Annonce
Sport

Højbjerg Badminton Klub vil være første-vælger ved Final Four

Michael Kjeldsen er glad for den teamånd, der er kommet i Højbjerg Badminton Klub. En ånd, der blandt andet har været årsagen til, at århusianerne har mulighed for at vinde grundspillet i ligaen. Foto: Tine Bay
Den århusianske badmintonligaklub har en ambition om at vinde grundspillet og dermed sikre sig muligheden for at kunne vælge sin semifinalemodstander ved Final Four til april i Brøndbyhallen.

BADMINTON: Da Højbjerg Badminton Klub for fem år siden hentede sportschef Michael Kjeldsen til klubben, var det med en ambition om, at Aarhus skulle sig tilbage på landkortet og kæmpe med om de øverste placeringer i den hjemlige række.

Højbjerg Badminton Klub skal være dansk mester i 2020, lød det blandt andet.

En ambition, som den århusianske klub har bragt sig væsentligt tættere på. Med to runder tilbage af grundspillet er Højbjerg Badminton Klub i front af ligaen og kan sikre sig et solidt udgangspunkt til det afgørende Final Four stævne i Brøndbyhallen til april, hvis holdet formår at fastholde topplaceringen. Det nye tiltag i den bedste badmintonrække betyder, at den danske mester skal findes over en weekend, hvor der fredag spilles semifinaler mellem de fire øverste i grundspillet og finale og bronzekamp dagen efter.

Vinderen af grundspillet kan selv vælge om man vil møde nummer tre eller fire i semifinalen. En mulighed, som Højbjerg Badminton Klub rigtig gerne vil kunne tage med sig.

- Som det er lige nu, så er det vores ambition at vinde grundspillet, så vi får lov til at vælge og dermed få den letteste vej til en finale, siger Højbjerg Badminton Klubs sportschef Michael Kjeldsen.

Klubben indledte grundspillet med at tabe sin allerførste kamp til Skovshoved, men har siden hen gjort rent bord og vundet de efterfølgende fire holdkampe.

- Der var flere grunde til, at vi tabte vores første holdkamp. Alle spillerne havde et stresset program lige op til kampen, fordi der blandt andet var et VM, og derfor var det ikke muligt at samle holdet før i allersidste øjeblik. Derfor kunne vi først mødes to dage før vores første holdkamp, hvor vi stort set var sammen fra morgen til aften, fordi jeg havde en række ting på programmet, som jeg gerne ville have lavet. Det var blandt andet noget teambuilding, som vi først var færdige med ved middag på selve kampdagen. Det var naturligvis ikke optimalt i forhold til en kamp, men hvis vi skulle gøre det, så skulle det være der. Det har også vist sig at være en god beslutning, fordi man kan mærke, at hold og teamånd virkelig er gået op i en højere enhed i efteråret, siger Michael Kjeldsen og tilføjer, at en anden forklaringen på de gode resultater er de unge talenter i klubben, som for alvor er stemplet ind.

- Mads Vestergaard, Amalie Schultz og Natasja Antonisen har gjort det virkelig godt. Natasja og Amalie vandt blandt andet deres damedouble over Christinna Pedersen og hendes makker i vores holdkamp mod Vendsyssel, ligesom Mads og Natasja vandt en mixed double i Team Skælskør, som vi heller ikke havde forventet. Så det er nogle af de ting, som vi har arbejdet på i vores ungdomsafdeling, der er begyndt at virke. Det er ikke bare vores stjerner, men også vores unge talenter, som er begyndt at tage sejre og har været med til at gøre det her muligt. Det er det, som har ført os til en topplacering og har gjort os til den enhed, som vi har forsøgt at skabe, siger Michael Kjeldsen.

Højbjerg spiller de to sidste kampe i grundspillet 28. januar og 3. februar mod henholdsvis Greve og Værløse. Inde de sidste to runder har holdet et forspring på fem point ned til nummer to.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Millionindsprøjtning til århusianske daginstitutioner: 75 pædagoger kan ansættes

Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

Aarhus

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Aarhus

'Daniel fra Rigspolitiet' ville hjælpe 59-årig med banklån: Men den hoppede offeret ikke på

Annonce