Annonce
Debat

Halvtimedrift på Grenaabanen: Vi venter i længsel

"Ejerne, Aarhus Kommune og Region Midtjylland, repræsenteret ved de socialdemokratiske topfolk Jacob Bundsgaard og Anders Kühnau, virker bedøvende ligeglade. Borgmestrene på Djursland har i tre år lidt nederlag over for partifællerne øverst i Socialdemokratiet-hierarkiet. Bundsgaard og regionsrådsformanden kunne ellers nok reagere, da letbanens Aarhus-del i 2017 blev tre måneder forsinket", skriver Mads Nikolajsen. Tegning: Jens Nex
Annonce

DEBAT: Danmarks første letbane er nu kørt nogenlunde ind, rettidigheden er høj, og mange begynderfejl rettet. Til stor gavn for Østjylland. Til gavn for Odenses og Københavns omegn, når de får letbaner.

Én ting er IKKE kørt ind: Halvtimedrift på Grenaabane-delen, planlagt til forår 2018, er snart tre år forsinket.

Halvtimedrift Grenaa-Aarhus er det løft, der giver det store trafikspring af letbanerejser til/fra Djursland. Med halvtimedrift betyder lidt forsinkelse på arbejde eller studie ikke så meget. Man tager bare næste tog. Det bliver attraktivt at lade bilen stå eller parkere den på pendler-P-pladsen på vej til/fra Skejby eller bruge cykel-P-anlæg, som Djurs-kommunerne har indrettet på vore stationer.

Til halvtimedrift skal bruges: Et dobbeltspor, en kort perron, enkelte el-master, el-ledninger og et el-sikringsskab på Trustrup Station. Dobbeltspor kom med ét års forsinkelse. Perron og el-master kom med to års forsinkelse. Nu er el-ledningerne også oppe. Men sikringsskabet mangler på tredje år.

Pendlerne protesterer. Kommunerne protesterer. TV-2 Østjylland og Århus Stiftstidende afdækker de vedvarende forsinkelser.

Men ejerne, Aarhus Kommune og Region Midtjylland, repræsenteret ved de socialdemokratiske topfolk Jacob Bundsgaard og Anders Kühnau, virker bedøvende ligeglade. Borgmestrene på Djursland har i tre år lidt nederlag over for partifællerne øverst i Socialdemokratiet-hierarkiet. Bundsgaard og regionsrådsformanden kunne ellers nok reagere, da letbanens Aarhus-del i 2017 blev tre måneder forsinket.


Jeg ser frem til at sige til lykke med halvtimedrift på Grenaa, Hessel, Trustrup og Kolind stationer. Og opfordrer igen-igen Bundsgaard og Kühnau til at respektere Djursland-kommunerne og gøre ejerarbejdet færdigt.


Aarhus og omegn har velfungerende letbane nu, og regionen skal vist ikke risikere merudgifter. Derfor protesterer Djursland forgæves. Ejerne henviser til en bestyrelse, som de selv har indsat. Den har ikke flere penge. Men det bestemmer ejerne.

For knap et år siden protesterede viceborgmester i Syddjurs Kirstine Bille (SF) og jeg højlydt imod letbanens daværende skavanker. Byrådene gjorde ligeså, og ejerne lavede en fin handleplan. Den virker. Den gav forbedringer. Men handleplanen glemte lige det der dobbeltspor og den der halvtimedrift!

Mens Djursland venter på det lille sikringsskab med det store fremskridt, har Aarhus fået en helt ny station, Risskov Strandpark. Den var slet ikke med i den oprindelige plan. Stort til lykke med den til alle rejsende!

Mens vi venter, laves krydsningsspor ved V. Strandallé i Aarhus til kvartalsdrift på de Aarhus-nære dele af Grenaabanen. Også her ønsker jeg oprigtigt: Stort til lykke til alle rejsende!

Jeg ser frem til at sige til lykke med halvtimedrift på Grenaa, Hessel, Trustrup og Kolind stationer. Og opfordrer igen-igen Bundsgaard og Kühnau til at respektere Djursland-kommunerne og gøre ejerarbejdet færdigt.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce