derfor godt rundt omkring på alle juledekorationerne, når du i disse dage er ud at købe julegaver. For det er meget tænkeligt, at julen ikke varer så meget længere. I takt med at der bliver færre butikker med næsten ingen omsætning fordi vi køber det meste på nettet, så bliver der heller ikke råd til for gadeforeningerne at sætte julepynt op. Flere af byens kendte handelsgader har jo allerede for længst fravalgt juledekorationerne, og indenfor en kort årrække kommer Strøgets flotte stjernehimmel formentlig heller ikke op. Det koster hvert år en halv million kroner, men med flere og flere ikke-betalende medlemsbutikker, bliver det jo umuligt for Strøgforeningen at finde økonomi til at bruge så mange penge på julelys. Men vi kan ikke stoppe det. Man har aldrig kunne stoppe naturlig udvikling. I 1960’erne buldrede supermarkederne frem og nu om dage er det så handlen på nettet. Det står ikke til at ændre. Det eneste vi så bare skal huske på, når vi om nogle år savner de hyggelige julelys i gaderne, er årsagen til, at der ikke længere er råd til den glædelige julehygge. Der er for få fysiske butikker til at betale.

Aarhus

Turbåd inspiceret efter at kvinder faldt i havnen: Søfartsstyrelsen fandt mangler i forbindelse med sikkerheden

112

Forundret formand for Vejlby-Risskov Hallen: Er uforvarende blevet en del af svindelsag i Forsvaret

Annonce