Annonce
Biler

Høj Toyota springer ud som plug-in-hybrid

Den høje Toyota Rav4 kommer nu som plug-in hybrid med en rækkevidde, der hedder 60 km på ren el. Foto: Toyota.
Toyota RAV4 kommer som plug-in-hybrid med 306 hk og et batteri, der fuldt opladet giver en rækkevidde, som hedder 60 kilometer på strøm.

Den høje Toyota RAV4 ruller sig nu ud som plug-in-hybrid. SUV-modellen, der netop er præsenteret med den nye teknologi, byder sig ovenikøbet til som den mest kraftfulde RAV4 nogensinde. Bilen, der kun kommer med firehjulstræk, leverer nemlig en systemeffekt på hele 306 hk, der klarer at flytte bilen fra 0 til 100 kilometer i timen på kun 6,2 sekunder. Efter at strømkablet har været en tur i stikket, kører RAV4 60 kilometer på ren strøm.

Den nye model, som er vist på det store motorshow i Los Angeles, er den seneste knopskydning på seneste generation af RAV4 fra i fjor. Den har herhjemme fået godt fat. Modellen fås med i 2,0-liters motor på 175 hk i versionen med forhjulstræk, mens en 2,5-liters motor, som danner basis for plug-in-hybriden, i dag findes i de nuværende hybridversioner. Her yder den 218 hk i den forhjulstrukne version og 222 hk i versionen med firehjulstræk.

Plug-in-versionen er dog mere drøj i brug og har en brændstoføkonomi på 77 km/l og et udslip på 30 gram CO2 pr. kilometer efter den noget teoretiske skala for opladningshybrider.

Annonce

Gennemsnitlig afstand

Toyota peger på, at den gennemsnitlige afstand mellem hjem og arbejde ifølge Danmarks Statistik ligger på 22 kilometer, hvilket betyder, at man kan pendle begge veje med RAV4’eren som opladningshybrid. Dette må dog siges at afhænge meget af personlige forhold.

Anders Tystrup, der er pressechef for Toyota, kan ikke på nuværende tidspunkt uddybe, om der kommer RAV4 i plug-in-versioner med mindre motorkraft, eller fortælle om andre kommende plug-in-hybrider i Toyota-programmet.

De danske priser eller oplysninger om udstyr kommer først, når vi nærmer os datoen for introduktion i slutningen af 2020.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Forudsigelig blæst om vindmøller

Aarhus Kommune har et ædelt mål: At blive CO2-neutral i 2030. Det får vidtrækkende konsekvenser. Vi kommer både til at spare, hvor vi kan på alt, som udleder CO2. Vi kommer til at dyrke meget mere særligt CO2-opslugende natur. Og så kommer vi selvfølgelig til at bidrage, hvor vi kan til at fremme vedvarende energi - vindmøller, for eksempel. At vi både skal og bør byde ind på en omstilling til vedvarende energi, det er vi næppe uenige om, vel? Men når det kommer til, hvor for eksempel vindmøllerne kan stå i vores kommune, så har vi balladen. Lige nu er tre placeringer i offentlig høring, og ikke overraskende er der blæst om alle tre. For det første ser kommunen for sig, at der godt kan stå nogle kæmpevindmøller på Aarhus Havn. Det har udløst protester fra beboere på Aarhus Ø, hvilket bestemt ikke kan overraske. Som vi tidligere har skrevet i en leder i denne avis: Hvis man leder efter ballade, så kan man være sikker på at få det ved at rejse vindmøller midt i den udsigt, som beboerne i de nye prestigebydele nær havnen i Aarhus har betalt kassen for. Og egentlig er det jo heller ikke fair at spolere deres havudsigter med snurrende og blinkende møllevinger, som de ikke lige havde set komme, da de købte deres lejligheder, vel? Dernæst har kommunen behændigt foreslået andre vindmøller så tæt op ad kommunegrænsen mod Favrskov og Syddjurs, at det ikke generer ret mange af Aarhus Kommunes egne borgere. I Syddjurs har de dog set, hvad der er i gære ved Vosnæs - og fra Syddjurs' borgmester Ole Bollesen (S) er der kommet en officiel protest: Det vil ødelægge landskabsoplevelsen med mere ved Kalø Vig, skriver han. Hvilket flugter fuldstændigt med, hvad borgere i nærområdet også påpeger. Og de har jo ret. Heller ikke her vil møllerne pynte. Tilbage er placeringen tæt på trafikknudepunktet, hvor Djurslandsmotorvejen møder E45. Den synes umiddelbart mest oplagt af de tre, for her er i forvejen en vis støj fra trafikken og i øvrigt planer om at plante masser af vild, CO2-opslugende natur til glæde for både klima, grundvand og friluftsvenner, uanset om de går op i flora, fauna eller bruger naturen til motion eller hundeluftning. Men også her er der ballade om planerne, som går ud over særligt beskyttet natur. Så her foreslår Danmarks Naturfredningsforening, at Aarhus Kommune laver aftale om, at møllerne kan rykkes lidt ind i Favrskov, hvilket vores gode naboer her næppe vil være med til. For det vil begrænse mulighederne for at byudvikle ved Søften. Så hvad nu? Vi har skrevet det før: Drop planerne om møller nær Aarhus og send dem til havs, hvor de generer mindst.

Aarhus

Turbåd ligger stille i Aarhus Havn: Søfartsstyrelsen fandt mangler i forbindelse med sikkerheden

Annonce