Annonce
Sport

Haaland debuterer med hattrick i vildt Dortmund-comeback

Michaela Rehle/Reuters
19-årige Erling Haaland sørgede for sejr til Dortmund, da han i sin debut blev indskiftet og lavede hattrick.

Erling Braut Haaland skød sig lørdag ind på den helt store fodboldscene.

Her fik den kun 19 år gamle nordmand en drømmedebut for Dortmund, da han blev skiftet ind og med tre mål sørgede for et imponerende comeback og tre point til sin nye arbejdsgiver.

Haaland, som blev købt i Red Bull Salzburg kort før nytår, kom på banen ved 1-3, men hjalp Dortmund til en sejr på 5-3 over Augsburg i holdenes første kamp i 2020.

Dermed afværgede Dortmund en tung start på forårssæsonen. Klubben fra Ruhr-distriktet ligger med sejren på fjerdepladsen i Bundesligaen med 33 point.

Jacob Bruun Larsen, der i engelske medier rygtes til Premier League-klubben Bournemouth på en lejeaftale, så kampen fra Dortmunds bænk, mens Thomas Delaney sad ude med en skade.

Det var i kampens første halvdel ikke til at se, at Dortmund ligger flere pladser over Augsburg i tabellen.

Hjemmeholdet var godt med og kom sågar foran efter lidt over en halv times spil, da Florian Niederlechner gjorde det til 1-0, hvilket også var stillingen ved pausen.

Der skulle kun gå 23 sekunder af anden halvleg, før det stod 2-0. Marco Richter fangede Dortmund-keeper Roman Bürki ude i feltet og hamrede med et drøn fra distancen bolden over schweizeren og i mål.

Det fik gæsterne til at hanke op i sig selv, og Dortmund svarede hurtigt igen, da Julian Brandt allerede et par minutter efter via stolpen reducerede til 1-2.

Det blev startskuddet til ti vilde minutter, der bød på yderligere tre mål.

Først gjorde Florian Niederlechner det til 3-1. Det fik Dortmund-træner Lucien Favre til at sende Erling Braut Haaland på banen, og nordmanden kvitterede hurtigt for tilliden.

To minutter efter reducerede han til 2-3 med en fremragende afslutning. Det engelske supertalent Jadon Sancho assisterede, men lidt efter havde han selv sidste fod på bolden, da han udlignede til 3-3.

Sancho tæmmede en lang bold fra Mats Hummels, trak forbi Augsburg-målmand Tomas Koubek og scorede i et tomt mål.

Men Dortmund var ikke færdig. Ti minutter efter - i 71. minut - fuldendte Erling Braut Haaland Dortmunds comeback, da han, med hvad der må en af sine nemmeste mål i karrieren, bragte sit hold foran 4-3.

Denne gang var det Thorgan Hazard, der efter at være blevet sendt i dybden trak forbi Koubek og serverede bolden for Haaland, som få centimeter fra målstregen let kunne score i et tomt mål.

Nordmanden havde tilsyneladende ikke fået nok af at score. Små ti minutter efter gjorde han det til 5-3 med en iskold afslutning.

Det tog pusten fra Augsburg, der i kampens afslutning ikke havde meget at skyde med.

Robert Skov var ikke med for Hoffenheim, da klubben lørdag tabte 1-2 til Eintracht Frankfurt, der havde Frederik Rønnow på bænken.

Bundesligaens tophold, RB Leipzig, vendte 0-1 til 3-1, da Marcus Ingvartsen og Union Berlin lørdag aften blev slået. Yussuf Poulsen startede på bænken for Leipzig og blev skiftet ind i 68. minut.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Millionindsprøjtning til århusianske daginstitutioner: 75 pædagoger kan ansættes

Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

Aarhus

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Aarhus

'Daniel fra Rigspolitiet' ville hjælpe 59-årig med banklån: Men den hoppede offeret ikke på

Annonce