Annonce
Østjylland

Den 'lille' E45-løsning vækker bekymring: Allerede otte høringssvar om manglende støjværn

Støjværn omkring motorvejen er blevet efterspurgt i årevis. På Vejdirektoratets plan for E45-udvidelsen mellem Aarhus N og Randers er der indlagt 11 kilometer. Men ingen af dem er med i den del af planen, som er samfundsøkonomiske rentabel. Arkivfoto: Peter Leth-Larsen
Kun den lille løsning giver samfundsøkonomisk overskud ifølge VVM om E45-udvidelse. Men den løsning har ingen indbyggede støjværn. Politikerne er fortørnede, og de første otte høringssvar er landet. Vejdirektoratet åbner en dør på klem.
Annonce

Randers: "Problemet er i forvejen kritisk ved Vorup området."

"Impulsstøj i menneskers hviletid anses for særlig skadelig."

"Et ærgerligt sted at spare for borgerne i området, der bliver ramt af lyden."

"Det her handler - ud fra min optik - ikke kun om praktik i forhold til transport. Men også om hverdagen og børneleg i lige præcis området omkring Vorup, der ligger tæt op ad motorvejen."

Sådan lyder fire korte uddrag af de otte svar til høringen omkring E45-sporudvidelsen. Alle de otte svar handler specifikt om den del af VVM-rapporten, der kaldes 0+-løsningen.

I denne løsning, som i modsætning til det samlede Aarhus N-Randers-projekt umiddelbart kan betales sig at bygge, er motorvejsudvidelsen erstattet af tre ombygninger af tilkørselsanslæg ved Randers.

Denne type mini-projekt laver Vejdirektoratet altid beregninger på, og de er normalt tænkt som et midlertidigt og prisbilligt alternativ til hele pakken. Mens det fulde projekt tager højde for både miljø- og støjgener med blandt andet 11 kilometer støjværn på den 35 kilometer lange strækning, er ingen af delene inkluderet i den lille version.

Annonce

To måneder til høringsfrist

Det har borgerne på Randers-egnen, som i mange år har bedt om bedre støjsikring, opdaget. Det har næsten to måneder før høringsfristen udløber 27. september allerede givet otte høringssvar om netop dette emne - de fleste af dem fra Vorup.


De borgere har stået forrest i køen til støjværn i årevis.

Malte Larsen (S)


Også de kronjyske folketingspolitikere har bemærket fraværet af støjværn.

- De borgere har stået forrest i køen til støjværn i årevis, siger Malte Larsen (S), som mener, at der er akutte støjproblemer, som skal løses.

- Det er næsten det mest beskæmmende ved fremlæggelsen af rapporten, at Vejdirektoratet ikke virkede til at betragte hverken oversvømmelsesrisici eller støjproblemer som ret store problemer. Det ser vi så forskelligt på, siger han med eftertryk.

Også Michael Aastrup Jensen er klar i spyttet omkring støjværnet.

- Det tager jeg for givet, at vi selvfølgelig skal have, slår han fast, og understreger, at han mener, det vil gå nemmest, hvis hele tre spors-udvidelsen kommer, for så er det en del af pakken.

Annonce

Høringssvar bemærkes

Projektleder på udvidelsen af motorvejen Elisabeth Krog har bemærket, at der kommer høringssvar ind omkring støjen. Hun forklarer, at fraværet af støjværn i den midlertidige 0+-løsning ikke betyder, at der ikke kan tilvælges støjværn. Det er en politisk beslutning.

- I denne her situation kan det midlertidige projekt måske ende med at være længerevarende. Derfor vil jeg ikke afvise, at vi ovenpå høringssvar vil ende med at sende en indstilling, som også peger i retning af støjværn, siger hun.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Nye tal: Fortsat højt smittetryk i Aarhus

CORONAVIRUS

Live: Det er for tidligt at glæde sig over smittetal, mener Mølbak

Annonce