Annonce
Biler

Halvelektriske Renault-modeller

Den nye Renault Captur E-Tech plug-in hybrid kan klare op til 50 km på ren strøm. Foto: Renault
Renault løfter sløret for detaljer om Clio hybrid og Captur plug-in-hybrid, der kommer inden sommer og følges af Megane plug-in-hybrid og Twingo som elbil.

Efter nogen tids tilløb er Renault nu klar til at søsætte en stribe nye hel- eller halvelektriske modeller, der følger i hjulsporet på elbilen Zoe.

De første, som vi får at se herhjemme, er en hybridvariant af den nye Clio, som lige er lanceret, og en plug-in-version af Captur, som søsættes i disse dage.

De to modeller, som kommer inden sommerferien, har modelbetegnelsen E-Tech.

Hjertet er en 1,6-liters benzinmotor, der spiller sammen med batteri og elmotorer. Mest interessant er den nye Captur plug-in-hybrid, der er udstyret med et batteri på 9,8 kW og leverer en samlet system-ydelse på 160 hk. Den kan klare 50 kilometer på ren strøm efter WLTP-skalaen, mens topfarten på ren el er 135 kilometer i timen.

Modellen bliver den hidtil første og eneste plug-in-hybrid i miniklassen, og den får med sit joystickagtige gearskifte og digitale instrumentering, som er standard, en mere hightech-agtig attitude end de andre Captur-modeller.

Annonce

Renault E-Tech-modellerne

Clio E-Tech:

Motor: 1,6-liters benzinmotor med et batteri på 1,2 kWh.

Ydelse: 140 hk.

Brændstoføkonomi: Ikke opgivet.

Captur E-Tech plug-in:

Motor: 1,6-liters benzinmotor og et batteri på 9,8 kWh.

Systemydelse: 160 hk.

Rækkevidden på ren el: 50 kilometer.

Brændstoføkonomi: Ikke opgivet.

Flere positive takter

Rent praktisk klares opladningen med et stik, der sidder i højre bagskærm, modsat benzinstudsen i den venstre. Batteri og motor tager ifølge Renault ikke plads fra bagagerummet, mens bagsædet kan forskydes i længderetningen som i den almindelige Captur.

Clio er en mere klassisk hybrid. Den har samme motor, som her yder 140 hk, mens batteriet er på 1,2 kW. Det er i sving 80 procent af tiden - godt hjulpet af en kraftig starter/generator-enhed. Vi kender dog endnu ikke de endelige brændstoftal.

Den danske importør kan endnu ikke sige noget om danske priser eller udstyr. Men forventningerne til salget er store, lyder det fra Søren Ignaz, der er pressechef hos Renault.

Han tror, at fradraget på 40.000 kroner for plug-in-biler til brug for firmabilister, der snart træder i kraft, vil sætte yderligere gang i udviklingen, ligesom den nye grønne plan for Danmark, som en kommission arbejder med i øjeblikket, og som offentliggøres senere i år.

I forvejen er plug-in-hybriderne begunstiget af lav afgift.

Flere modeller på vej

Den danske importør forventer da også at sælge 4000 hybrid-, plug-in-hybrid- og elbiler i år. Godt hjulpet af flere nyheder.

Således barsler mærket med en plug-inversion af mellemklasse-modellen Megane efter sommerferien, ligesom der kommer en rent elektrisk version af mikrobilen Twingo.

Her er dog endnu ikke sat dato på. Det er en bil, som er søstermodel til den elektriske Smart, som har en rækkevidde i omegnen af beskedne 100 kilometer. Internationale medier spekulerer dog i, om der er en opgradering af batteriet på vej.

I alle tilfælde skal modellen være væsentligt billigere end Smart Fortwo EQ, der herhjemme koster 178.000 kroner. Til sammenligning koster en Seat Mii Electric med en rækkevidde på 260 kilometer fra 150.000 kroner.

Plug-in modellen har en ydelse på 160 hk og har en topfart, der hedder 130 km på strøm. Foto: Renault
Opladningen klares med et stik i højre side af bagskærmen. Foto: Renault
Foto: Renault
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

Aarhus

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Annonce